Flashback bygger pepparkakshus!
2014-01-08, 10:24
Medlem
Baconfrukosts avatar
Hej Flashbak!

Som rubriken lyder är mitt mål med det nya året att börja spara, helst i fonder. Då jag tror det är det bästa alternativet för mig. Mitt mål är att kunna köpa en bostadsrätt innan 30 år. Och jag anser att jag har goda möjligheter då jag ''endast'' är 20 år för tillfället. Priserna ligger kring 1 500 000kr och det jag vill göra är att kunna betala kontantinsatsen.

Efter att ha gjort min budget har jag kommit fram till att jag kommer kunna spara 2000kr i månaden i fonder. Samt 500kr till buffert.

Dock har jag ingen som helst aning vad för slags fonder jag ska köpa. Jag tror dock att jag ska lägga hälften på en fond med högre risk och hälften på en med låg risk?

Dessa har jag tänkt på:

Nordea Japan
Atlant Stability
Avanza Zero

Vad tror ni passar mig bäst??
Citera
2014-01-08, 11:26
Medlem
Snusungens avatar
Nordea tror jag också på.
jag har varit lite sugen på det här själv faktiskt, fast jag har en annan syn på det hela.
Eftersom jag har slutat snusa och insett att jag har slängt pengarna på annat istället. så lägger jag undan dem, och köper aktier i swedish match när de är låga. tror de kan explodera snart. vilket vore kul för mig, jag lade nästan 2k på snus innan, som går till sparande istället nu
Citera
2014-01-08, 11:47
Medlem
Baconfrukosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusungen
Nordea tror jag också på.
jag har varit lite sugen på det här själv faktiskt, fast jag har en annan syn på det hela.
Eftersom jag har slutat snusa och insett att jag har slängt pengarna på annat istället. så lägger jag undan dem, och köper aktier i swedish match när de är låga. tror de kan explodera snart. vilket vore kul för mig, jag lade nästan 2k på snus innan, som går till sparande istället nu

Har också varit nikotintorsk och det är verkligen, otroliga summor man lägger på sitt missbruk! Önskat att jag aldrig hade testat de
Citera
2014-01-08, 13:45
Medlem
Önskat att jag hade varit mogen nog att spara så mycket när jag var i din ålder - va avundsjuk jag blir! Mitt mål är att gå i pension 10 år tidigt, och jag får lägga hela 25,000 / mån för att uppnå det eftersom jag började så sent. Å andra sidan så svider det mindre i plånboken att lägga så mycket i min ålder

Vad gäller din fråga så finns det väldigt mycket forskning som säger att man ska satsa på breda indexfonder med låg avgift för att nå den bästa avkastningen, långsiktigt. Som ett stort bonus så slipper all huvudvärk som följer med när man satsar på individuella aktier och allt vad det innebär. Vad gäller fördelningen av aktie/ränta så bör man satsa 100% på aktie om man har ett sparmål längre än 10 år.

Jag rekommenderar så klart att du söka upp den informationen själv för att bekräfta det som jag skriver, (googla typ "varför indexfonder" eller dylikt). Lycka till med att nå ditt mål - det låter mycket troligt att du gör det.
Citera
2014-01-08, 21:29
Medlem
Vad har du för boende i dagsläget?
Citera
2014-01-08, 22:13
Medlem
Baconfrukosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yankyD
Önskat att jag hade varit mogen nog att spara så mycket när jag var i din ålder - va avundsjuk jag blir! Mitt mål är att gå i pension 10 år tidigt, och jag får lägga hela 25,000 / mån för att uppnå det eftersom jag började så sent. Å andra sidan så svider det mindre i plånboken att lägga så mycket i min ålder

Vad gäller din fråga så finns det väldigt mycket forskning som säger att man ska satsa på breda indexfonder med låg avgift för att nå den bästa avkastningen, långsiktigt. Som ett stort bonus så slipper all huvudvärk som följer med när man satsar på individuella aktier och allt vad det innebär. Vad gäller fördelningen av aktie/ränta så bör man satsa 100% på aktie om man har ett sparmål längre än 10 år.

Jag rekommenderar så klart att du söka upp den informationen själv för att bekräfta det som jag skriver, (googla typ "varför indexfonder" eller dylikt). Lycka till med att nå ditt mål - det låter mycket troligt att du gör det.

Ska absolut kolla upp det där med indexfonder! Och vad det är! Jag som tycker jag är gammal och börjar spara försent . Förhoppningsvis kommer man kunna ta pension tidigt!
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
Vad har du för boende i dagsläget?

För tillfället bor jag i en hyresrätt. Men pendlar cirka 12 mil varje dag med bil...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in