• 1
  • 2
2014-01-12, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
När jag var liten blev jag indoktrinerad att man ska vara duktig för att få det man vill ha. Pengar - check, bra jobb - check, bra utbildning - check, nya statusprylar - check, hög social "status" - check. Var det här allt - är det här allt den västerländska drömmen är? I sådan fall är det västerländska drömmen lika billig som de skräpiga kläderna HM producerar genom att utnyttja barnarbetare i 3:e världen. Allt är falskt, hela samhället, våra drömmar, våra visioner. Hur fan lever man vidare i denna charad av dystopi - botox och prozac?

Du är arg för att du är FATTIG...

Visst har jag rätt?

Världen är underbar för den med pengar
Citera
2014-01-12, 23:27
Medlem
Citat:
När jag var liten blev jag indoktrinerad att man ska vara duktig för att få det man vill ha. Pengar - check, bra jobb - check, bra utbildning - check, nya statusprylar - check, hög social "status" - check. Var det här allt - är det här allt den västerländska drömmen är? I sådan fall är det västerländska drömmen lika billig som de skräpiga kläderna HM producerar genom att utnyttja barnarbetare i 3:e världen. Allt är falskt, hela samhället, våra drömmar, våra visioner. Hur fan lever man vidare i denna charad av dystopi - botox och prozac?

Jag förstår visserligen inte varför du behöver följa denna västerländska drömmen, kan du inte följa dina egna drömmar? Du behöver inte ha pengar, bra jobb, bra utbildning, statusprylar och hög status om du inte vill, men det finns folk som vill ha detta. Ifall allt detta är falskt, hur tycker du då samhället bör vara?
Citera
2014-01-13, 00:09
Medlem
Normalt under mörka årstiden att vara arg och ifrågasätta allt.
Citera
2014-01-14, 14:34
Medlem
Citat:

Problemet ligger i förståelsen av en kontinuitet och i meningsskapandet. Du söker en mening. Som du påpekar är "JAGET" närvarande och dessvärre destruktivt i en del avseenden. Du lärde dig att komma åt det du "VILL" ha men aldrig det som är "BRA" för dig.

Anledningen till detta är att det är en rad "nyliberala" doktriner som påverkat dina institutioner och fostrat dig till en marknadscentrerad förbrukare. Du och övriga människor hamnar i periferin även så era liv. Det som hamnade i fokus var marknaden. Du är konsekvens av förändringarna som råder i en marknad. Det var det man lärde dig då du var liten. Duktig pojke/flicka är du om du tillfredsställer marknaden.

Vet du hur det blev så? Sedan den dagen "språket" endast blev ett verktyg och massa tecken som p och q. Ett satanistiskt verk av bla moderna filosofer som ville leka GUD. "Mening" förlorade sin mening! Kuratorer och psykologer skapar en mening för dig nu.. Även om det varar för stunden..
Senast redigerad av IR5 2014-01-14 kl. 14:38.
Citera
2014-01-14, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
Världen är underbar för den med pengar

Nej, mening finner du inte i pengarna, det lovar jag dig.
Citera
2014-01-14, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Du behöver helt enkelt andlighet i ditt liv. Och nej det behöver verkligen inte bara handla om religion. Det kan vara konst, filosofi eller någon aktivitet som ger dig glädje. Sedan är det väl värt att påpeka att det finns många olika typer av religioner och som dessutom kan tolkas på många olika sätt.
Ja, man behöver ANDLIGHET. Men andligheten hittar man sällan i religioner, då de mestadels är för dogmatiska. Äkta andlighet hittar man i spirituella grupper/rörelser, som det finns många idag och som arbetar med transformation av vårt medvetande. Att bli medlem i en av dessa rörelser är mitt svar på TS´s fråga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in