Flashback bygger pepparkakshus!
2014-05-26, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BioM
Man hör redan på ordet (spärr) att det ligger något antidemokratiskt i det. Sveriges 4-procentspärr i EU-valet skulle jag dock gissa inte har någon större betydelse eftersom vi bara har 20 mandat. Men som princip bör alla röstspärrar tas bort.

Jag själv tycker nog som du, även om det finns en del obskyra partier som skulle ta sig in i kammaren. Det finns precis som det mesta annat, goda argument för och mot spärregler.

Det praktiseras ju lite olika ute i världen. En del har en procent medan Turkiet har hela tio procent. I Sverige gäller däremot inte spärren om man får mer än 12 % av rösterna i en valkrets.
Citera
2014-05-26, 19:49
Medlem
Själv röstade jag inte av en speciell orsak. En stat (EU) måste byggas på ett rättsmedvetande och jag kommer aldrig att rösta så länge som man inte åtalar alla som förskingrat bland parlamentarikerna och formligen gräver ur alla skattebetalares plånböcker. Sedan funderar jag på vilken legitimitet EU fått, ca 43 % röstade alltså 57 % struntade och tittar man på de så kallade extrema partierna så tror jag att åtskilliga kanske 50 % av dem röstade mot EU, så tar man det i beaktande så är det kanske långt under 40 % som röstade för EU.
Citera
2014-05-26, 22:09
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oratio
Att svenskar och britter inte känner sig som européer är nog en umgänges och generationsfråga. Jag känner folk med alla möjliga uppfattningar om vad de känner sig som. I min familj och umgängeskrets är det många som ser sig som européer, och en del som inte alls gör det. Då mina och dina upplevelser mest är anekdotiska, så tror jag att vi kan utgå från att generationer som föds i EU kommer att se den Europeiska Unionen som en naturlig del av vad det innebär att vara svensk, där deras uppfattning om Sverige och din om ditt Sverige skiljer sig åt, vilket är nationalismens stora dilemma. Men allt det återstår ju att se.

Min uppfattning är att många brittiska EU-skeptiker inte verkar hålla med om din inställning, utan ofta menar att det är tyskarna som bestämmer, medan jag har sett tyska EU-skeptiker mena att de mest blir tvingade att betala för alla andras misstag. Att EU skulle styras av UK, Frankrike och Tyskland är en uppfattning som du gärna får utveckla, men visst har "The Big Six" ett större inflytande, något annat vore nog ganska orimligt tycker jag.

Vi hade haft kris med såväl som utan euro, som 30-talets depression visat. Då hade alla länder olika valutor. Oavsett valuta så är de europeiska ekonomierna och USA djupt investerade i varandra, och de europeiska ekonomierna med EMU och euro var väldigt stabila tills vi blev smittade av den amerikanska krisen. Att systemet var sårbart för en kris av sådan magnitud blev ju uppenbart, och bristerna blev tydliga. Men myntunionen har överlevt. Det gjorde ju inte den skandinaviska myntunionen som Sverige var en del av som bröt ihop p.g.a. av första världskriget med efterföljande historiska verkningar.

Metallmyntfot

"Det torde över huvud icke finnas exempel på, att en myntunion någon längre tid lyckats överleva den metalliska myntfotens upphävande, pappersmyntfoten har alltid visat sig vara myntunionens bane." (Eli F. Heckscher)

Anhängare av europeiskt ekonomiskt samarbete med en gemensam EU-valuta, en myntunion, har således en tung uppförsbacke att övervinna; otaliga empiriska bevis i historien, från den latinska och framåt, visar att praktisk ekonomisk integration med gemensam valuta utan metallisk myntfot bara blir en tillfällig parentes. Detta givet återstår för Brysselnomenklaturan att antingen påskynda bildandet av Europas förenta stater för de euroländer som är villiga att ge upp sin nationella suveränitet och identitet för att behålla euron, eller återinföra metallmyntfot av något värdebeständigt grundämne - Guld igen ? Platina ? Eller inse misstaget med euron, avveckla valutasamarbetet och förvandla eurosedlarna till pappersmassa och transportera euromynten till lämplig station för metallåtervinning.

MBoudine
Citera
2014-05-26, 22:53
Medlem
Francois-Maries avatar
Citat:
...
Vi hade haft kris med såväl som utan euro, som 30-talets depression visat. Då hade alla länder olika valutor. Oavsett valuta så är de europeiska ekonomierna och USA djupt investerade i varandra, och de europeiska ekonomierna med EMU och euro var väldigt stabila tills vi blev smittade av den amerikanska krisen. Att systemet var sårbart för en kris av sådan magnitud blev ju uppenbart, och bristerna blev tydliga. Men myntunionen har överlevt. Det gjorde ju inte den skandinaviska myntunionen som Sverige var en del av som bröt ihop p.g.a. av första världskriget med efterföljande historiska verkningar.

