2005-07-24, 14:08
Medlem
Smilizs avatar
Hej!
När man ibland köper någonting med kort i en kiosk så brukar de lägga på 3 eller 5 kr just för att man betalar med kort. Jag har hört att man inte får göra det med visakort. Har för mig att enligt avtalet med kioskägaren och banken (?) så betalar de en viss summa för att få ha den där tjänsten, men att de inte får debitera extra för visakort utan bara de andra.
Någon som kan förklara bättre hur det står till (är osäker)?
M.v.h.
Citera
2005-07-24, 16:38
Medlem
RedXs avatar
De får ej ta avgift från kunder med Visakort. Jag tror heller inte att de får ta från kunder med nationella bankkort, men jag ör lite mer osäker där.

Det står i det avtal de har med sin bank - anmäl butiken till banken och kräv att de konfiskerar terminalen från butiken som håller på med detta olagliga ocker!
Citera
2005-07-24, 17:27
Medlem
Säkre Sammys avatar
MIn gissning är att det rör sig om avtal som inte nödvändigtvis om fattar en hel branch. T ex så har en butik som jag ibland handlar på slutat att ta ut en avgift från kort då de har ett avtal som säger att de inte får göra detta.

Det är dock väldigt få butiker, om någon, som jag känner till där de tar betalt för kortbetalning.
Citera
2005-07-24, 17:42
Medlem
RedXs avatar
I Piteå rör det sig tydligen om drygt 60% av butikerna...

http://www.pitea-tidningen.se/index.php?artikel=120607&option=1&PHPSESSID=e8f12c bf4781f62f2681e0691313a9cc
Citera
2005-07-24, 18:34
Medlem
Smilizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy
MIn gissning är att det rör sig om avtal som inte nödvändigtvis om fattar en hel branch. T ex så har en butik som jag ibland handlar på slutat att ta ut en avgift från kort då de har ett avtal som säger att de inte får göra detta.

Det är dock väldigt få butiker, om någon, som jag känner till där de tar betalt för kortbetalning.

I Uppsala skulle jag gissa på att fler än hälften av kioskerna tar extra betalt.
Citera
2005-07-24, 18:43
Medlem
Förr fick affärer inte ta ut några extra avgifter men jag har för mig att det ändrades för ett tag sedan (är jag tillräckligt vag? ) så länge det står klart angivet vid kassan att en extra avgift tas ut vid låga inköp med kort.
Citera
2005-07-24, 18:52
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjörn
Förr fick affärer inte ta ut några extra avgifter men jag har för mig att det ändrades för ett tag sedan (är jag tillräckligt vag? ) så länge det står klart angivet vid kassan att en extra avgift tas ut vid låga inköp med kort.

Jag tror att det är precis tvärtom. Förut fick de ta ut avgifter såvida det stod klart angivet att avgift skulle dras. Nu har konkurrensverket och EU (och Visa, storbankerna mfl) lyckats få till stånd en ändring av regelverket som innebär att det är olagligt att ta ut avgift i samband med kortköp.

Sedan tycker jag personligen att det är jäkligt irriterande att det oftast är krogar och caféer som har ruskigt höga vinstmarginaler på sina varor som tar ut avgifter...
Citera
2005-07-24, 22:06
Medlem
Har sett att en del butiker vill att man betala med kort eftersom det minskar risken för rån. Tycker du ska betala kontant på butiker som tar avgift. Vill de riskera att rånas så få de väl göra det!
Citera
2005-07-25, 06:24
Medlem
I Sverige så betalar butikerna för att kunderna skall kunna betala med kort. Man får först betala för en kortterminal, där rör det sig om ett par hundralappar i månaden. Tillkommer kvittorullar, telefonlinje, telekostnad, strömförbrukning etc.

För varje kortköp tas en fast avgift plus procent för kreditkort.

Om man har en kund som kommer in och köper ett äpple för 5 kronor och vill betala med kort, så är det billigare att ge bort äpplet gratis.

Problemet är att bankerna skor sig rejält på kortköp, först får kortinnehavaren betala för att få ett kort, sen får butikerna betala för att ta emot korten.

Om du jämför med USA där det istället är så att butikerna i många fall får procent på kortköpet!
Citera
2005-07-25, 09:23
Medlem
RedXs avatar
Problemet skulle egentligen lösas om bankerna började ta betalt för kontanter. Kontanthanteringen är oerhört dyr för bankerna, men de tillhandahåller ändå den tjänsten gratis - i stället tar de betalt för korten (som egentligen sparar pengar åt banken). Lite lustigt system egentligen... Kunder som inte behöver betala för kontanter använder dem utan att någon marknadsekonomisk värdering av kontanter har skett.

Personligen skulle jag helst se att kontanter försvann helt och hållet och att kortsystemen byggdes ut och effektiviserades.

geocacher: Jag förstår din synpunkt, men det är ingen som tvingar affärerna att tillhandahålla möjligheten att handla med kort. Trots det gör "samtliga" affärer det. Varför då? Om man gav affärsinnehavarna ett ultimatum; ta ingen avgift eller lämna tillbaka terminalen så skulle inte en enda en lämna tillbaka terminalen. Det är en tjänst som gynnar näringsidkarens affärsverksamhet så det är löjligt att gnälla över avgifterna i sig, med undantag för det extrema exempel då en kund vill betala ett äpple med sitt utländska kreditkort.

Avgifterna till banken är olika beroende på vilka kort som används. Från min bank tas ungefär två spänn ut vid köp via VISA, Mastercard, Maestro och nationella bankkort. Trots detta är vanligtvis avgiften för kortkköp 5 kronor. Affären ökar då sin vinst på transaktionen med 3 kronor när kunden handlar med kort. Andra kort, exempelvis kreditkort eller utländska kort har högre avgifter, men är väldigt ovanliga.
Citera
2005-07-25, 10:43
Medlem
solkakas avatar
Senast i fredags tjafsade jag lite med en lokal pressbyråliknande kiosk. Jag la fram varor för ca 60 kr och gubben vill inte ta emot kort, minsta summa för kortköp är 100kr säger han. Då frågar jag om han inte kan lägga på en avgift som de flesta gör? Så slipper jag plocka på mig onödiga saker.

Nej, detta går inte eftersom enligt lag är det förbjudet numera att göra så.
Men är det lagligt att sätta en minimigräns för kortköp?
Citera
2005-07-25, 11:03
Medlem
kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Problemet skulle egentligen lösas om bankerna började ta betalt för kontanter. Kontanthanteringen är oerhört dyr för bankerna, men de tillhandahåller ändå den tjänsten gratis - i stället tar de betalt för korten (som egentligen sparar pengar åt banken). Lite lustigt system egentligen... Kunder som inte behöver betala för kontanter använder dem utan att någon marknadsekonomisk värdering av kontanter har skett.

Jag håller med. Men det blir ju ramaskri om någon bank ens börjar lufta att man funderar på att ta ut avgifter för kontantuttag.
En uttagsautomat kostar c a 350 000kr per år att hyra (inklusive serviceavtal), kontantfylla och driva runt.

Jag hörde en siffra för något år sedan att kontanthanteringen i sverige kostade 13 miljarder om året. Denna siffra har säkert stigit med tanke på transportrån m m.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in