2014-01-12, 01:26
Medlem
Har arbetat och sparat ca 1 miljon och är nu intresserad av en bostadsrätt för ca 1,1 miljoner. Denna ligger så centralt det går att bo i en stad som finns någonstans på skalan av de 10-15 största städerna i landet. Bostaden är en tvåa, ca 50 m2 och byggdes för 3 år sedan. Den kostar ca 22 tusen m2 vilket är ett normalt pris för lägenheten då nyproducerade lägenheter går mellan 20-30 tusen m2 och ligger en bit utanför stadskärnan. De andra lägenheterna i ungefär samma område går på mellan 13-20 tusen m3 beroende på skick och läge.

Jag har idag inget behov av att köpa en lägenhet just nu, utan kan lika gärna vänta 6-12 månader eller ännu längre. Det som intresserar mig mest att försöka göra ett så smart köp som möjligt att den dagen (allt från 2-25 år) när jag vill sälja min lägenhet att jag inte förlorar pengar. Får jag tillbaka de pengar jag köpte lägenheten för är jag utan tvekan nöjd, men ju större vinst är självklart desto bättre.

Vad säger ni som kan ekonomi om att köpa nu eller vänta? Gärna alla möjliga teorier om bostadsbubblor, dyrare att köpa senare, billigare köpa senare, svårsåld med tanke på priset och ändå relativt få m2 med tanke på att staden är 10-15 största i Sverige, många eller få bostäder till salu och efterfrågan av dessa just nu? Allt av intresse!
Citera
2014-01-12, 01:34
Medlem
Uran233s avatar
Bostadsmarknaden är väl inne i ett kritiskt skede i.o.m. att befolkningen ökar ständigt medan det inte byggs bostäder? Så fort det börjar byggas nya bostäder kommer ju värdet på alla bostäder i Sverige sjunka dock. Om man är inne på Flashback och läser lär Sverige inte existera om 25 år, så då får du väl inte tillbaka några pengar alls kan jag tro...
Citera
2014-01-12, 01:42
Medlem
Ska du köpa enbart för att tjäna pengar är det omöjligt att svara på din fråga utan att veta vilken stad det gäller.
Citera
2014-01-12, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Bostadsmarknaden är väl inne i ett kritiskt skede i.o.m. att befolkningen ökar ständigt medan det inte byggs bostäder? Så fort det börjar byggas nya bostäder kommer ju värdet på alla bostäder i Sverige sjunka dock. Om man är inne på Flashback och läser lär Sverige inte existera om 25 år, så då får du väl inte tillbaka några pengar alls kan jag tro...

Det ser inte ut som att det kommer byggas någonting direkt. Politikerna verkar gilla bostadsbristen.
Citera
2014-01-12, 01:52
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlttt
Det ser inte ut som att det kommer byggas någonting direkt. Politikerna verkar gilla bostadsbristen.

Ja, de som bestämmer över bostadspolitiken har ju redan bostad och skulle alltså förlora på om bristen på bostäder minskas. Kan det vara ännu ett argument för att ta in fler människor i Sverige? Om befolkningen minskade i Sverige skulle ju bostadsmarknaden totalhaverera, men de människor som fanns i Sverige skulle kunna välja och vraka bland bra boenden/lägen. Kapitalistisk katastrof, mänsklig vinst. Oj, nu blev även detta I&I, ursäkta!
Citera
2014-01-12, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Ska du köpa enbart för att tjäna pengar är det omöjligt att svara på din fråga utan att veta vilken stad det gäller.

Nej, jag vill inte köpa för att tjäna pengar. Jag har en bra bostad idag men köper jag denna får jag en ännu bättre bostad, det är därför jag är intresserad. Så länge jag inte förlorar pengar den dagen (2-50 år) jag vill sälja bostaden är jag nöjd.
Citera
2014-01-12, 22:09
Medlem
Kom igen nu, ni kan det här med ekonomi. Vad tror ni?
Citera
2014-01-12, 23:17
Medlem
Köp ingen bostad i spekulationssyfte utan köp en bostad för att du vill bo där. Om du säljer den om 10+ år så tror jag att du får minst lika mycket som bostaden kostar idag. Du kanske får låg avkastning på kapitalet som du satsar men att bostaden märkbart ska sjunka i pris trots att räntorna ökar tror jag är osannolikt på så lång tidshorisont. Om du låter lägenheten förfalla så är det klart att priset kan sjunka men om du ser till att renovera den efter behov så bör priset vara stabilt. Lite svårt att veta om det är en tillflyttnings- eller avflyttningsort och hur bostadsmarknaden på den aktuella orten förändras, mitt resonemang gäller genomsnittet.

Om du är rädd att förlora pengar så ska du nog undvika bostadsrätt. Du kan tvingas sälja bostaden med förlust om 2-3 år. Att binda upp sig långsiktigt i en lägenhet som du pratar om känns befängt. Man måste kunna vara flexibel eftersom man inte vet hur livet utvecklas.
Citera
2014-01-13, 12:35
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponym
Nej, jag vill inte köpa för att tjäna pengar. Jag har en bra bostad idag men köper jag denna får jag en ännu bättre bostad, det är därför jag är intresserad. Så länge jag inte förlorar pengar den dagen (2-50 år) jag vill sälja bostaden är jag nöjd.

Svårt att veta hur priserna kommer utvecklas när vi inte vet vilken stad det är och tidsspannet är 2-50 år. Rätt stor skillnad där. Inom de närmsta åren skulle jag gissa på att priserna kan sjunka lite ute i landet, i Stockholm lär det fortsätta uppåt däremot.
Citera
2014-01-15, 10:45
Bannlyst
Vad vänstar du på? Köp!
En del inom vänstern (hoppas på) försöker skrämmas att det är en bostadsbubbla, men den har inte kommit ännu och det har tjatats om den i 40år. Och om den kommer: Du lär ju behöva ett nytt hem när du säljer, har värdet minskat på din lägenhet så är det nya du kommer köpa billigare också.
Citera
2014-01-15, 15:20
Medlem
Om du inte ska bo där förlorar du pengar på avgiften om inte annat (om du inte kan hyra ut den).

Sedan beror det på hur du ser på det här med att förlora pengar.

Ingen här "vet" vad som kommer att hända med bostadspriserna. Om du kan köpa utan belåning så ska det mycket till att du sätter dig i skiten oavsett vad som händer med bostadspriserna. Likvärdiga bostäder går ju rimligen också ner i pris...
Se dock till att föreningen har bra ekonomi. Gärna ska de andra BR-innehavarna också ha det. Sitter föreningen med höga lån så kan det ju skita sig på den fronten.

Däremot är det bättre att sitta i HR med pengar på banken vid värdeminskning på bostadsmarknaden och tvärt om vid värdeökning (även om man så klart kan ha investerat pengarna i något som ökar i värde).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in