2024-09-14, 18:45
Medlem
Swingexpertens avatar
Skandia v37 💶 2024

Jag drar p med risk, d jag inte tror p ngon krasch i hst. Svaga hnder har frhoppningsvis redan panikslt vid Tokyo-kraschen i augusti och blir snart tvungna att g in p hgre niver. Jag lgger mig s hr infr nsta vecka:

BGF World Gold A2 USD (+18,6%)
Carnegie Fastighet Norden (+10,4%)
Henderson Global Tech Leaders (-6,53%)
MS INVF Global Infrastructure A (+10,2%)
Schroder ISF China A Acc USD (-13,2%)

(Utveckling 3 mnader)
Citera
2024-09-15, 15:18
Medlem
Swingexpertens avatar
PPM v37 👴🏾 2024

Fear & Greed Index r p 49 (Neutral). Vi vntar p ett utbrott upp. Tillsvidare behller jag hlften i rntor, samtidigt som jag satsar p ngra gamla vinnare infr nsta vecka:

10% BGF World Energy A2 USD (+3,5%)
10% Carnegie Fastighet Norden (+13%)
50% Spiltan Hgrntefond SEK (+11%)
10% Spiltan Smbolagsfond SEK (+22%)
20% Swedbank Robur Technology (+22%)

(Utveckling i r)
Citera
2024-09-19, 21:30
Medlem
Each1Teach1s avatar
Vxlar ver frn ett rntecase till ett smbolagscase med tanken att Sverige kommer f ett uppsving i och med att vi r mer rnteknsliga och kommer f bttre utvxling n andra lnder p Riksbankens rntesnkningar.

40 % Avanza Global
10% Carnegie Corporate Bond 3 SEK Cap
10% Spiltan Rntefond Sverige
20% Spiltan Smbolagsfond
20% hman Sweden Micro Cap A
Citera
2024-09-23, 14:58
Medlem
Swingexpertens avatar
Nordea v38 👔 2024

Min bsta fond denna vecka blev Thematica Future Mobility Retail som steg med +3,01%. OMXS30 steg med +2,14%.

Jag ligger kvar med dessa fonder infr nsta vecka:

Thematica Future Mobility Retail (-52,7%)
Swedbank Robur Fastighet A (+6,07%)
Swedbank Robur Technology A (+69,1%)

(Utveckling 3 r)
Citera
2024-09-24, 11:05
Medlem
Swingexpertens avatar
Vill inte missa hst-rallyt p brsen. Jag kper idag:

Lnsfrskringar Global Index (+2,09%)
[En av rets bsta globalfonder! 🌍]

Handelsbanken Global Digital (+1,30%)
[US Tech 100 🇺🇸 Utbrott upp!]

Fidelity Germany A-Dis-EUR (+4,05%)
[Tyskland 🇩🇪 Utbrott upp!]

(Utveckling 3 mnader)
Citera
2024-09-24, 13:01
Medlem
James.Fjongs avatar
Vilka fonder ska man akta sig fr nu nr de grna bubblorna spricker?
Citera
2024-09-26, 07:59
Medlem
MagnusStenbock1710s avatar
Vad anser ni om mina val?

Jag ppnade ett ISK fr frsta gngen fr ngra dagar sedan d jag ville brja spara och inte lta inflationen ta upp pengarna p sparkonto.

Lade in 225.000 kronor p ISK konto och har frdelat lika p de 7 olika fonderna. Allt p Handelsbanken.

1. Amerika tema

2. Asien tema

3. Global digital

4. Hlsotema

5. Norden index

6. Sverige Index

7. Smbolagsfond

Nackdelen r vl att alla frutom norden index och sverige index har frvaltningsavgift p 1,5-1,6 procent.

Har jag gjort ett bra val fr mig som egentligen inte r inne p s mycket p det hr med aktier/fonder? Eller hade jag kunnat gra p ett annat stt som leder till bttre avkastning p sikt? r riskspridningen bra?Hur mycket i rsutveckling i procent kan jag frvnta mig varje r? Hur mycket ska jag mnadsspara?

