2014-01-14, 06:54
Medlem
Min advokat säger att kravet för flytt utomlands är att jag fortfarande kan utföra en ekonomisk månadsöversikt på min inkomst om jag flyttar. Grejen är den att vi har ett familjeföretag dit jag vill flytta och en normalsvensk lön ligger inte på bordet. Erfarenhet, mat, sovplats och en viss månadsslant är alternativet.
Som jag ser det så är detta en god möjlighet att lära mig allt jag kan av vårat familjeföretag. Eftersom att detta ligger i Asien så kan inte Arbetsförmedlingen hjälpa mig med nån form av praktikplats där heller.

Finns det något sätt att lösa denna knut och fortsätta få min ersättning?
Te x, eget företagande kanske? I sånna fall, hur går jag till väga?
Te x, framtids seende på situationen... Lets get real, nån lär väl ärva företaget förr eller senare?
Te x, "skit i ersättningen och dra ditt strå".
Citera
2014-01-14, 12:24
Medlem
bjornebarns avatar
För vanliga personer blir man av med sin svenska försäkringstillhörighet om man spenderar mer än sex månader utanför EU (man blir av med det från utresedagen, oavsett om planen var att stanna längre eller om det bara råkade bli så ändå). Undantag går att få om man är biståndsarbetare, statsanställd eller utbytesstudent (eller familjemedlem till en sådan), men troligtvis inte annars. Frågan är ju dock om det går att få in praktik utomlands som en form av studier, men jag tror inte det.
Citera
2014-01-14, 13:05
Medlem
efter dom 6 månaderna, hur länge måste man befinna sig i Sverige innan man får vara borta 6 månader igen? Utbytesstudent blir det ju inte... Staten kommer inte vilja ha mig som statsanställd... Men däremot kanske biståndsarbetare hade funkat. Vi har en organisation där som hjälper barnen med allt från kläder till skola. Ska kolla upp det där Praktik och så fungerar enbart i EU enligt afm.

Tack för svaret!
Senast redigerad av deadlyjack 2014-01-14 kl. 13:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in