Bäste Oratio nu är du ute och cyklar eller också är du folkpartist.

Visst hade den amerikanska krisen en utlösande effekt, men utan euron hade konsekvenserna inte blivit så katastrofala. Nu blottlades bara de ekonomiska absurditeter som man sysslat med med EUs välsignelse. Europrojektet ledde till att alla behandlades som tyskar i kredithänseende och räntorna blev lika över hela EMU-området. De excesser som ägde rum hade inte skett utan euron.
Inga övernationella finansiella eller ekonomiska regleringar fanns etablerade och det gick som det gick.

Den sista utvägen för nationer med misskötta ekonomier är devalvering, smärtsamt och inte det önskvärda, men ganska effektivt om det sköts väl. Detta fanns inte på papperet för länderna i EMU om dom inte lämnade euron.

Nu återstod bara interndevalveringens stålbad med katastrofala social konsekvenser.

Europrojektet kommer att gå till historien som ett av de mest monumentala politiska misstagen. De som försvarar detta kommer att placeras i samma kategori som dem som försvarar Sovjetunionen.

EMU var inget naturligt valutaområde och sammanbrottet hade kommit förr eller senare.
Citera
2014-05-27, 11:46
Medlem
I DI (Dagens Industri) uttalar sig Cecilia Malmström följande.” Vi har brist på arbetskraft i EU. Vi behöver arbetskraftsinvandring”. Det enda hon tydligen vet om Europa är när hon sitter med en kaffe latte i buissninsclass i flygplanet över Europa.
Citera
2014-05-27, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uea
I DI (Dagens Industri) uttalar sig Cecilia Malmström följande.” Vi har brist på arbetskraft i EU. Vi behöver arbetskraftsinvandring”. Det enda hon tydligen vet om Europa är när hon sitter med en kaffe latte i buissninsclass i flygplanet över Europa.

Dessutom vet hon säkert att invandringen innebär en ökad ekonomisk tillväxt.
Citera
2014-05-27, 16:50
Medlem
Citat:
Jag själv tycker nog som du, även om det finns en del obskyra partier som skulle ta sig in i kammaren. Det finns precis som det mesta annat, goda argument för och mot spärregler.

Det praktiseras ju lite olika ute i världen. En del har en procent medan Turkiet har hela tio procent. I Sverige gäller däremot inte spärren om man får mer än 12 % av rösterna i en valkrets.

Utöver den praktiska konsekvensen för ett parti innebär spärreglerna att en del väljare röstar på ett annorlunda sätt än de eg hade velat göra.
Citera
2014-05-27, 19:56
Medlem
Man kan ju fundera varför hon bara stod och såg på när arbetskraft som ville in, med uppehållstillstånd från Lampedusa, men de skickades tillbaka till fruktansvärda sanitära förhållanden på Lampedusa. Vilken arbetskraft menar hon?
Citera
2014-05-28, 09:38
Medlem
Speciellt efter EU val resultatet kommer då den i särklass viktigaste frågan. Hur många av den svenska befolkningen vet om att grundlagsändringen även kommer att innebära att svensk trupp kan sättas in mot den egna befolkningen något som varit förbjudet i grundlagen sedan händelserna i Ådalen 1931. Detta trots Försvarsmaktens invändningar. Soldater kan alltså tvingas rikta sina vapen mot sina föräldrar, (i EU;s namn?). Det här är något för ”slaskmedia” att kontrollera och även de politiska partierna att öppet redovisa för svenska folket.
Citera
2014-05-29, 14:05
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Speciellt efter EU val resultatet kommer då den i särklass viktigaste frågan. Hur många av den svenska befolkningen vet om att grundlagsändringen även kommer att innebära att svensk trupp kan sättas in mot den egna befolkningen något som varit förbjudet i grundlagen sedan händelserna i Ådalen 1931. Detta trots Försvarsmaktens invändningar. Soldater kan alltså tvingas rikta sina vapen mot sina föräldrar, (i EU;s namn?). Det här är något för ”slaskmedia” att kontrollera och även de politiska partierna att öppet redovisa för svenska folket.

Nej, det här är något som våra svenska politiska (M och FP-märkta) EU-kramande beslutsfattare inte under några omständigheter är beredda att basunera ut till vanligt folk via media. Glöm det.
Citera
2014-05-29, 21:20
Medlem
Så här demokratiskt är EU
Ett uttalande till den tyska affärstidningen Handelsblatt från europgruppens orförande Jean-Claude Juncker angående Grekland,: ” Vi har tortyrutrustningen i källaren och vi kommer att visa den om det blir nödvändigt”.
Citera
2014-05-31, 11:27
Medlem
Här är resultatet av svenska EU valet.

http://www.val.se/val/ep2014/slutresultat/E/rike/index.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in