2014-01-12, 18:51
Medlem
SwedishHuntards avatar
Okej, så som säkert många vet eftersom jag har sagt det överallt på forumet, haha, så har jag fått ny jaktmark häromdagen. Runt om hela området är bönder som klagar hela tiden på kråkor, fiskmåsar, kajor, skator, kaniner, ja allt man kan tänka sig. Jag har gått med på att hjälpa dom med lite "bekämpning" av djuren, för jag ser det så att det är väldigt bra träning för mig att bli mer naturvan än jag redan är och få träna på att upptäcka djur etc för framtida jakt. Någonting jag behöver hjälp med dock är: Hur fan hittar jag djuren?

Jag vet att det finns kråkor/skator etc på marken för dom ser man ju, enda problemet med dom är att dom befinner sig på sjukt långa avstånd, så jag måste bara skjuta in geväret på längre än 40 meter så är dom nog färdiga. Men frågan är, hur ska jag hitta typ kaniner, duvor(dom kommer la till våren antar jag? ) , vildsvinen, hararna, sorkarna, råttorna, och resten av alla fält/skogslevande djur som kan tänkas bo runt bondemarker?

behöver alla tips jag kan få, hur gör ni för att komma till skott på olika småvilt främst, vildsvinen kommer i senare tid efter sommaren att tas hand om, men just nu är det småviltet jag fokuserar på. Främst, inte för att det gynnar bonden på något speciellt sätt, men jag har alltid velat få skjuta en kanin och laga till ute i naturen över öppen eld och sådär, men jag måste få reda på hur jag får skott på kanin. Använder kulvapen, ej hagel.

camo, lock medel, åtla, smyga, olika tider att vara ute på, olika sätt att hitta djuren? allt som kan vara av intresse

Håll er till ämnet också gärna
Citera
2014-01-12, 18:57
Avslutad
Har du hund?
Citera
2014-01-12, 19:04
Medlem
SwedishHuntards avatar
ehm, ah jag har la en hund, haha, men det är en otroligt mesig nakenhund som knappt vågar attackera flugor under sena sommarkvällar, så att skicka ut henne på en åker skulle nog bara resultera i ett fruktansvärt skrik av rädsla och en massa hoppande upp på husse
Citera
2014-01-12, 19:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishHuntard
ehm, ah jag har la en hund, haha, men det är en otroligt mesig nakenhund som knappt vågar attackera flugor under sena sommarkvällar, så att skicka ut henne på en åker skulle nog bara resultera i ett fruktansvärt skrik av rädsla och en massa hoppande upp på husse
Mm... Har du ingen hund du kan spåra upp skadeskjutet vilt med så ska du inte skjuta på det till att börja med.

Befjädrade skadedjur är en annan femma, förutsatt att du jagar i öppen terräng där du kan hitta igen skadeskjutna fåglar. Förslagsvis använder du åtel, camouflage och tålamod, och skjuter bara på sittande fåglar.

Men vad har du för vapen? Och... Visst har du tagit jägarexamen?
Citera
2014-01-12, 19:26
Medlem
SwedishHuntards avatar
jag jagar i öppen terräng, nästan bara. Sitter oftast i skogen, men skjuter ut mot en åker som har en kulle bakom sig. Har iaf skjutit ett par kråkor där, och enligt markägaren så kommer det ofantliga mängder med duvor och fiskmåsar under våren när grannbonden börjar så vad han nu odlar, och säger att många sätter sig just på åkern jag ofta skjuter mot.

Bör jag använda ghillie suit, camonät, vanliga camokläder, bygge gömsle av trädgrenar, etc etc?

Jag använder en fullfarts luftgevär i .25 kaliber som ger ca 50 joule till skator och kråkor etc, och en .22LR eller ibland min kompis .17HMR för kanin/hare/ med mera Vet att luftgeväret inte egentligen är tillåtet att "jaga" med, bara vid skyddsjakt, men det är tyst och dom dör direkt, så jag känner att det inte är några större problem. Använder det för att inte skrämma alla djuren dom har på sina gårdar (häst och ko uppfödare), och jag menar... är ju dödande så
Och ja, jag har tagit jägarexamen
Citera
2014-01-12, 20:27
Avslutad
Nu när jag tänker på det så tror jag faktiskt det skulle fungera alldeles utmärkt att jaga kråkfåglar med hjälp av en bulvan.

