2014-12-19, 16:20
Medlem
Skylarkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastini
Vad tror ni om Didner & Gerge small&microcap? Är det ngt att spara i för barnen i 10+ år?

Jag gick in med 25 tusen vid start. Mest för att jag tyckte den såg spännande ut och att jag gillar D&G. På lång sikt tror jag på den.
Citera
2014-12-21, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luwan
Forvaltningsavgiften ar 0.44% men de har kort en fuling och utlamnat administrationsavgiften. Denna kommer ingen undan. Aven pa morningstar.se star arlig avgift 0.5

AVANZA BANK far hemskt garna klargora detta. Har ni forhandlat till er en rabatt?

Kan Avanza Bank klargöra för oss varför dom utelämnat administrationsavgiften på 0.06% för DIGI på deras hemsida tack? Kan ni också klargöra för oss om ni har gjort liknande på andra fonder som gör att förvaltningsavgiften inte är hela kostnaden? Kan tänka mig att väldigt många fler än mig vill veta vilka fonder det gäller i så fall.

Och du som skrev att du tagit upp detta med Avanza men att dom svarade dig "det är våra priser som gäller", är du säker på att de sa så? Missförstod du eller kan det vara så att vi har med "dolda avgifter" att göra?

Jag hoppas iaf rätt svar är att Avanza har en rabatt som gör att deras kunder betalar 0,44% i total avgift för DIGI istället för 0,50%!
Senast redigerad av sistaforsoket.. 2014-12-21 kl. 17:57.
Citera
2014-12-21, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Kan Avanza Bank klargöra för oss varför dom utelämnat administrationsavgiften på 0.06% för DIGI på deras hemsida tack? Kan ni också klargöra för oss om ni har gjort liknande på andra fonder som gör att förvaltningsavgiften inte är hela kostnaden? Kan tänka mig att väldigt många fler än mig vill veta vilka fonder det gäller i så fall.

Och du som skrev att du tagit upp detta med Avanza men att dom svarade dig "det är våra priser som gäller", är du säker på att de sa så? Missförstod du eller kan det vara så att vi har med "dolda avgifter" att göra?

Jag hoppas iaf rätt svar är att Avanza har en rabatt som gör att deras kunder betalar 0,44% i total avgift för DIGI istället för 0,50%!
Undrar samma sak. Avanza får gärna svara.
Citera
2014-12-21, 22:05
Medlem
Postade i en annan tråd men denna tråd är ju faktiskt mer spot-on!

Ränte/obligations-fonderna fungerar som målsparande och ligger på samma ISK, men bör egentligen ses separerat från mitt långsiktiga sparande (dvs Catella Avkastning samt SPP Obligationsfon). Ge gärna lite input!

AMF Aktiefond Europa 7%
Catella Avkastning 16%
DNB Global Indeks 12%
DNB Technology retail A 5%
FIM Frontier B 5%
Nordnet Superfonden Danmark 3%
Nordnet Superfonden Sverige 7%
Nordnet Superfondet Norge 3%
SPP Aktiefond USA 7%
SPP Obligationsfond 16%
Schroder ISF Frontier Markets Eq A 5%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 7%
Swedbank Robur Indexfond Asien 7%
Citera
2014-12-23, 17:07
Medlem
talgoxens avatar
Tidigare superstabila Atlant Stabilty har klappat ihop rejält.

Ner 1,21 % på tre månader.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/145768/atlant-stability
Citera
2014-12-23, 19:23
Medlem
Isnatts avatar
Hur fungerar det med utdelningar i fonder, tex bolagen i Avanza zero som gör utdelningar, var tar dom pengarna vägen?
Citera
2014-12-23, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hur fungerar det med utdelningar i fonder, tex bolagen i Avanza zero som gör utdelningar, var tar dom pengarna vägen?

Återinvesteras. Mycket sällsynt med fonder som har utdelningar.
Citera
2014-12-23, 19:42
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Återinvesteras. Mycket sällsynt med fonder som har utdelningar.
Hur går det till? När utdelningar ges, köps andelar i fonden till mitt konto automatiskt då i den kurs fonden står i för dagen?
Citera
2014-12-23, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Tidigare superstabila Atlant Stabilty har klappat ihop rejält.

Ner 1,21 % på tre månader.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/145768/atlant-stability

Nog bara tillfälligt, hoppas jag iallafall...
Citera
2014-12-23, 20:42
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hur går det till? När utdelningar ges, köps andelar i fonden till mitt konto automatiskt då i den kurs fonden står i för dagen?
Numera så ökar andelarna i värde då fonden ökar på sitt innehav för utdelningsbeloppet.
Citera
2014-12-23, 22:38
Medlem
Om ni fick välja en av dessa tre globalfonder, vilken hade ni då valt samt varför? Om ni tycker att det inte riktigt går att jämföra då fonderna följer olika index, får ni helt enkelt välja den fond vars index ni hade föredragit att följa, samt en motivering för valt index.

DNB Global Indeks: följer MSCI World NR USD, årlig avgift på 0,32%.
SPP Aktiefond Global: följer MSCI All Country World Index, årlig avgift på 0,31%.
Danske Invest Global Index: följer MSCI World Index Free, årlig avgift på 0,50%.

Skriver inte med mer information om fonderna än så då jag vill ha svar från folk som kan ge bra motivering till varför dom tycker som dom gör, och därmed är medvetna om hur respektive fond är upplagd
Senast redigerad av sistaforsoket.. 2014-12-23 kl. 22:45.
Citera
2014-12-23, 23:33
Medlem
Spiltan Aktiefond Investmentbolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här