2015-02-10, 18:16
  #817
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jo -- givetvis, trodde inte att du bara satt med en datakälla. Frågan kanske var lite luddig, menade mer på om det var någon särskild bland alla källor som du ansåg bättre och som man själv kanske förbisett.

Edit: För er intresserade av oss som har lite högre aktivitet med fonder kan jag säga att jag tillfälligt omallokerat 70% av mitt kapital till fonder som handlar i USD. Detta då Riksbanken kommer med räntebesked på torsdag samtidigt som Danmark precis sänkt till -0,75%. Om Riksbanken sänker till minus är risken överhängande att kronan försvagas ytterligare mot dollarn.
Kostar bara växlingspengar här att byta valuta, men å andra sidan har väl många av fonderna sådana kostnader i driften av fonden om den noteras i SEK istället.

Om du säg äger Appleaktier noterade i USD kommer ju värdeutvecklingen relativt vad som helst annars se precis likadan ut vare sig det är en fond i SEK eller en i USD.

Det jag menar är att om Apple kostade 100 dollar och USD/SEK stod i 10:1 och Apple steg till 102 dollar och USD/SEK steg till 10.2:1 så hade ju din USD-noterade fond stigit 2% och om du sålde och växlade USD till SEK skulle du såklart få en del till där - spreaden/avgiften.

Om den istället var noterad i SEK hade den ju dock stigit 1.02*1.02 = 4.4% i den SEK-noterade fonden.

Så utfallet är ju detsamma, i USD hade det fortfarande motsvarat 2% och den i USD hade i SEK fortfarande motsvarat 4.4%.

Jag skulle köpa dem i SEK helt enkelt för att slippa växla pengarna till euro eller usd och sedan tillbaka vid köp och sälj. Ser man på typ Alpcot Russia på Avanza så verkar avgiften vara lägre på den de har som är i SEK med. (Förutsatt att det inte är en avgift utöver den som är på den andra =P)
Citera
2015-02-10, 20:04
  #818
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Exempelvis SPP Aktiefond USA kan vara bra att ha ifall Riksbanken sänker. Fondens innehav är viktigare än valutan man handlar den i. I en svensk fond slipper man valutaväxlingsavgifterna.

Jag har allt i USA eller länder som peggar mot dollarn.

Jodå -- helt klart. Sitter också på ett innehav av Danske Invest Global Index som har 62% av innehavet i USA. Inte en fond jag tänkt ligga i särskilt länge då jag anser att vikten mot USA är lite för blodig för att jag ska kalla det för en global fond men just nu passar den viktningen helt okej. Idén med räntefonderna var dock att inte endast pga av USD/SEK utan också som temporärt krisskydd och viss typ av parkering. Med den synen blir SPP USA mindre attraktiv då den fonden inte gått särskilt bra när det krisat lite (t ex år 2008).

Min fördelning ser för närvarande ut:
81,75% USA (räntor + Danske Invest Global)
10% råvaror
8,25% övriga världen

Får man i övrigt fråga varför du har så väldigt många olika fonder? Varför inte koncentrera innehavet till runt 4? Om du investerar globalt bör det räcka ganska långt även om du möjligen får ge upp någon specifik liten marknad.
Citera
2015-02-11, 13:28
  #819
Bannlyst
Danske invest
Avanza zero
Splitan

Månadssparar i dessa tre fonder. Bra eller anus? Tips på annat?

Än så länge positiv avkastning, har sparat i dessa tre fonder i cirkus 6 månader
Citera
2015-02-11, 14:09
  #820
Medlem
KalleXLs avatar
Jag har dessa fonder:

Avanza Zero

Carnegie Småbolagsfond

Danske Invest India A

Spiltan Aktiefond Sverige

Spiltan Aktiefond Investment

Jag har fortfarande 27000:- att köpa för. Vilken/vilka fonder skulle ni komplettera med.
Citera
2015-02-11, 14:12
  #821
Medlem
BroderKushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Jag har dessa fonder:

Avanza Zero

Carnegie Småbolagsfond

Danske Invest India A

Spiltan Aktiefond Sverige

Spiltan Aktiefond Investment

Jag har fortfarande 27000:- att köpa för. Vilken/vilka fonder skulle ni komplettera med.

SEB Biotek Lets do this risky business
Citera
2015-02-11, 16:27
  #822
Medlem
Jag månadsspar i dessa fonder:

Länsförsäkringar Global Index 20%
Länsförsäkringar Europa Index 20%
Spiltan Investmentbolag 20%
Swedbank Robur Indexfond Asien 20%
SPP Aktiefond USA 10%
SPP Aktiefond Japan 5%
Länsförsäkringar tillväxtmarknad Index 5%

Vad tycker ni om den procentuella fördelningen?

