2014-01-14, 12:44
Medlem
Alkaloidens avatar
Om jag har en lägenhet i Stockholm och har fått ett arbetsuppdrag i annan ort och behöver ha kvar lägenheten men inte har råd att betala dubbla hyror, är det okej att hyra ut den (andrahand/inneboende), den är möblerad med mina saker?

Jag har en hyresrätt och det är oklart ifall hyresvärden tillåter att jag hyr ut lägenheten, vad är mina möjligheter om några?

Spelar det någon roll ifall arbetsuppdraget är på bestämd/obestämd tid?
Vad är mina möjligheter om man vill ha lagen på sin sida, kontra risker om man väljer att inte ha den på sin sida?
Citera
2014-01-14, 12:52
Medlem
Det lär antagligen gå bra att hyra ut din lägenhet i andrahand i ca 1 år.
Citera
2014-01-14, 13:30
Medlem
TinyPoliss avatar
Ta kontakt med skatteverket.
Dubbelt boende i samband med jobb utanför hemorten kan bara avdragsgillt.
Mycket möjligt att du kan jämka på avdraget så du slipper ligga ute med dubbla hyror.
Citera
2014-01-14, 13:31
Bannlyst
Ja, det går bra om du får godkänt från din hyresvärd, vilket absolut inte ska vara en omöjlighet. Annars kan du jämka på avdraget så du inte behöver ligga ute med två hyror. Kontakta hyresvärden i första hand, annars Skatteverket.
Citera
2014-01-14, 15:13
Medlem
Sereenas avatar
Arbete på annan ort brukar vara en av dom anledningar som mabn får godkänt att hyra ut i andra hand.
Citera
2014-01-14, 15:30
Medlem
Lothlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Arbete på annan ort brukar vara en av dom anledningar som mabn får godkänt att hyra ut i andra hand.

Yes, man ska få andrahansuthyrning godkänd vid tillfälligt arbete på godkänd ort enligt JB. Om hyresvärden trilskas så kan hyresnämnden godkänna uthyrningen, så det är bara att du står på dig om du vill välja det alternativet. (JB 12:40)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in