Lever ganska enkelt ensam med bostadsrtt och r ung. Har 14.000 kronor ver efter att alla rkningar r betalda.
Senast redigerad av MagnusStenbock1710 2024-09-26 kl. 08:02.
Citera
2024-09-26, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusStenbock1710

Jag ppnade ett ISK fr frsta gngen fr ngra dagar sedan d jag ville brja spara och inte lta inflationen ta upp pengarna p sparkonto.

Lade in 225.000 kronor p ISK konto och har frdelat lika p de 7 olika fonderna. Allt p Handelsbanken.

1. Amerika tema

2. Asien tema

3. Global digital

4. Hlsotema

5. Norden index

6. Sverige Index

7. Smbolagsfond

Nackdelen r vl att alla frutom norden index och sverige index har frvaltningsavgift p 1,5-1,6 procent.

Har jag gjort ett bra val fr mig som egentligen inte r inne p s mycket p det hr med aktier/fonder? Eller hade jag kunnat gra p ett annat stt som leder till bttre avkastning p sikt? r riskspridningen bra?Hur mycket i rsutveckling i procent kan jag frvnta mig varje r? Hur mycket ska jag mnadsspara?

Lever ganska enkelt ensam med bostadsrtt och r ung. Har 14.000 kronor ver efter att alla rkningar r betalda.

Amerika och global digital antar jag kan ha mnga verlapp dvs samma innehav. Vill du absolut ha de flesta av dessa kvar kan jag tipsa om att de finns till betydligt billigare avgift som PPM fond, om du vill lgga ngon dr istllet. Jag bytte sjlv en hgrisk-fond jag har i lekhinken till PPM, ver 1% billigare avgift. Skulle sga att max 10% p en sn fond som PPM r att fredra, resten p AP7.
Citera
2024-09-26, 13:48
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Bra spridning ver regioner och branscher, blir skert bra i ett lngsiktigt sparande.

Citat:
Ursprungligen postat av rollepolle
Amerika och global digital antar jag kan ha mnga verlapp dvs samma innehav. Vill du absolut ha de flesta av dessa kvar kan jag tipsa om att de finns till betydligt billigare avgift som PPM fond, om du vill lgga ngon dr istllet. Jag bytte sjlv en hgrisk-fond jag har i lekhinken till PPM, ver 1% billigare avgift. Skulle sga att max 10% p en sn fond som PPM r att fredra, resten p AP7.

Magnus skrev att han r ung, s d kanske det inte knns lika motiverande att spara in p avgifterna genom att lgga de dyra favoritfonderna i premiepensionen?

Fr dem som inte har lika lngt kvar till pensionen r det dock ett vldigt bra tips som jag tror att mnga har missat. Fonder med en ordinarie avgift p en bra bit ver 2 % kostar i premiepensionen max 0,68 %. Jag har sjlv Pictets Indienfond och BMC:s globalfond som jag annars tycker r fr dyra. Billiga indexfonder typ Avanza Zero har jag hellre i mitt privata sparande.
Citera
2024-09-26, 22:52
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

1. Amerika tema

2. Asien tema

3. Global digital

4. Hlsotema

5. Norden index

6. Sverige Index

7. Smbolagsfond

P Avanza eller Nordnet kan du f liknande fonder fr en avgift p 0.00-0.50%. I vrigt ser det bra ut fr en nybrjare.
Citera
2024-09-26, 23:23
Medlem
MagnusStenbock1710s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
P Avanza eller Nordnet kan du f liknande fonder fr en avgift p 0.00-0.50%. I vrigt ser det bra ut fr en nybrjare.
Kan du ge exempel?

Jag har hrt att avanzas fonder tydligen r skit och inte presterar lika bra som handelsbankens
Citera
2024-09-26, 23:27
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Kan du ge exempel?

Jag har hrt att avanzas fonder tydligen r skit och inte presterar lika bra som handelsbankens
P sikt presterar 99% av aktivt frvaltade fonder smre n index. Att Handelsbankens aktivt frvaltade fonder har presterat bra senaste ren sger ingenting om framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in