Citat:
Ursprungligen postat av
RandomC
Det finns såklart samband mellan konsumtion av vissa typer av sockerrika livsmedel och insjuknande i diabetes. Dock finns det många andra riskfaktorer som är minst lika viktiga, samt en stark genetisk komponent. Men som vanligt kastar folk ur sig vad som helst, oavsett om de saknar belägg för påståendet.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20693348
Nej, du kan inte säga "så klart"; det finns eventuellt ett samband men återigen så saknas det konklusiva vetenskapliga belägg för det. Jag läste igenom din artikel, och det finns främst två problem med den, som de även själva tar upp:
*Datan är ett hopplock av datan från många olika studier. I många av dessa har inte effekterna av BMI räknats med. Därmed kan man inte säga huruvida det är sockret i sig som ger den ökade risken, eller om det är övervikt som ger den ökade risken. (Övervikt är för övrigt sedan länge fastslaget att det ger ökad risk)
*De jämförde endast de mest extrema varianterna; folk som inte äter socker alls kontra folk som äter oerhört mycket socker. Det är välkänt att man kan "kontrollera" sin diabetes bla genom att äta lite socker; många märker inte av problem och får inte diagnosen diabetes eftersom de helt enkelt har en sådan diet som gör att de inte märker av sjukdomen.
Vad de skriver i sin egen slutsats är bland annat följande: "It provides further support to limit consumption of these beverages in place of healthy alternatives such as water to reduce
obesity-related chronic disease risk"
De skriver även bla följande:
"Therefore, incomplete adjustment for various diet and lifestyle factors could overestimate the strength of the positive association between SSB intake and risk of metabolic syndrome and type 2 diabetes. " (vissa av studierna de tog sin data ifrån tog ingen hänsyn alls till annat än ålder, kön och etnicitet)
Sedan har vi tex denna studie: "Does high sugar consumption exacerbate cardiometabolic risk factors and increase the risk of type 2 diabetes and cardiovascular disease?"
Där bland annat följande står:
"Data from prospective cohort studies published during 2000 to December 2011
suggest that sugar-sweetened beverages probably increase the risk of type 2 diabetes"
Suggest är ett väldigt svagt ord och tyder på stor osäkerhet, en koppling kan eventuellt finnas innebär detta
"Overall, specific cut-offs for sugar intake based on strong scientific evidence cannot be made "
Jag skulle kunna plocka fram fler studier, men det orkar jag inte. Det enda som är klart är det jag har sagt ända sedan min första kommentar i tråden; det finns inga konklusiva vetenskapliga belägg för att socker i sig skulle kunna orsaka diabetes.