2014-01-07, 21:02
Medlem
Hej!
Jag har precis börjat funderat på att utbilda mig till hälsovägledare. Tycker att deras beskrivning på utbildningen passar bra utifrån mina önskemål. Men det står ingenting specifikt som man kan jobba med efter att man har utbildat sig.

Så är det någon som vet vad man kan jobba som efter en utbildning som hälsovägledare?

Vill inte söka, komma in och börja plugga för att inse att det inte alls är något jobb som jag vill jobba med. Vilket jag har svårt att tro att det skulle vara.

(la in det på fel kategori förut, så lägger upp det här med)
Citera
2014-01-07, 22:21
Medlem
Nu är inte jag den bästa personen att svara på detta, men så här har jag förstått det:
Som utbildad hälsovägledare så kan du antingen starta eget som just en hälsovägledare, eller som det ofta kallas idag hälsocoach eller ibland t.o.m. livscoach. Eller så kan du bli anställd på företag inom områden vars anställda ofta är i behov av hälsovägledning. Vilket inte är supervanligt (att det anställs alltså, fast det behövs), men det verkar komma mer sådana typer av anställningar på t.ex. kontorskomplex och call-centers. Samma platser har vi sett sedan ett tag tillbaks att de är vanligt att de anställer massörer t.ex.. Så det verkar som att dessa typer av anställningar börjar krypa sig in på våra arbetsplatser, bra säger jag, och samtidigt synd (att folk inte tar hand om sig själva mer aktivt).

Min lilla input, nu får någon mer insatt gärna komma och korrigera mig
Citera
2014-01-08, 00:10
Medlem
Jag har mött många PTs som har hälsovägledning i ryggsäcken. Vill du arbeta med träning på den nivån så är det väl meriterande att samla på sig så mycket som möjligt även om egna erfarenheter är viktigast.

Jag har även kompisar som läst hälsovägledare och sedan läst till PT-kurser så att de kan arbeta som PT.

Men även där är det väl främst eget företag sedan, om du inte vill arbeta vid något gym. Kontakta annars skolan och fråga vad deras utbildningar leder till och vart tidigare studenter hos dem har tagit vägen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in