2014-01-13, 22:22
Medlem
Fick ett bygglov beviljat nyligen. Grannen som är sur har nu anmält hela nämnden inkl tjmän för jäv. Substans saknas dock. Jag personligen känner inte en käft i varken nämnd eller bland tjänstemän, annat än att jag är jkligt trevlig på telefon och är duktig på att tala för min sak utan att snacka skit om andra. Bakgrunden är att hon fått nej på egna bygglov pga strandskydd.

Vad händer nu? Anmälan är bara en massa allmänt skitsnack. Måste detta tröskas genom hela rättssystemet?
Senast redigerad av fubarkeff 2014-01-13 kl. 22:24.
Citera
2014-01-13, 22:27
Bannlyst
Jäv är väldigt brett, i regel kan man säga att personer som gör bedömningen har varit/är involverade personligen på något sätt eller berört ärendet tidigare via en annan myndighet.

När det kommer till ditt ärende så kommer det förmodligen göras en ny bedömning, så proceduren får göras om helt enkelt.

EDIT: Om jäv föreligger dvs.

Och, ja, det kan vara aktuellt med att en utredning om jäv görs. Beror på.
Senast redigerad av Tervil665 2014-01-13 kl. 22:31.
Citera
2014-01-13, 22:35
Medlem
Jo den biten har jag förstått. Det jag undrar är just: Vad beror det på?

Det finns ingen substans. Anmälan görs bara för att jvlas. Jag är osäker om ens påståendena i anmälan når upp till att kallas för jäv. Jag har bara hört att det inkommit en anmälan och den är kass från en av tj.männen.
Citera
2014-01-13, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fubarkeff
Jo den biten har jag förstått. Det jag undrar är just: Vad beror det på?

Det finns ingen substans. Anmälan görs bara för att jvlas. Jag är osäker om ens påståendena i anmälan når upp till att kallas för jäv. Jag har bara hört att det inkommit en anmälan och den är kass från en av tj.männen.

Jag tror att de är vana vid att få in liknande klagomål när något liknande beslut tas, det tas nog relativt lättsamt.
Citera
2014-01-13, 22:58
Medlem
Hur funkar det. Kommunen gör först en bedömning och fattar ett beslut om ev jäv. Det beslutet måste gå att kunna överklagas till Lst? Eller går det direkt till förvaltningsdomstolen.
Citera
2014-01-13, 23:41
Medlem
FM-Hilos avatar
Det bör gå tillbaka till nämnden som ställer sig frågan om de var i en jävssituation. Var någon av ledamöterna i en jävssituation tas beslutet om utan att den personen är närvarande och då kommer det att falla ut till din fördel igen.

Det kan nog ta två månader innan du får klartecken igen.
Citera
2014-01-14, 08:38
Medlem
Och jävsbeslutet går att överklaga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här