//Josef
Citera
2015-02-11, 17:04
  #823
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosefB
Jag månadsspar i dessa fonder:

Länsförsäkringar Global Index 20%
Länsförsäkringar Europa Index 20%
Spiltan Investmentbolag 20%
Swedbank Robur Indexfond Asien 20%
SPP Aktiefond USA 10%
SPP Aktiefond Japan 5%
Länsförsäkringar tillväxtmarknad Index 5%

Vad tycker ni om den procentuella fördelningen?

//Josef

Ser bra ut.
Citera
2015-02-11, 20:57
  #824
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Får man i övrigt fråga varför du har så väldigt många olika fonder? Varför inte koncentrera innehavet till runt 4? Om du investerar globalt bör det räcka ganska långt även om du möjligen får ge upp någon specifik liten marknad.
Eftersom jag har en viss fäbless för smala fonder med stor standardavvikelse behövs lite fler fonder för riskspridning. Just på sistone har bredare tillväxtmarknadsfonder inte gått särskilt bra då olika marknader drar åt olika håll. Med smalare fonder kan jag undvika det som håller tillbaka dessa bredare dito och få bättre avkastning. Jag har för det mesta samma vikt i alla fonder men ibland går någon marknad eller bransch riktigt bra och då överviktar jag där.

Smala fonder med hög standardavvikelse har högre risk men även högre potential. Det har fungerat hittills, om det fungerar i framtiden vet jag inte men jag kör på.
Citera
2015-02-11, 21:24
  #825
Medlem
FillilutteN2s avatar
Behöver tips för att kompletterar fonderna jag nu har.

Avanza zero 35%
SPP aktiefond USA 35%
Spiltan aktiefond investmentbolag 20%
Swedbank Robur indexfond Asien 10%

Har lite pengar som ska placeras men vet ej om jag bara ska lägga in dem i ovanstående eller köpa någon ny. Några tips?
Citera
2015-02-11, 22:18
  #826
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FillilutteN2
Behöver tips för att kompletterar fonderna jag nu har.

Avanza zero 35%
SPP aktiefond USA 35%
Spiltan aktiefond investmentbolag 20%
Swedbank Robur indexfond Asien 10%

Har lite pengar som ska placeras men vet ej om jag bara ska lägga in dem i ovanstående eller köpa någon ny. Några tips?

Jag skulle komplettera med en Europafond. T.ex. Länsförsäkringar Europa Index. Då får du exponering mot fler Euroländer än bara Sverige, bland annat 30% Storbritannien.

Ytterligare två alternativ är Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index och SPP Aktiefond Japan. Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index om du vill exponera mot tillväxtmarknader. Det är en ny indexfond så den har lite att bevisa men ändå en spännande krydda i portföljen, den har en lite högre avgift än de övriga fonderna men fortfarande acceptabel (0,4). Det andra alternativet är SPP Aktiefond Japan eftersom Swedbank Robur Indexfond Asien inte exponerar mot Japan. (De har valt att exkludera Japan). Kan då vara klokt att inkludera Japan.

EDIT: Jag såg nu att du har både Avanza Zero och Spiltan Investmentbolag. De exponerar mot samma marknad (den svenska) vilket blir överflöd att ha båda. Jag skulle göra mig av med en av dom och istället placera i en annan marknad.

Lycka till!
__________________
Senast redigerad av JosefB 2015-02-11 kl. 22:24.
Citera
2015-02-11, 22:38
  #827
Medlem
Grogganns avatar
Med lite risk för dubbelpost prövar jag här då jag hittade denna först i efterhand!

Har lyckats få igång ett stabilt månadssparande på avanza nu och har i dagsläget 3 fonder;
AMF Blandfond 40%
Spiltan investmentbolag 30%
Länsförsäkringar fastighetsfond 30%

Tar jag för stor risk om jag planerar att spara på ca 5-7 års sikt? Bör jag fördela annorlunda eller satsa på ytterligare fond(er)?
Citera
2015-02-11, 23:08
  #828
Medlem
BroderKushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groggann
Med lite risk för dubbelpost prövar jag här då jag hittade denna först i efterhand!

Har lyckats få igång ett stabilt månadssparande på avanza nu och har i dagsläget 3 fonder;
AMF Blandfond 40%
Spiltan investmentbolag 30%
Länsförsäkringar fastighetsfond 30%

Tar jag för stor risk om jag planerar att spara på ca 5-7 års sikt? Bör jag fördela annorlunda eller satsa på ytterligare fond(er)?

En globalfond är aldrig fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in