2014-01-14, 14:56
Medlem
Hej!
Jag utvecklar en iPhone-applikation som fungerar lite som en guide i stockholm och undrar om det är möjligt för mig att lägga upp namn, loggor, bokningslänkar, gästlistor och adresser på tex restauranger och barer utan tillstånd? Lite som TripAdvosor gör? Hur bör jag gå tillväga?

Jag gör ju egentligen reklam för dem då kan man säga, men behöver man alltid tillstånd för det?
Jag vill inte att någon ska säga nej för då slopas egentligen funktionen av hela appen, därför vill jag inte att dem ska behöva betala mig, till en början...

Tack på förhand!
Senast redigerad av tibhel 2014-01-14 kl. 15:02.
Citera
2014-01-14, 15:12
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tibhel
loggor

Behöver du enligt upphovsrättslagen tillstånd för att få använda. Samma sak om de ha registrerat slogans eller motsvarande som varumärken.

Så, om de inte på sin hemsida har PR-material tillgängligt, och du kan hålla dig inom de eventuella regler för användning de satt upp för dem, så måste du tillfråga varje ställe.
Citera
2014-01-14, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Behöver du enligt upphovsrättslagen tillstånd för att få använda. Samma sak om de ha registrerat slogans eller motsvarande som varumärken.

Så, om de inte på sin hemsida har PR-material tillgängligt, och du kan hålla dig inom de eventuella regler för användning de satt upp för dem, så måste du tillfråga varje ställe.

Hur ser man om det är PR-material? Ska det vara en sån här ® på loggan?
Citera
2014-01-14, 15:19
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Hur ser man om det är PR-material? Ska det vara en sån här ® på loggan?

Nej. Man behöver inte märka sina bilder, upphovsrätten gäller iallafall

Om det inte uttryckligen _står_ att bilden får användas på det sätt du vill använda den så får du inte använda den.
Citera
2014-01-14, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej. Man behöver inte märka sina bilder, upphovsrätten gäller iallafall

Om det inte uttryckligen _står_ att bilden får användas på det sätt du vill använda den så får du inte använda den.

Okej, så som detta exempel. Så får jag inte använda deras Facebook-bild?
Citera
2014-01-14, 15:25
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Okej, så som detta exempel. Så får jag inte använda deras Facebook-bild?

Inte utan deras tillstånd, nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in