Citat:
Ursprungligen postat av
hushlittledarling
Du verkar BARA läsa det som gynnar din världsbild, men glömmer lätt bort det som står emellan.
Jag har ingen religiös inställning i denna frågan. Om du kan visa med logik och hårda fakta hur jag tänkt fel så ändrar jag mig.
Hittills har jag bara sett en massa lösryckta siffror från dig som du inte fått ihop till ett sammanhang och en helhet som visar hur vi tjänar på dagens invandring.
Citat:
Ursprungligen postat av
hushlittledarling
SD lägger 0 kr på att hjälpa invandrare in i arbetslivet.
Ena sekunden tjänar vi massor av pengar på invandrarna, och nästa sekund så ska vi lägga mängder av pengar på att integrera dem. Vilken fot ska du stå på egentligen?
Min inställning är att vi ska lägga mycket pengar och resurser på att stötta svenskar och de personer vi bestämt ska få stanna i landet.
En person i utanförskap kostar uppemot 15 miljoner (
https://www.flashback.org/p45251102#p45251102). Det kan alltså vara värt att investera många miljoner i en person som hamnat på glid.
Men, eftersom en person i utanförskap kostar 15 miljoner så är det alltså väldigt riskfyllt att dela ut uppehållstillstånd till personer som det inte uppenbarligen kommer att gå bra för.
Det är alltså långt ifrån självklart att vi ska ha den generösa invandring vi har idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
hushlittledarling
Då är det väl en bra idé att få upp deras status och löner så fort som möjligt eftersom kostnaderna för dom är lägre än vanliga svenskar.
Var detta ett halvt medgivande om att många av dagens invandrare faktiskt inte betalar lika mycket i skatt som de kostar i välfärd?
Visst, utbildningskostnaderna för en invandrare är lägre än för en svensk. Låt säga att det kostar 2-3 miljoner att föda upp och utbilda en svensk.
Men det är fortfarande nettot över hela livet som spelar roll. Det är värt att lägga 20 miljoner i utbildning + välfärd på en person som betalar 21 miljoner i skatt.
Det är inte en lika bra affär för samhället att ta in en invandrare som kostar 0 kr i utbildning, 7 miljoner i välfärd, och som betalar 6 miljoner i skatt.
Denna rapporten handlade om invandrare som är hyfsat välintegrerade i Sverige, med låg arbetslöshet. Trots det tjänar vi idag bara 30 000 kr om året på dem.
Antalet personer i Sverige med utländsk bakgrund växer med uppemot 100 000 personer om året. Hur många av dessa tror du ligger sämre till än dessa välintegrerade invandrare? 50 000? 70 000? 90 000?
Citat:
Ursprungligen postat av
hushlittledarling
Dessutom är gruppen inte i pensionsåldern så kostanderna är noll.
Menar du att vi ska slänga ut dem när de börjar kosta pengar? Eller bara rent allmänt sticka huvudet i sanden likt en struts?
Gäller samma logik för miljöproblemen?
"Den globala temperaturen är OK idag, så vi kan fortsätta släppa ut koldioxid!"
Din kommentar påminner faktiskt om Sarah Palins "Drill baby, drill!"
länk