2014-01-13, 19:29
Medlem
ProDeos avatar
Hej

Har börjat fundera på hur man dricker Te

Dricker oftast earl grey på påse för att sedan enbart hälla i varmt vatten i en mugg och sedan slänger jag bort påsen

Men hur dricker man te? I Asien är det näst intill en konst att dricka rätt om jag förstått det rätt :P

Är det värt att införskaffa sig en keramikpanna etc?

Eller har ni någon sida med information om hur man skall dricka?
Citera
2014-01-13, 19:33
Medlem
SmokeCigarettess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProDeo
Hej

Dricker oftast earl grey på påse för att sedan enbart hälla i varmt vatten i en mugg och sedan slänger jag bort påsen

Men hur dricker man te? I Asien är det näst intill en konst att dricka rätt om jag förstått det rätt :P

Du fyller ett glas med te och sedan dricker du det som du dricker allt annat. Det kan vara smart att inte dricka det fort om du inte vill bränna tungan om du nu dricker det varmt.
Citera
2014-01-13, 19:35
Medlem
gato12s avatar
Man dricker inte påste till att börja med.
Citera
2014-01-13, 19:43
Medlem
ProDeos avatar
Kan det enbart vara seriösa svar?

Det är därför jag undrar hur man skall dricka te rätt. Kan du utveckla gato12?
Citera
2014-01-13, 19:45
Medlem
gato12s avatar
Köp en tekanna. Däri lägger du tebladen. Sedan häller du på hett vatten och låter dra i fem minuter, kortare tid om det är grönt te, då skall vattnet inte heller koka.

Sedan väntar man lite tills det svalnar.

Voilá.

Vanliga sorter när det gäller grönt te är Sencha. Svart; Darjeeling eller Lapsang Souchong.
Citera
2014-01-13, 20:05
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Grönt te:
Bryggs vid ca 70-85 ºC, låt dra 2-3 minuter

Oolong te:
Bryggs vid 70-85 ºC, låt dra ca 2-4 minuter

Svart te:
Bryggs vid 95-100 ºC, låt dra 3-5 minuter

Vitt te:
Bryggs vid ca 75 ºC, låt dra ca 3-10 minuter

Matcha te:
Bryggs vid 60-70 ºC. Matcha är ett pulver som vispas ut och dricks.

Rött, Rooibos te:
Bryggs vid ca 95 ºC, låt dra 3 minuter eller efter smak.

Källa: http://www.tehusetjava.se/sv/sidor/125/165/brygga-te.aspx
Senast redigerad av Hfuhruhurr 2014-01-13 kl. 20:06. Anledning: Tillägg i texten
Citera
2014-01-13, 20:12
Medlem
svart-rullstols avatar
Många äkta tesorter är som godast när man bryggt på det ett par gånger. Inte helt ovanligt att man därför slänger de första bryggningarna.

Ifall du vill lära dig att brygga enligt Gong Fu Cha-metoden: http://www.youtube.com/watch?v=0Mu0H-Uxasc

Edit: inlägg nummer 666
Citera
2014-01-13, 20:16
Bannlyst
Är det nästa hipster-göromål jag ser starten på?
Citera
2014-01-13, 20:43
Medlem
ProDeos avatar
tackar för svaren!
skall kolla in länken

nepp, tror inte det är hipster iaf ^^

men jag håller igen och har därför strukit all sötdricka och alkohol och vill ha något att dricka till maten ist för vatten varje gång :P samt jag har ett intresse för mat :=)

Finns det något te-sort som passar bra till husmanskost ?
Citera
2014-01-13, 21:06
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProDeo
Hej

Du är ute efter att lära dig om te-ceremonin (chado "téets väg" på japanska). Det innebär livslåg träning för att under ceremoniella former framställa den perfekta koppen te. Minsta lilla misstag och téet är förstört och du har skämt ut dig och hela din familj.

http://www.youtube.com/watch?v=7tt7NBIVeMY

Jag tycker det verkar tråkigt, men så är jag ingen te-otaku heller.
Citera
2014-01-13, 21:09
Medlem
InvalidSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attributt
Är det nästa hipster-göromål jag ser starten på?
Te har jag druckit sen jag var barn. Tro det eller ej, men många personer gillar faktiskt att dricka te.

Det vissa ohjälpsamma själar menar är att påsteer görs av malda lågkvalitativa teblad, oftast sådana som blivit ratade på grund av olika defekter som inneburit att de inte uppnår de kvalitetsstandarder man har på lösa teblad. Det man dock får i gengäld av att ha malt te är en väldigt konsekvent smak; dvs. alla tepåsar smakar likadant. Jag dricker ofta te i påse helt på grund av att det är enkelt. Det finns goda påsteer. Klart att en person som är tränad säkert kan känna skillnad på pås- och löste, men jag har svårt att tro att de existerar utanför industrin.

Te dricker du precis som du vill, för det är ju ditt te och i slutändan så är det du som kommer tycka att det smakar si eller så. Jag personligen dricker vanligtvis mitt te med både socker och mjölk, som jag alltid gjort.

Att dricka te till husmanskost tycker jag låter lite konstigt, men efter sitter det nog ganska bra. Starkare svarta teer är att rekommendera. Prova assam! Mycket gott. Dock har det mycket koffein, vilket kan vara lite dåligt om du dricker på kvällen. Det är inte i närheten av kaffe, dock. Därtill innehåller det teanin, som tydligen ändrar hur koffeinet beter sig. Jag känner alltid att kaffe gör mig lite nervös. Te gör sällan det.

Om jag får highjacka litet grann: stavar man inte te i plural "téer"? Det verkar ju vara standard att skriva det utan "fjongen", som jag inte minns vad den heter, heh.
Citera
2014-01-13, 21:15
Medlem
ProDeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InvalidSoul
Te har jag druckit sen jag var barn. Tro det eller ej, men många personer gillar faktiskt att dricka te.

Det vissa ohjälpsamma själar menar är att påsteer görs av malda lågkvalitativa teblad, oftast sådana som blivit ratade på grund av olika defekter som inneburit att de inte uppnår de kvalitetsstandarder man har på lösa teblad. Det man dock får i gengäld av att ha malt te är en väldigt konsekvent smak; dvs. alla tepåsar smakar likadant. Jag dricker ofta te i påse helt på grund av att det är enkelt. Det finns goda påsteer. Klart att en person som är tränad säkert kan känna skillnad på pås- och löste, men jag har svårt att tro att de existerar utanför industrin.

Te dricker du precis som du vill, för det är ju ditt te och i slutändan så är det du som kommer tycka att det smakar si eller så. Jag personligen dricker vanligtvis mitt te med både socker och mjölk, som jag alltid gjort.

Att dricka te till husmanskost tycker jag låter lite konstigt, men efter sitter det nog ganska bra. Starkare svarta teer är att rekommendera. Prova assam! Mycket gott. Dock har det mycket koffein, vilket kan vara lite dåligt om du dricker på kvällen. Det är inte i närheten av kaffe, dock. Därtill innehåller det teanin, som tydligen ändrar hur koffeinet beter sig. Jag känner alltid att kaffe gör mig lite nervös. Te gör sällan det.

Om jag får highjacka litet grann: stavar man inte te i plural "téer"? Det verkar ju vara standard att skriva det utan "fjongen", som jag inte minns vad den heter, heh.

tack för svaret
visste inte om det angående tepåsar, intressant!

Jag tror att det är vanligt att man dricker te till maten i Japan, så då bör man kunna det här också
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in