2014-01-14, 19:16
Medlem
När jag gör ett maxlyft i marklyft får jag oftast skitont längs sidan med bröstmusklerna efter lyftet. Det spelar ingen roll vilket grepp jag har, om det är med eller utan remmar.

Nu menar jag också verkligen MAX. Så att det är att man skakar. Jag har lätt att pressa ur mig mer än vad som är hälsosamt.

Vad gör jag för fel? Tekniken har jag fått höra är bra. Jag har en bra utveckling i marken annars. Men ingen verkar uppleva det jag upplever. Det känns liksom som att man ska sträcka sig.

Vad tror ni?
Citera
2014-01-14, 19:28
Medlem
Killer-queens avatar
Kan du vara mer exakt? Menar du nedanför bröstmusklerna, i övergången mellan revben och magmuskler? Använder du bälte?
Citera
2014-01-14, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Kan du vara mer exakt? Menar du nedanför bröstmusklerna, i övergången mellan revben och magmuskler? Använder du bälte?

Om du ser till den här bilden: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6c/Pectoralis_major.png/250px-Pectoralis_major.png

Smärtan går då från armhålan och längs med nedre delen av bröstmuskeln. Men den korsar också, från armhålan, över/nedanför bröstvårtan.
Citera
2014-01-14, 19:36
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2till18tecken
Om du ser till den här bilden: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6c/Pectoralis_major.png/250px-Pectoralis_major.png

Smärtan går då från armhålan och längs med nedre delen av bröstmuskeln. Men den korsar också, från armhålan, över/nedanför bröstvårtan.
Då har jag ingen bra lösning tyvärr.
Citera
2014-01-14, 19:51
Medlem
Bigorexias avatar
Pectoralis major, framför allt de nedre fibrerna, bidrar till extension i axelleden. I marlyft kommer m.a.o. bröstmusklerna att arbeta för att hålla stången mot kroppen. Att du känner av det i ett maxlyft är inte konstigt.
Citera
2014-01-14, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Pectoralis major, framför allt de nedre fibrerna, bidrar till extension i axelleden. I marlyft kommer m.a.o. bröstmusklerna att arbeta för att hålla stången mot kroppen. Att du känner av det i ett maxlyft är inte konstigt.

När jag lyfte igår var känslan väldigt kraftig och det är därför jag nu reagerat på det. Jag förutsätter att jag ska känna mig som överkörd av ett godståg efter ett maxlyft. Skillnaden igår var också att känslan var större än tidigare, trots stagnerad vikt.

Går det att arbeta bort? Fler repetitioner på lägre vikt? Jag kör rätt lågt i marklyft, det blir inte mer 2-4 repetitioner per set.
Citera
2014-01-14, 20:10
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2till18tecken
När jag lyfte igår var känslan väldigt kraftig och det är därför jag nu reagerat på det. Jag förutsätter att jag ska känna mig som överkörd av ett godståg efter ett maxlyft. Skillnaden igår var också att känslan var större än tidigare, trots stagnerad vikt.

Går det att arbeta bort? Fler repetitioner på lägre vikt? Jag kör rätt lågt i marklyft, det blir inte mer 2-4 repetitioner per set.

Det är mycket möjligt att du har ådragit dig någon mindre skada. Ta ett uppehåll från maxtunga lyft en kortare tid. Testa sedan att värma upp bröstmusklerna ordentligt inför framtida lyft och se om det hjälper.

Att du känner av det i bröstmusklerna är, som sagts, inget konstigt, men det ska inte smärta.
Citera
2014-01-14, 20:20
Medlem
sedans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Jo, det är visst konstigt. Det skall inte göra ont i bröstet vid marklyft, maxlyft eller ej.

EDIT: Såg nu att du skrev "skall inte smärta" i nästkommande inlägg. Du får se ovan som ett plus ett i så fall...
Citera
2014-01-14, 21:58
Medlem
sowahs avatar
Kan också känna i bröstet vid lyft nära 1rm. Inget långvarigt dock utan känns bara under lyftet därav har jag ignorerat det.
Citera
2014-01-14, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sowah
Kan också känna i bröstet vid lyft nära 1rm. Inget långvarigt dock utan känns bara under lyftet därav har jag ignorerat det.

Inget långvarigt för mig heller, håller sig ca 5 min. Däremot är känslan obehaglig, känns som att något ska gå av.
Citera
2014-03-18, 13:59
Medlem
Jag har själv kämpat med detta ett bra tag nu, verkar bli värre med åldern också. Jag kan väl ge följande tips:

1. Se till att inte ha mineralbrist i kroppen, då får man lätt kramp. Man ska ha i sig kalium, magnesium och natrium. En banan och en Resorb kanske?

2. Jag kör lätta hantelpress mellan marklyften för att få igång cirkulationen i brösten. Verka hjälpa.

3. Lite bredare grepp eftersom ett för smalt grepp kan "klämma ihop" bröstmusklerna så att de inte får blod.

4. Lite tänjning kanske? Tänjning då och inte stretching. Stretching kanske funkar i biljard och schack, men för styrkelyft är det (enligt min åsikt) kontraproduktivt.

Testa och hör av dig om det hjälpte.

/Tomas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in