2014-01-15, 15:59
Medlem
Tjena, tänkte höra om ni har någon koll på hur det är med ett lagen angående falsk leg, får man ha det på dig eller är det först när man använder det som man bryter lagen? Och nu pratar jag självklart inte om en kompis leg utan ett med bild på
mig och ändrade uppgifter. Tacksam för svar
Citera
2014-01-15, 16:13
Medlem
Hej där.

Citat:
Ursprungligen postat av Brottsbalk (1962:700)
14 kap. Om förfalskningsbrott

1 § Den som obehörigen, genom att skriva eller på liknande sätt ange en annan persons namn eller på annat sätt, framställer en falsk urkund eller ändrar eller fyller ut en äkta urkund döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för urkundsförfalskning till fängelse i högst två år.

Med urkund avses
1. en handling som upprättats till bevis eller annars är av betydelse som bevis och som har en utställarangivelse och originalkaraktär,
2. en elektronisk handling som upprättats till bevis eller annars är av betydelse som bevis och som har en utställarangivelse som kan kontrolleras på ett tillförlitligt sätt, och
3. ett märke som ställts ut till bevis om en persons identitet eller om en viss rättighet eller prestation och som har originalkaraktär (bevismärke). Lag (2013:425).

Ang. förberedelse till liknande brott behöver jag mer tid till. Ovanstående kom upp spontant i huvudet.
Citera
2014-01-15, 16:41
Medlem
Tack för svaret Olivander, men låt säga att man nu skulle tappa sin plånbok på gatan och i den ligger ett falskt id, den hamnar senare hos polisen, riskerar man då att bli straffad? Det finns ju trots allt inga bevis på att han/hon har använd det?
Citera
2014-01-15, 17:31
Medlem
Nej, i och med att du i det fallet inte påbörjat en brottslig handling har jag svårt att se hur man skulle kunna få det till försök eller förberedelse. Vi talar dessutom om blott en ID-handling och ingenting mer än så. Jag är osäker på hur man ser på själva framställningen av en ID-handling, alltså det faktum att någon försöker tillverka ett falskt körkort, exempelvis.

Om du nu sitter i denna situation att du har en falsk ID-handling, skulle jag lägga min gissning på att du endast sitter i klistret när du ertappats använda detta, genomförd handling eller inte.

Mina tankar om ämnet för mig till en situation där minderåriga tillverkar falskleg. för att komma in på krogen. I de flesta fall här kan jag tänka mig att polisen beslagtar falskleg'et, belyser allvaret och skickar hem ungen.
Citera
2014-01-15, 18:01
Moderator
impieteers avatar
Censur och yttrandefrihet --> Juridik
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem