Citat:
Ursprungligen postat av
Francois-Marie
Antar att det var denna länken du menade
http://www.dn.se/ledare/signerat/amanda-bjorkman-en-obehaglig-paminnelse/
Jodå, Amanda Björkman är en av de virrpannor som mest aktivt verkar för den fördumning och brist på konsekvensanalys som nu kännetecknar inte bara DN, utan större delen av den svensk journalistkåren.
Hennes försvar häromdagen av Åsnan Romson och hennes andra otaliga krönikor visar en bunkermentalitet som gör det omöjligt att förstå de processer som sker i både Sverige och EU.
Det hade kanske varit på sin plats att försöka fundera litet varför de strömningar hon inte gillar nu finns i EU. Det kanske inte bara beror på att de som inte tycker som hon är jättedumma och onda.
Blev det fel länk? Jag klippte och klistrade i webläsaren och tyckte förvisso att det såg lite konstigt ut med "matchguide", men Sverige--Polen var ju någorlunda rätt och lät det därför lättsinnigt vara ... Bra att du har ögonen med dig och återställer ordningen, tack! (Sen är väl själva artikeln som sådan något åtminstone jag hellre mister än har, men den fyller sitt syfte som varnande exempel).
Svensk journalistik är på några få undantag när ett ganska sorgligt kapitel, i alla fall om man sporadiskt bläddrar i lokaltidningar. På en ledarsida kan det t.ex. stå: Regeringen höjer bensinskatten. Det är bra.
Och sen inget mer.
Vet inte om du (eller någon annan i tråden) känner till Tage Danielssons mer än 50 år gamla parodier över ledare (i hans Bok, om jag inte minns galet), men de känns skrämmande nära dagens verklighet ...
Sen kan man undra varför en majoritet dagstidningar påstår sig vara liberala när f.d. Folkpartiet trampar vatten mellan 5--10 procent. Ingen kan påstå att de lyckas i sin mission som opinionsbildare ... men detta kanske diskuterats i andra trådar i andra forum? Om inte kan det vara ett uppslag ...