2014-01-13, 00:13
Medlem
Jag fullkomligt älskar fysik men av någon anledning, trots att jag försöker, har jag svårt att förstå alla dessa koncept inom fysiken. Jag har inte problem med flera områden, nej, det är bara allt som rör elektricitet som jag har svårt för. Potentialer, coulomb, e, P, U, I, R, V, eV, fält, spänning, ström, ampere och allt vad det heter. Läste nyss några sidor ur fysikboken och man stöter ju på hur många formler som helst och dessutom alla härledningar ur dessa.

Jag har inte svårt för att använda formler och stoppa in information, det är ju enkel matematik, nej, jag har svårt för att förstå teorin bakom det hela. Nu är det bara fysik A och proven är mer eller mindre matematikuppgifter men jag vill lära mig hur det fungerar och inte bara kunna räkna om ni förstår. Hur gjorde ni för att handskas med detta ämne? Läser det på komvux. Sökte på Wikipedia om spänning till exempel, det är tydligen samma sak som elektromotorisk kraft och potentialskillnad, saker som behandlas olika i boken. Elektromotorisk kraft benämndes i boken nyss som ems medan spänning benämns som U respektive volt (V).

Jag förstår bara inte, hur tacklades ni med detta svåra ämne? Jag ska helst ha lärt mig allt inom detta på några veckor, 3-4 veckor.

Det enda jag finner enkelt är hur man mäter med mätinstrument, läsa av kretsar och dylikt samt "introduktionen" till det hela med testladdningar och Coulomb och dennes lag. Börjar bli svårt när man kommer in på fält men som svårast som sagt när man går in på spänning och det, eV och så vidare. Att man ritar strömmen åt det motsatta hållet och så vidare.

Finns det några sidor som ni finner förklarar det på ett idiotsäkert sätt? Khanacademy finns, har tittat på hans första video i serien om elektricitet, den förklarar det på ett riktigt bra sätt men från vad jag kan se i spellistan så finns inte allt med. Övriga tips?
Citera
2014-01-13, 00:17
Medlem
SilentVictorys avatar
För att gå in mer djupgående så bör du nog läsa Fysik B åtminstone.

Vad jag minns från A-kursen så var det mer att man fick en formel och sa "-såhär räknar man ut det".

Fysik A är ju i princip endast formler. Under provet får du ju ändå ett formelhäfte också.
Så det är bara till att stoppa in värdena i rätt variabel och formel så blir allt rätt.

Är det härledning utav formlerna du är ute efter?
Citera
2014-01-13, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
För att gå in mer djupgående så bör du nog läsa Fysik B åtminstone.

Vad jag minns från A-kursen så var det mer att man fick en formel och sa "-såhär räknar man ut det".

Fysik A är ju i princip endast formler. Under provet får du ju ändå ett formelhäfte också.
Så det är bara till att stoppa in värdena i rätt variabel och formel så blir allt rätt.

Är det härledning utav formlerna du är ute efter?

Som sagt, jag är mer förvirrad. En sak är plötsligen samma sak som tre andra begrepp, kan exempelvis läsa flertalet beskrivningar av vad just spänning är men har svårt att banka in det i huvudet. Jag kan förstå "spänning över X är Y" men jag vet inte vad spänningen i sig är. Spänningen är proportionell mot strömmen (har jag för mig) men hur? Boken förklarar detta men jag förstår inte då de säger en sak men på nästa sida är det helt plötsligt en annan sak.
Citera
2014-01-13, 00:40
Medlem
Uran233s avatar
Ellära och elektronik förklaras på ett skitdåligt sätt i de flesta av dagens läromedel.

Detta kan vara en annan ingång till ämnet: http://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_analogy

Har du tillgång till ett bibliotek kan jag rekommendera t.ex. http://www.amazon.com/Electromagneti.../dp/0750674032

Man glömmer gärna att förklara sambanden mellan atomfysik, elektromagnetism och elektriska kretsar, detta hänger ju intimt ihop med varandra.
Citera
2014-01-13, 00:40
Medlem
Känner att kretsar blir enklare ifall man tänker sig något konkret(större?), detta kanske låter fullständigt efterblivet men det funkade för mig. Så vem vet.

När det kommer till strömmar i kretsar så tänkte jag bara att ström är vatten i vattenledningar, och hur mycket vatten som passerar per sekund. D.v.s en vattenmokyl motsvarar en elektron. Resistans blir "diametern på ledningen" - hur enkelt vatten kan passera. Spänningen blir då i exemplet trycket vid olika punkter i röret.

När det kommer till fält, däremot, har jag inte funnit något som ska kunna hjälpa. Ta det. Svårt att få något handfast ur något man inte kan se.

Edit: Holy shit, såg precis inlägget över detta! Låter galet men jag visste inte att det redan fanns! :O Känner mig bestulen!
Senast redigerad av An-droid-medar 2014-01-13 kl. 00:43.
Citera
2014-01-13, 00:41
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torskirius
Som sagt, jag är mer förvirrad. En sak är plötsligen samma sak som tre andra begrepp, kan exempelvis läsa flertalet beskrivningar av vad just spänning är men har svårt att banka in det i huvudet. Jag kan förstå "spänning över X är Y" men jag vet inte vad spänningen i sig är. Spänningen är proportionell mot strömmen (har jag för mig) men hur? Boken förklarar detta men jag förstår inte då de säger en sak men på nästa sida är det helt plötsligt en annan sak.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_sp%C3%A4nning
Wikipedia är faktiskt väldigt bra till att kolla upp en hel del saker.