Kamouflera dig så du smälter in i din omgivning. Vanliga camo-kläder kan räcka.
Citera
2014-01-12, 21:02
Medlem
SwedishHuntards avatar
Funkar bulvanerna man köper på typ... biltema? :P

jag tänkte att om jag sätter ut nån kass bulvan, men tillräckligt bra för att locka iaf en kråka, så kan man skjuta den kråkan och sedan göra en slags åtel och sätta den döda kråkan där så den ser "levande" ut typ, har sett det på en massa jaktvideos

Okej, här igen, biltemas kläder, äre nåt att ha? dom har ju asbilliga kläder, tänkte att det kanske kan vara värt det? :P
Citera
2014-01-12, 21:17
Medlem
45plop1s avatar
Citat:
Funkar bulvanerna man köper på typ... biltema? :P

jag tänkte att om jag sätter ut nån kass bulvan, men tillräckligt bra för att locka iaf en kråka, så kan man skjuta den kråkan och sedan göra en slags åtel och sätta den döda kråkan där så den ser "levande" ut typ, har sett det på en massa jaktvideos

Okej, här igen, biltemas kläder, äre nåt att ha? dom har ju asbilliga kläder, tänkte att det kanske kan vara värt det? :P
Varför skulle Biltemas kläder vara sämre än någon annans?

Om du köper bulvaner, se till att inte göra misstaget jag gjorde när jag köpte kråkbulvaner. En bra bulvan är inte glansig, den ska vara tygklädd. Jag vet inte om Biltemas kråkbulvaner är Tygbeklädda eller inte, Dock så är deras Gåsbulvaner det - grym kvalité!

Senare i vår när jag ska jag kråka så tänker jag ladda ner kråkljud till laptopen och lägga ut den med högtalare, förhoppningsvis fungerar det.

Om inte det går kör jag med vanliga kråkbulvaner, Och om gud förbjude DET inte skulle fungera, så använder jag Uvbulvanen.
Citera
2014-01-12, 22:10
Medlem
SwedishHuntards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45plop1
Varför skulle Biltemas kläder vara sämre än någon annans?

Om du köper bulvaner, se till att inte göra misstaget jag gjorde när jag köpte kråkbulvaner. En bra bulvan är inte glansig, den ska vara tygklädd. Jag vet inte om Biltemas kråkbulvaner är Tygbeklädda eller inte, Dock så är deras Gåsbulvaner det - grym kvalité!

Senare i vår när jag ska jag kråka så tänker jag ladda ner kråkljud till laptopen och lägga ut den med högtalare, förhoppningsvis fungerar det.

Om inte det går kör jag med vanliga kråkbulvaner, Och om gud förbjude DET inte skulle fungera, så använder jag Uvbulvanen.

tänkte att kvalitén kanske var kass?

Vad jag ser verkar tyvärr kråkbulvanerna vara glansiga? eller är det bara jag? http://biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Utrustning/Fagelbulvaner-49552/

ska man placera ut bulvanerna på något speciellt sätt? har sett och hört att man typ kan ta blandfärs och sprida ut, sen sätta döda kråkor/bulvaner så att det ser ut som dom äter det, skulle det fungera?
Citera
2014-01-13, 14:21
Medlem
45plop1s avatar
Citat:
tänkte att kvalitén kanske var kass?

Vad jag ser verkar tyvärr kråkbulvanerna vara glansiga? eller är det bara jag? http://biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Utrustning/Fagelbulvaner-49552/

ska man placera ut bulvanerna på något speciellt sätt? har sett och hört att man typ kan ta blandfärs och sprida ut, sen sätta döda kråkor/bulvaner så att det ser ut som dom äter det, skulle det fungera?
Kråkan är tygbeklädd ser jag, om du vill vara säker kolla bara i butiken, men den var väldigt dyr, Skatorna däremot var det fint pris på.

Kråkfåglar är en bra investering, eftersom vid annan bulvanjakt (Gås t.ex) kan du använda kråkorna som "Säkerhetsfåglar"(?).

När du lägger ut Gås eller duva ska dem ligga i ett V mot vinden. Inte kråka däremot. Lägg dem i en ojämn cirkel runt åteln. Döda kråkor fungerar bra som lockfågel.

Ska du använda hagel eller kulgevär?
Citera
2014-01-13, 15:05
Medlem
SwedishHuntards avatar
kommer enbart använda kulgevär nu, senare till hösten när jag får min fullständiga licens för vapen så skaffar jag även en hagelbrakare men finner nöja i just precisionsskyttet med små kalibrar i kulvapen
Citera
2014-01-13, 16:15
Medlem
Turrluffs avatar
Ofta använder man sig av bulvaner för kråkdjur. De kostar inte så mycket heller, finns säkert billigare på den jag länkade nedan. Sen är det lämpligt med ett camouflage att stå bakom, samt camouflerade kläder, kråkor har bra syn.

http://www.jakt.se/lockpipor-bulvaner/bulvaner/kraka.html

Med ytbehandling mot reflexer.
http://www.hylte-lantman.com/jakt-uteliv-594/bulvaner-905/krak-bulvan-733

Ett litet nät kostar 395kr, lägg till en hundring så får du mycket större.
http://www.jakt.se/kamouflage/ovrigt/
Senast redigerad av Turrluff 2014-01-13 kl. 16:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in