Flashback bygger pepparkakshus!
2014-01-15, 22:13
Medlem
Hej!

Jag ska skriva en djupgående uppsats i filosofi i skolan men har svårt att komma på just vad jag ska skriva om. Behöver hitta ett ämne och formulera en fråga som inte är alltför bred. Kan handla om allt möjligt, filosofi rent allmänt, politik, genus, filosofer och deras teorier osv. Hade några tankar på filosofi inom vetenskapen eller liknande, men har svårt att hitta något.

Skulle vara mycket tacksam om jag kunde få lite hjälp på traven! Har ni några förslag?
Citera
2014-01-15, 22:28
Medlem
knutslogknuts avatar
Kör på något kontroversiellt, feminism typ. Sjukt intressant.
Citera
2014-01-15, 22:34
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjonna
Hej!

Jag ska skriva en djupgående uppsats i filosofi i skolan men har svårt att komma på just vad jag ska skriva om. Behöver hitta ett ämne och formulera en fråga som inte är alltför bred. Kan handla om allt möjligt, filosofi rent allmänt, politik, genus, filosofer och deras teorier osv. Hade några tankar på filosofi inom vetenskapen eller liknande, men har svårt att hitta något.

Skulle vara mycket tacksam om jag kunde få lite hjälp på traven! Har ni några förslag?

Ta dig själv som ett ämne att utgå ifrån. Försök sedan väva in Einstein och alla de här kloka människorna i ditt liv, här och nu. Frågan finns inom dig och ingen fråga är för dum att frågas. Ställ frågan till dig själv. Menar inget illa nu! Ta deras teorier till dig som person. Dela med dig av den du känner bäst men försök att få med. Einstein är en klok och bra man. Kolla på hans ord och se vad han skrev och försök att få det att passa i dagens samhälle. Lycka till!
Citera
2014-01-15, 23:42
Medlem
Professor.Wers avatar
Du skulle kunna skriva om John Rawls teori Justice as Fairness (på svenska ''Rättvisa som skälighet''). Det är en väldigt känd politisk teori, och den står till stor del som grund för många demokratiska styrelseskick.
Citera
2014-01-16, 00:09
Medlem
knutslogknuts avatar
Nu vet jag. Ta dig an Peter Singers argumentation om 'Rika och fattiga', som handlar om lyxkonsumtion och skyldighet att hjälpa.

Har aldrig blivit så övertygad om en text tidigare. Det han säger i denna text är att vi i västvärlden borde skippa lyxkonsumtion och istället skänka 10% av vad vi tjänar (symbolisk siffra).
Citera
2014-01-16, 12:40
Medlem
Jag håller på med Filosofi jag också. Får jag låna tråden ett ögonblick, och göra ett utrop efter någon som skulle vilja läsa ett av svaren på en fråga jag försöker besvara? Den är ganska kort och simpel, handlar om värdesatser och sakpåståenden. Jag tror jag har greppat det, men är orolig att jag har fattat helt fel. Om någon skulle vilja läsa mitt svar vore jag ytterst tacksam!

Skriv så Pmar jag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in