2025-09-29, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strejtvisus
Är det inte "sent" att hoppa på den då
Vad tror du kommer investeras i mest åren framöver? Försvarsmateriel eller sockar till barn?
Det är aldrig för sent att gå in i försvarsbolag. Finserve security är en aktiv förvaltad fond, de vet vad de gör.
Citera
2025-09-30, 16:57
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Jag har tröttnat på låg sparkontoränta och tänker investera 8000kr i månaden i 22år innan jag checkar ut från arbetslivet.

När det gäller globala indexfonder så verkar det inte som att det spelar så stor roll vilken man väljer?

LF global
Dnb indeks
Swedbank Robur Access Global .

Någon som har dessa?

På det stora hela spelar det ingen roll vilken global indexfond du väljer. Jag har DNB Global Indeks och är nöjd med det.
Citera
2025-09-30, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
Vad tror du kommer investeras i mest åren framöver? Försvarsmateriel eller sockar till barn?
Det är aldrig för sent att gå in i försvarsbolag. Finserve security är en aktiv förvaltad fond, de vet vad de gör.

Har den inte lite dyr avgift? Sneglade lite på Roburs nya security och defence fond.
Citera
2025-10-04, 16:52
Medlem
Swingexpertens avatar
”All in” i PPM 🎰 v40

Med ett ”Fear & Greed Index” på endast 54 (NEUTRAL) borde vi snabbt kunna dubbla pengarna!

Jag maxar risken inför nästa vecka:

40% BGF World Gold A2 USD (+38%)
[Guld på väg mot 10 000 USD/oz!]

20% Handelsbanken Hållbar Energi (+18%)
[Räntesänkningar triggar rally på +100%!]

10% Handelsbanken Hälsovård T (+7,3%)
[Rally; Jag tar rygg på Warren Buffett!]

20% Pictet Biotech R USD (+25%)
[Svinbillig fond som kommer gå +100%!]

10% Skandia Time Global (+9,6%)
[AI-aktier i USA kommer stiga +500%!]

(Utveckling 3 månader)
Senast redigerad av Swingexperten 2025-10-04 kl. 17:00.
Citera
2025-10-04, 20:11
Medlem
Verkar vara många här som gillar att spara i fonder, och mycket prat om avgifterna.

Jag hoppas att ni har kollat in SAVR, eftersom fondavgifterna är mycket billigare där. Och de har insättningsgaranti. Och numera är utbudet där riktigt stort.

Så de fonder jag har ligger på SAVR. Trots att hemsidans gränssnitt onekligen är trist.

Ser även att det talas en hel del om svenska fonder. Glöm inte att kolla in utländska fonder också.
Det finns så mycket mer där ute än bara svenska bankers trötta "förvaltade" globalfonder.
Citera
2025-10-05, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskii
Har den inte lite dyr avgift? Sneglade lite på Roburs nya security och defence fond.
Ja den är dyr, men den tilltalar mig eftersom den innehåller tre branscher som jag gillar.

Citat:
Finserve Global Security Fund är en aktivt förvaltad aktiefond med global inriktning som fokuserar på aktiebolag inom tre sektorer, försvarsindustrin, cybersäkerhet och bolag med verksamhet mot rymden.
Senast redigerad av Svet-Landa 2025-10-05 kl. 18:54.
Citera
2025-10-05, 18:55
Medlem
Citat:
Ja den är dyr, men den tilltalar mig eftersom den innehåller tre branscher som jag gillar.

Citat:
Finserve Global Security Fund är en aktivt förvaltad aktiefond med global inriktning som fokuserar på aktiebolag inom tre sektorer, försvarsindustrin, cybersäkerhet och bolag med verksamhet mot rymden

Finserve Global Security Funds fondavgift på Avanza är 2,01.
Hos Nordnet är den 1,94.

Hos SAVR är den 1,30.

Blir en hel del slantar ganska fort.
Citera
2025-10-05, 19:04
Medlem
OceanDeeps avatar
Jag minskar just nu andelen fonder som jag har i portföljen. Jag har kanske 70 olika nu som ska ner till 40 kanske totalt med antalet aktier.
Citera
2025-10-05, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaVindar
Finserve Global Security Funds fondavgift på Avanza är 2,01.
Hos Nordnet är den 1,94.

Hos SAVR är den 1,30.

Blir en hel del slantar ganska fort.
Ok jag får titta in SAVR, men det känns bra att ha allt på samma ställe.
Är det Avanza som tar degen eller är det Finserve?
Citera
2025-10-05, 20:11
Medlem
Citat:
Ok jag får titta in SAVR, men det känns bra att ha allt på samma ställe.
Är det Avanza som tar degen eller är det Finserve?

Podden Fill or Kill har intervjuat SAVR-grundaren ett par gånger, då han förklarar systemet med fondavgifter. I avsnitt 283, 342 och 344.

Ska själv lyssna på intervjuerna en gång till.
Citera
2025-10-05, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaVindar
Podden Fill or Kill har intervjuat SAVR-grundaren ett par gånger, då han förklarar systemet med fondavgifter. I avsnitt 283, 342 och 344.

Ska själv lyssna på intervjuerna en gång till.
Ok det får jag spana in tack för tipset.
Citera
2025-10-06, 10:51
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Jag minskar just nu andelen fonder som jag har i portföljen. Jag har kanske 70 olika nu som ska ner till 40 kanske totalt med antalet aktier.

Har du 70 olika fonder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in