Om du inte har mera än 10k att lägga skulle jag köpt en Rieju, då dem är otroligt bra att meka med. Helst Drac eller RRX (med eller utan sm/cross däck). Dock bör du höja RRX med sm hjul på. Då ser den "coolare" ut, samt ger bättre hållning. RRX är också nice, eftersom du lätt dra pluggen. Viktigt att nämna är att det är sånt jävla mätfel på dem.
Själv rekommenderar jag en Derbi DRD, men dem är dyra. Men sen får man mera för dem, när man säljer dem. (Oftast) Dem ser snyggare ut orignal. Och man slipper lägga pengar på styling.
Om du ska trimma så köp ett nytt rör och byt munstycke. Sen gör Derbi/Rieju80+ km/h, ca 75 km/h uppförsbacke, det gör jävla ingen scooter, då är det andra cylindrar
Sen kan du som jag sa köra på orignal röret med RRX, men då gör dem inte 80+, vilket många tror, eftersom dem kollar mätaren. "Min gör hundra, min rejju!" Lita inte på det, många är som sagt mätfel....
EDIT: DT är väll bäst att meka med, har dock lite erfarenhet av dem. Men vad jag kom ihåg var dem lätta att meka med. Ibland blir det lite krongligt mek med Derbi. Men oftast går det bra

OBS: Kolla bara beggat, förstår inte folk som köper nytt. Det är helt onödigt, dem flesta är använda två år max!