2014-01-13, 15:47
Medlem
Vill gärna inte gå in på för detaljer om vad jag gjort. Det enda jag kan säga är att jag är misstänkt för olaga hot.

Det jag kan säga som nummer två, är att jag är oskyldig. Lämna gärna detta mening, och ta det som information, ingenting som jag vill att ni skall svara på. Vill endast ha svar på om jag kan välja straff.

Om jag nu skulle bli dömd för brottet. Så har jag absolut ingen lust att betala några böter. Vill absolut inte gå i minus om nånting!

Jag har önskemål om att ta samhällstjänst eller fängelsestraff. Finns dessa alternativ att kunna välja?

En Anna fråga - Om man skulle få terapi, om rätten anser att jag behöver det. Innebär det att jag BARA kommer få terapi. Eller kommer jag få hjälp & få nån form av straff?

Tack på förhand!!
Citera
2014-01-13, 15:54
Bannlyst
Det fungerar inte riktigt så.
Citera
2014-01-13, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervil665
Det fungerar inte riktigt så.
Var vänlig och förklara hur det fungerar?

Fick nämligen höra litegrann av någon/några att sådant alternativ fanns.

Tack på förhand!
Citera
2014-01-13, 16:52
Medlem
Schmojsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinnar
Var vänlig och förklara hur det fungerar?

Fick nämligen höra litegrann av någon/några att sådant alternativ fanns.

Tack på förhand!

Det finns böter och det finns fängelse. Till fängelse finns alternativ som villkorlig dom och skyddstillsyn vilka kan förenas med böter/samhällstjänst (plus lite varianter som inte är viktiga att gå in på här).

Beroende på hotets karaktär kan du förvisso "nå upp" till fängelsenivå, men det kommer med sannolikhet resultera i villkorlig dom som ska förenas med böter. Så hur slippa böter? Tja, begå ett så allvarligt brott att du får villkorlig dom/skyddstillsyn i förening med samhällstjänst (alternativt ett gå direkt i fängelse-brott, typ grov misshandel mer än ett års fängelse eller ett allvarligare skattebrott med straffvärde över sex månader, eller varför inte ett grovt vapenbrott?). Attraktiva val? njä.
Citera
2014-01-13, 19:06
Medlem
Om du vägrar betala böter så kan omvandlingsstraff aktualiseras, vilket dock ej är vanligt förekommande. BrB 25 kap 8 §:
Citat:
Om uppbörd och indrivning av böter finns bestämmelser i bötesverkställig- hetslagen (1979:189). [IMG]https://lagen.nu/img/S2.png[/IMG] Böter som inte betalas får, om inte annat är föreskrivet, förvandlas till fängelse i lägst fjorton dagar och högst tre månader enligt bestämmelserna i bötesverkställighetslagen. Lag (1991:240)
Troligen kommer indrivningsförsök först ske vilket leder till betalningsanmärkningar och utmätning på eventuell lön kan komma att ske. Olaga hot är brett och svårt att förutspå påföljden utan mer information, det kan variera mellan böter och fängelse i straffmätning vilket i sin tur beroende på omständigheter kan resultera i flera olika påföljder.
Citera
2014-01-13, 19:17
Medlem
Men man borde väl ändå kunna få jobba gratis. På det sättet betalar man ju ändå på sätt och vis?

Alltså jobba gratis = samhällstjänst.
Citera
2014-01-13, 19:22
Medlem
Citat:
Men man borde väl ändå kunna få jobba gratis. På det sättet betalar man ju ändå på sätt och vis?

Alltså jobba gratis = samhällstjänst.
Det finns ett begränsat antal platser som erbjuder detta, så det är ej alltid en möjlighet eller för den delen lämpligt. Domstolen beslutar.
Citera
2014-01-13, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Det finns ett begränsat antal platser som erbjuder detta, så det är ej alltid en möjlighet eller för den delen lämpligt. Domstolen beslutar.
Nu tar jag då detta som ett exempel. Men om domaren då skulle anse att jag behöver terapi. Skulle jag ändå bötfällas, och hamna på brottsregister i alla fall?
Citera
2014-01-14, 20:19
Medlem
Citat:
Nu tar jag då detta som ett exempel. Men om domaren då skulle anse att jag behöver terapi. Skulle jag ändå bötfällas, och hamna på brottsregister i alla fall?
Avsett vilken påföljd då får så registreras detta i belastningsregistret, även åtalsunderlåtelser registreras där. Terapi är ej en sannolik påföljd i svenska rättsväsendet, det kan möjligen vara en del av kontraktsvård, vilket ej är en rimlig påföljd för olaga hot som ensamstående brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in