Läroböcker är ibland väldigt dåliga på att förklara pedagogiskt i vissa fall.
Men hela internet är fullt med bra förklaringar

Som sagt, utnyttja internet till dessa saker. Det kommer hjälpa dig bra mycket!
Citera
2014-01-13, 01:27
Medlem
En fråga som låter dum, men som egentligen är ganska relevant; läser du Fysik 1 (nya läroplanen, utan t.ex. ljus), eller Fysik A enligt den gamla läroplanen?
Citera
2014-01-18, 17:25
Medlem
Något som hjälper mig i tanken är att tänka på vattenslangen.

Strömmen är själva vattnet som rinner genom slangen.
Spänningen är hur hårt vattnet trycks framåt
Resistans är hur svårt det är för vattnet att röra sig framåt.

Annars kan man försöka att tänka på vad orden faktiskt står för. Typ som "resistans", resistans är ju ett ord som betyder nånting med motstånd. Alltså är resistans något form av motstånd, når som bromsar.
Att nånting strömmar, menas ju med att det "rinner" eller rör sig, ett flöde. Så elektrisk ström är just ett flöde av laddningar i kabeln. osv..

gett mer klarhet? Annars kan du skriva till mig i pm så kan jag försöka svara så gott jag kan på dina frågor, pluggar på kandidatprogrammet i Fysik i Lund
Citera
2014-01-18, 22:37
Medlem
BengtZzs avatar
Nej böcker är inte dåliga på att förklara. De som säger det har troligtvis heller inte någon utbildning som ens i närheten är relaterad till ämnet. Troligtvis har böcker, över en tidsperiod, blivit mer ytliga. En egenskap man intuitivt kanske tror hjälper lärandet, men som i vissa fall stjälper lärandet istället.

Lika dumt som om att jag skulle säga att dagens skalpeller inte är vassa. Jag har inte en jävla aning.

Precis som allt annat i fysiken som vi tidigare inte har någon intuition kring blir det svårt för en människa att förstå. Vi människor, om inte utbildade om annat, har ofta tanken att jag borde ju kunna förstå detta genom att det skall "vara vettigt". Problemet är att vad vi anser är vettigt, och vad vi upplever att förstå har ingen som helst korrelation till vad verkligheten egentligen är. Alla analogier man gör för att förklara egenskaper av t.ex. spänning och ström gör sig tids nog förgäves. Det finns helt enkelt ingen modell för att ersätta dessa.

Den mentala modellen får man skapa själv. Egenskaper som att vissa laddningar är positiva och dylikt är "bara" matematiska modeller för att förklara och beskriva fenomen.

Ett bra sätt är att förstå att man inte förstår någonting och slutar hänga upp sig på att man inte förstår det. jag menar inte att du skall lära dig lösa uppgifter och inte fatta ett smack vad du skriver, men att du skall acceptera att människan är (initialt i alla fall) för dum för att fatta vissa saker. För i våra liv har det helt enkelt inte existerat saker som vi kan relatera vissa fenomen till ( en naturlig reaktion kan då vara "jag fattar inte"). Nöj dig med att fysiken beskrivs som den gör, och lita på att det du lär dig är sant. Utgå från att det är sant och försök använda denna bild för att såväl verifiera som att falsifiera dessa påståenden. Genom att utsätta din egna mentala bild för falsifieringar och verifieringar kommer du kontinuerligt att testa din mentala bild tills dess att du inte kan falsifiera den mer.

Med alla dessa test blir din mentala modell av vissa fenomen och egenskaper bättre. Förutsatt att du inte utgår från att din startförståelse var rätt och den måste stämma direkt. Du måste nog inse att du inte fattar det, vilket är bra, för då klan man lära sig någonting. Lärandet sker alltså när du testar din mentala modell och ersätter de delar av modellen med bättre beskrivningar och förklaringar. Detta gör att du i sin tur kan såväl lösa uppgifter som kanske till och med förklara för andra hur vissa saker hänger ihop.

Vad forskning visar:
Man lär sig nästan ingenting på genomgångar eller föreläsningar. De kan dock skapa förutsättningar för att lärandet skall äga rum. Men de i sig ger inget lärande. Det som ger lärande är bland annat att man konstant sitter och har fel hela tiden och försöker finna vett i allt ovett. Ett bra sätt att göra det är att ställa frågor till sig själv, eller då till sin mentala modell. För att kunna göra det måste man därav förstå sin egen mentala modell, dvs känna till svaret på frågan "Hur uppfattar och förstår jag just det här?". Om man vet det, kan man utmana vissa delar hos modellen som man har en förmodan om inte stämmer, eller som man är bergsäker på, stämmer!

Denna process är jobbig, för det är jobbigt att lära sig saker. Man är ofta frustrerad och man får helt enkelt kämpa lite och så underbart det är när man förstår mer än innan. Wow va ballt, va lite jag vet nu, men ändå så mycket mer än innan. Det är en fantastisk känsla verkligen.

En film som sammanfattar att man i princip inte lär sig någonting av filmer.
http://www.youtube.com/watch?v=eVtCO84MDj8
Det intressanta är att det presenteras i en film, så ja.

Lycka till med fysiken och läs din fysikbok. Din bok ger dig mycket. Elever ägnar på tok för lite tid att läsa den ordentligt.
Citera
2014-01-18, 22:49
Medlem
BengtZzs avatar
För att relatera till ämnet, att lära. Man tror att man kan mer än vad man egentligen kan rätt ofta. Speciellt elever som kanske har upplevt krafter, hastigheter och dylikt. Men man förstår bättre att man inte vet så mycket när det handlar om strömstyrka, ibland är det tyvärr en begränsning eftersom man är van vid att få allt konkretiserat kan det hindra en att lära sig något som inte är konkret.

Å andra sidan tror man att man förstår någonting mycket bättre, bara för att man upplever det konkret.

http://www.youtube.com/watch?v=_mCC-68LyZM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in