Flashback bygger pepparkakshus!
2014-01-14, 17:51
Medlem
Calogeros avatar
Eller ja, tickade är väl mer korrekt att skriva då jag äntligen fått igång datorn utan problem. Det var ändå några timmars oro och lidande. Var helt hundra på att hårddisken var paj, någon som varit med om det här och vet vad det beror på? Vad kan man göra för att undvika liknande situation i framtiden?
Citera
2014-01-14, 17:52
Medlem
Låter väl lite illavarslande. Kolla S.M.A.R.T-statusen
Citera
2014-01-14, 18:01
Medlem
Calogeros avatar
Tyvärr är jag komplett handikappad vad gäller teknik. Har ingen aning om vad S.M.A.R.T statusen innebär. Någon vänlig själ som vill förklara?
Citera
2014-01-14, 18:04
Medlem
Calogeros avatar
http://i.stack.imgur.com/G7wYF.jpg

Såhär såg det ut.
Citera
2014-01-14, 18:13
Medlem
Brukar stå i programmet diskverktyg när du markerat hårddisken. Annars Googla på ett program som visar S.M.A.R.T-statusen.

Men ta först och klicka på knappen "Kontrollera skiva" när hårddisken är markerad.

Fan vad bra att du startade denna tråden förresten. Kontrollerade skivan precis, och min hårddisk är skadad

Får upp detta (i röd text):
Citat:
Enheten Macintosh HD var skadad och behöver repareras. Fel: Den här skivan måste repareras. Starta datorn från en annan skiva (t.ex. Mac OS X-installationsskivan) och reparera sedan den här skivan med Skivverktyg.

Detta har jag inte fått upp, men får man upp detta så måste man förbereda sig på det värsta:
Citat:
Den här enheten har ett problem med maskinvaran som inte kan repareras. Säkerhetskopiera så mycket data som möjligt och ersätt hårddisken. Besök en auktoriserad Apple-återförsäljare för mer information.

Är väl bara en tidsfråga innan meddelande 2 kommer upp. Det brukar tids nog följa meddelande 1
Senast redigerad av 3. 2014-01-14 kl. 18:18.
Citera
2014-01-14, 18:23
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3.
Brukar stå i programmet diskverktyg när du markerat hårddisken. Annars Googla på ett program som visar S.M.A.R.T-statusen.

Men ta först och klicka på knappen "Kontrollera skiva" när hårddisken är markerad.

Fan vad bra att du startade denna tråden förresten. Kontrollerade skivan precis, och min hårddisk är skadad

Får upp detta (i röd text):

Detta har jag inte fått upp, men får man upp detta så måste man förbereda sig på det värsta:

Är väl bara en tidsfråga innan meddelande 2 kommer upp. Det brukar tids nog följa meddelande 1

Oj...det bådar inte gott. Men tack för svar hursomhelst, jävligt jobbigt att gå ovetandes vad problemet kan vara.
Vi får hoppas på det bästa!
Citera
2014-01-14, 19:00
Medlem
ei96byods avatar
Ett frågetecken brukar betyda att datorn inte vet vilken hårddisk den skall starta från.
Så kan det bli om man har laborerat med partitionering, installerat Windows i BootCamp, eller bootat från en DVD alt. USB-sticka.

Datorn är bara lite konfunderad över hur den skall göra. Vid dessa tillfällen brukar det bara vara att "zappa pram" (Kommando - Alt - P - R vid omstart, tills datorn har startat om några gånger), sedan brukar den starta upp normalt igen.

Det är sällan som det är något faktiskt fel på hårddisken när detta händer. Inte omöjligt förstås, men vi ska väl inte tro det värsta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in