Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-01-11, 14:27
Medlem
Jag har ett ð i mitt namn, och jag undrar hur man skriver det i sin dator, finns det några kortkommandon på tangentbordet? Jag läste någonstans att man själv kan lägga till det på tangentbordet, vet någon hur man gör?
Just nu googlar jag isländska bokstäver varje gång.
Citera
2014-01-11, 14:39
Medlem
ebqts avatar
Vet inte om man kan lägga till det på tangentbordet, men i de flesta program så kan man trycka "alt + kringla + T" för att få upp ett fönster med specialtecken. Om du söker på bokstaven ð så kan du bokmärka den, närmare än så vet jag inte om du kommer...

När du sedan vill använda tecknet måste du först trycka alt+kringla+T, sedan kan du dubbelklicka på ð-tecknet för att automatiskt klistra in det i det program du använder.
Citera
2014-01-11, 15:19
Medlem
ei96byods avatar
I systeminställningarna, under språkinställningarna kan du aktivera "tangentbordsvisning" och "teckenvisare". Det dyker då upp en språkmeny i operativsystemet.

Den ena visar ett tangentbord på skärmen, och när du trycker på de olika modifieringsknapparna så kan du se var vissa tecken ligger. Hittar du inte tecknet där så kan du använda det andra programmet för att infoga vilket tecken som helst.

Du kan också aktivera isländskt tangentbord i språkinställningarna och växla mellan svenska och isländska så borde du kunna skriva tecknet enkelt.
Citera
2014-09-20, 22:36
Medlem
bandybollens avatar
Aktivera Isländskt tangentbort.
Å=Ð

Gjörðu svo vel!
/bollen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto