2014-01-14, 17:11
Medlem
Hej!

Jag har nyss blivit accepterad till att göra exchange hos en skola i Kanada. Problemet är att jag för typ 2.5 år sedan blev arresterad för cannabis och fick en ringa narkotika dom i svenskt register.

Jag undrar, kommer man in i landet även fast man har detta i svenskt register? Måste man ljuga eller låter dom en komma in? Har någon erfarenhet från en liknande situation? Är Canada's visumlagar lika hårda som USA's?

Tack för seriösa svar, speciellt om ni har egen erfarenhet eller känner folk som har!

TS
Citera
2014-01-14, 17:33
Medlem
Är det highschool du ska gå på eller högre instans?
När jag gick på exchange i Kanada begärde de inget register eller liknande och då sökte jag studievisum.
Frågade din exchange-organisation ifall du hade blivit dömd för någonting?

Jag tänker så att det KAN vara lönt att ljuga fast jag skulle aldrig gjort det, risken finns ju alltid att de kollar upp det och om du sen redan är i landet så skickar de hem dig direkt, inte för att de är liberala med cannabis och sånt där utan principen att du ljög förmodligen.

Exchange-organisationer är stenhårda när det gäller alkohol och droger då de frågade mig innan jag åkte ifall jag rökte eller snusade / drack alkohol, slutade röka innan jag åkte så den första tiden var ju en pina att sluta; svårt att fokusera i skolan och så.
Sen om de ertappar dig att du röker/dricker skickar de hem en direkt då en tysk kille blev hemskickad efter två månader då han gjorde misstaget att folk utanför hans vänkrets kunde se hans bilder på facebook, och gissa vem som gick in och kollade? Jo, organisationen.
Citera
2014-01-15, 15:02
Medlem
Ok tack för svar!

Men att komma in i själva landet borde väl vara ok? Hur är det jämfört med USA? Jag hade nämligen tänkt åka till USA i en vecka på besök strax. Hur stor risk tar man när man ljuger på en ESTA-ansökan?
Citera
2014-01-15, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thaiwai
Är det highschool du ska gå på eller högre instans?
När jag gick på exchange i Kanada begärde de inget register eller liknande och då sökte jag studievisum.
Frågade din exchange-organisation ifall du hade blivit dömd för någonting?

Jag tänker så att det KAN vara lönt att ljuga fast jag skulle aldrig gjort det, risken finns ju alltid att de kollar upp det och om du sen redan är i landet så skickar de hem dig direkt, inte för att de är liberala med cannabis och sånt där utan principen att du ljög förmodligen.

Exchange-organisationer är stenhårda när det gäller alkohol och droger då de frågade mig innan jag åkte ifall jag rökte eller snusade / drack alkohol, slutade röka innan jag åkte så den första tiden var ju en pina att sluta; svårt att fokusera i skolan och så.
Sen om de ertappar dig att du röker/dricker skickar de hem en direkt då en tysk kille blev hemskickad efter två månader då han gjorde misstaget att folk utanför hans vänkrets kunde se hans bilder på facebook, och gissa vem som gick in och kollade? Jo, organisationen.

Ok tack för svar!

Men att komma in i själva landet borde väl vara ok? Hur är det jämfört med USA? Jag hade nämligen tänkt åka till USA i en vecka på besök strax. Hur stor risk tar man när man ljuger på en ESTA-ansökan?
Citera
2014-01-15, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkkk
Ok tack för svar!

Jag jobbar inte för USA eller Kanada så jag vet inte hur stor risk du tar genom att ljuga för att komma in i landet, jag kom in i landet utan problem men då svarade jag ärligt på alla frågor samt inget register, tror inte ens att de frågar dig det när du ansöker om visum på ambassaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in