Citat:
Kostar bara växlingspengar här att byta valuta, men å andra sidan har väl många av fonderna sådana kostnader i driften av fonden om den noteras i SEK istället.Jo -- givetvis, trodde inte att du bara satt med en datakälla. Frågan kanske var lite luddig, menade mer på om det var någon särskild bland alla källor som du ansåg bättre och som man själv kanske förbisett.
Edit: För er intresserade av oss som har lite högre aktivitet med fonder kan jag säga att jag tillfälligt omallokerat 70% av mitt kapital till fonder som handlar i USD. Detta då Riksbanken kommer med räntebesked på torsdag samtidigt som Danmark precis sänkt till -0,75%. Om Riksbanken sänker till minus är risken överhängande att kronan försvagas ytterligare mot dollarn.
Edit: För er intresserade av oss som har lite högre aktivitet med fonder kan jag säga att jag tillfälligt omallokerat 70% av mitt kapital till fonder som handlar i USD. Detta då Riksbanken kommer med räntebesked på torsdag samtidigt som Danmark precis sänkt till -0,75%. Om Riksbanken sänker till minus är risken överhängande att kronan försvagas ytterligare mot dollarn.
Om du säg äger Appleaktier noterade i USD kommer ju värdeutvecklingen relativt vad som helst annars se precis likadan ut vare sig det är en fond i SEK eller en i USD.
Det jag menar är att om Apple kostade 100 dollar och USD/SEK stod i 10:1 och Apple steg till 102 dollar och USD/SEK steg till 10.2:1 så hade ju din USD-noterade fond stigit 2% och om du sålde och växlade USD till SEK skulle du såklart få en del till där - spreaden/avgiften.
Om den istället var noterad i SEK hade den ju dock stigit 1.02*1.02 = 4.4% i den SEK-noterade fonden.
Så utfallet är ju detsamma, i USD hade det fortfarande motsvarat 2% och den i USD hade i SEK fortfarande motsvarat 4.4%.
Jag skulle köpa dem i SEK helt enkelt för att slippa växla pengarna till euro eller usd och sedan tillbaka vid köp och sälj. Ser man på typ Alpcot Russia på Avanza så verkar avgiften vara lägre på den de har som är i SEK med. (Förutsatt att det inte är en avgift utöver den som är på den andra =P)
Lets do this risky business