2014-01-12, 21:42
Medlem
Hittar inte mycket genom att googla s jag startar detta mne.

Funderade p att i hst kanske g en lrlingsutbildning i Kpenhamn, och tnkte se om det fanns nt mblerat rum att hyra om det skulle krngla med lgenhetsletandet. Nu till frgan:

Gr danska hyresvrdar/arbetsgivare/banker etc. kreditupplysningar p samma stt som i Sverige? Vad jag har frsttt det s fungerar hela det hr systemet annorlunda i bl.a Danmark och Norge, dr en anmrkning oftast frsvinner nr vad det nu r fr skuld man haft blivit betalad.

Ngon som kan informera?
Citera
2014-01-12, 21:47
Medlem
Inann du brjar p det kommer du bli placerad p ett stlle som kallas fr jobcenter och f g p massa mten bli integrerad osv sen kommer du fr brja p ngonting som kallas fr afklaringscenter samma sak fast d spenderar du veckorna p att beska massa skolor(studiebesk) fr att sedan vlja din lrlings plats .

Failar du p att bli integrerad s failar du p allt adapt or die

Hyra gr skert sen har du rtten till kontanthjlp eftersom du r en nordisk medborgare och uteboende fr du r frn Sverige 7k fre skatt vilket du kan betala lite hyra med om du r en roomie som jag d

Edit : Detta r Danmark my exp.
Citera
2014-01-12, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalevmarmelad
Inann du brjar p det kommer du bli placerad p ett stlle som kallas fr jobcenter och f g p massa mten bli integrerad osv sen kommer du fr brja p ngonting som kallas fr afklaringscenter samma sak fast d spenderar du veckorna p att beska massa skolor(studiebesk) fr att sedan vlja din lrlings plats .

Failar du p att bli integrerad s failar du p allt adapt or die

Hyra gr skert sen har du rtten till kontanthjlp eftersom du r en nordisk medborgare och uteboende fr du r frn Sverige 7k fre skatt vilket du kan betala lite hyra med om du r en roomie som jag d

Edit : Detta r Danmark my exp.

Gr du en sdan utbildning?

Mste man beska en massa utbildningsplatser ven om man redan vet vad man vill utbilda sig till?

Hur fixar man kontanthjlpen? Har jag aldrig hrt talas om tidigare.
Citera
2014-01-12, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abbelito86
Gr du en sdan utbildning?

Mste man beska en massa utbildningsplatser ven om man redan vet vad man vill utbilda sig till?

Hur fixar man kontanthjlpen? Har jag aldrig hrt talas om tidigare.

Jag gr p en sn yes

kontanhjlpen fr du all info om p jobcenter detaljerat sen mste du fixa dansk personnummer ocks finns en massa saker man fr gra och ja du mste beska alla stllen tills du brjar p det du vill de vanliga starterna r januari/augusti/oktober

www.borger.dk
http://www.norden.org/sv/norden-foer...dera-i-danmark
http://www.oresunddirekt.se/samhaell...t-personnummer)

JAG gick personligen till deras folkbokfrnings stlle och bad om dansk cpr nummer(ta med pass) tog 10 minuter fr jag har nordiskt medborgarskap sen var det att personligen g till jobcenter och anmla sig till deras grejsemojsar huvudvrk men vrt det .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in