2014-01-08, 20:25
Medlem
hej! köpte nyligen en mac på blocket, har funkat helt perfekt hittills men vad jag dock tänkt på är huruvida förra ägaren kan ha installerat ett spårningsprogram som jag inte är medveten om eller inte? har självklart raderat hårddisken dock finns det en hårdisk på ca 2gb som inte går att radera, vad är det för nått? återställt hela OS och uppdaterat till senaste veriationen osv har jag också gjort.
något annat jag även tycker är lite konstigt är att när jag startar datorn måste jag först skriva in ett lösenord där inloggningskärmen är helt vit/grå, och efter detta lösenord måste ett till lösenord skrivas in för att komma in på min inloggning, varför är det så? räcker det inte med ett lösen när man loggar in?

då jag är helt ny på allt som har med mac att göra ber jag nu er mer kunniga att försöka hjälpa mig med mina kanske helt ologiska frågor.
Citera
2014-01-09, 12:34
Medlem
Hur ser den första inloggningsskärmen ut, exakt? Det kan antingen röra sig om firmware-lösenordet, eller Filevault-lösenordet. Posta en bild. Hur ser den andra inloggningsskärmen ut, exakt? Posta en bild.

Mitt tips är att formatera hårddisken på riktigt, dvs. lägga OS X på ett usb-minne (googla) och sedan starta från detta usb-minne. Se då till att radera hela hårddisken och dess partitioner, inte bara en.

Kan du öppna Terminal och skriva

Kod:
diskutil list

Då ser man alla partitioner, även dolda.
Senast redigerad av Xe89 2014-01-09 kl. 12:50.
Citera
2014-01-12, 21:19
Medlem
Hej! Har gjort som du sa och håller på att återställa OS med en USB sticka, har dock stött på lite problem, har något som heter OS X install ESD på disk 2, och OS X base system på disk 3, dessa går dock inte att radera, så hur får man bort dem?
Citera
2014-01-12, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motorfreak
Hej! Har gjort som du sa och håller på att återställa OS med en USB sticka, har dock stött på lite problem, har något som heter OS X install ESD på disk 2, och OS X base system på disk 3, dessa går dock inte att radera, så hur får man bort dem?
Exakt vad händer, ser du ett felmeddelande, eller är det någon knapp som är "grå" (ej klickbar) etc? Använder du programmet Skivverktyg som finns på USB-minnet eller det som finns på "Recovery HD"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in