2016-07-10, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Javac
Bra förslag från Kungzholmen, men:

Det stämmer inte längre. Xact Svenska Småbolag ETF innehåller också 70 småbolag och avgiften är 0,3%. Jag skulle hellre kört på den.
http://www.xact.se/etf-utbud/Aktiemarknad/XACT-SVENSKA-SMABOLAG

Gissar att hen har Avanza, men annars hade Nordnet Superfonden Sverige funkat lika bra då den innehåller ca 80 bolag om jag inte minns fel, 0% avgift.

Går Xact småbolag att månadsspara i? Är det courtage?
Citera
2016-07-10, 21:44
Medlem
Postar här då det var lite drag i andra forumdelen;

Jag tänkte satsa:

Länsförsäkringar Global Index -40%
Avanza Zero -10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag -10%
XACT Svenska Småbolag -10%
Nordnet Superfonden Norge -5%
Swedbank Robur Access Asien -15%
SPP Aktiefond USA -10%

Är relativt ung (25), och precis börjat få in ordentligt med kapital. Planen är fördela ungefär 300-400k enligt ovan och sen månadsvis insättning med minst 10k.

Var så snäll och ge kritik! Vill gärna bli sågad, bara jag får en god anledning varför och vad jag borde göra istället.
Citera
2016-07-11, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaaDingDong
...

Tycker du ska portionera ut dina 400tkr över tid om du ska sätta in så mycket på en gång.
Senast redigerad av tago 2016-07-11 kl. 18:14.
Citera
2016-07-12, 08:57
Medlem
Vilken fond skulle ni säga att är den med lägst risk?

Låt oss säga att vi har ett större kapital vi inte vill riskera allt för stora svängningar med och nöjer oss om i bästa fall avkastningen rör sig mot 5-6% över tid.

Är det långa ränte/obligationsfonder som gäller, eller finns det andra alternativ?

EDIT: SPP Obligationsfond t.ex. 0,2% avgift.
5,8% i snitt över en 10-års period utan nämnvärda dippar.
Citera
2016-07-12, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plipp

Låt oss säga att vi har ett större kapital vi inte vill riskera allt för stora svängningar med och nöjer oss om i bästa fall avkastningen rör sig mot 5-6% över tid.

Är det långa ränte/obligationsfonder som gäller, eller finns det andra alternativ?

Obligationer ska man väl bara äga om man tror på räntenedgång. Vi har väl snarare bara en väg att gå och det är uppåt.
Citera
2016-07-12, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen
Går Xact småbolag att månadsspara i? Är det courtage?

Jag har Nordnet och där går det inte att månadsspara i den i nuläget, vet inte hur det är på Avanza dock. Men det är courtagefritt upp till 80k i totalt sparande.
Citera
2016-07-13, 07:07
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plipp

4,7% i snitt senaste 10 åren om man räknar rätt och prognosen är lägre avkastning. En indexfond som Avanza Zero har gett 7,6% i snitt senaste 10 åren.

5-åriga marknadsräntan är -0,29% vilket medför att en obligationsfond tappar i avkastning när den behöver fylla på med nya obligationer. Dessa obligationer blir då rätt värdelösa över tid.
Citera
2016-07-13, 09:17
Medlem
Länsförsäkringar Global Index - 15%
Spp aktiefond USA - 20%
Spp aktiefond Europa - 10%
Spiltan aktiefond investmentbolag - 20%
Didner Gerge Småbolag -15%
Avanza Zero - 10%
Swedbank ny teknik - 5%
Franklin Gold - 5%

Ungefär så ser det väl ut för tillfället bland fondsparandet. Månadssparar några tusenlappar varje månad. Obestämd tid, ett par år framöver..
Citera
2016-07-13, 16:07
Medlem
bike99s avatar
Hur tänker ni angående sparande i xact småbolag? Jag har 30% sverige i min långsiktiga portfölj, spiltan investmentbolag och didner & gerge småbolag, funderar dock om man ska lägga allt i xact småbolag istället då det enbart är 0.3% i avgift. Dessvärre kostar det både courtage och har en spread på ca 0,5%. Vad tänker ni om det? Månadsspar som gäller.
Citera
2016-07-13, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bike99
Hur tänker ni angående sparande i xact småbolag? Jag har 30% sverige i min långsiktiga portfölj, spiltan investmentbolag och didner & gerge småbolag, funderar dock om man ska lägga allt i xact småbolag istället då det enbart är 0.3% i avgift. Dessvärre kostar det både courtage och har en spread på ca 0,5%. Vad tänker ni om det? Månadsspar som gäller.

Jag kommer gå in o lägga 10% i denna
Citera
2016-07-14, 08:14
Medlem
Continental Ops avatar
100 procent blackrock world gold
Citera
2016-07-14, 14:21
Medlem
Amundi Funds Equity Global Gold Mines
BlackRock Global Funds - World Gold Fund
Citera