2014-01-07, 17:39
Medlem
Jag har fått hem papper från transportstyrelsen och på en av dessa papper står det om hälsodeklaration, ska man besvara på dessa frågor själv? T.ex. det står ''har du någon synrubbning'' och lite andra frågor eller ska man gå till någon läkare innan man svarar på frågorna?

Tack på förhand!
Citera
2014-01-07, 18:28
Medlem
toby79s avatar
Gör dom själv så blir det bra. Synen måste däremot en optiker kontrollera.
Är det tyngre behörigheter du söker för så går du på läkarundersökning.
Citera
2014-01-07, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Gör dom själv så blir det bra. Synen måste däremot en optiker kontrollera.
Är det tyngre behörigheter du söker för så går du på läkarundersökning.

Jaha okej tack då vet jag. Jag ska börja köra med min morbror som har körkort och han har gått på handledarkurs tidigare med min mamma för att lära henne köra, men måste han på handledarkurs igen då med mig eller kan jag gå själv på det?
Citera
2014-01-07, 19:30
Medlem
toby79s avatar
Han ska ansöka om att bli din handledare, men han behöver inte gå utbildningen om det var högst 5 år sedan han hjälpte morsan din.

På den här sidan hittar du svar på alla frågor som kan komma fram när det gäller inför, under och efter utbildningen.
http://www.korkortsportalen.se/
Citera
2014-01-07, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksma
Jag har fått hem papper från transportstyrelsen och på en av dessa papper står det om hälsodeklaration, ska man besvara på dessa frågor själv? T.ex. det står ''har du någon synrubbning'' och lite andra frågor eller ska man gå till någon läkare innan man svarar på frågorna?

Tack på förhand!

Det enda kravet är att du gör synundersökningen av en legitimerad optiker. Om du hade haft allvarliga sjukdomar eller tillstånd som försvårar körningen för dig så måste även en läkare kontaktas.
Citera
2014-01-07, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Han ska ansöka om att bli din handledare, men han behöver inte gå utbildningen om det var högst 5 år sedan han hjälpte morsan din.

På den här sidan hittar du svar på alla frågor som kan komma fram när det gäller inför, under och efter utbildningen.
http://www.korkortsportalen.se/

Tack så mycket!
Citera
2014-01-07, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Import
Det enda kravet är att du gör synundersökningen av en legitimerad optiker. Om du hade haft allvarliga sjukdomar eller tillstånd som försvårar körningen för dig så måste även en läkare kontaktas.

Jaha okej så jag behöver inte skicka in en hälsodeklaration för jag ska ta B körkortet
Citera
2014-01-07, 23:10
Medlem
Citat:
Jaha okej så jag behöver inte skicka in en hälsodeklaration för jag ska ta B körkortet

Nej. Det behöver du inte. Fyll endast i de dokument du har fått när du sökt om körkortstillstånd.
Citera
2014-01-07, 23:18
Medlem
svempuss avatar
Citat:
jo den ska du skicka in men du fyller i den själv. synundersökningen av en legitimerad optiker är det enda du inte kan fylla i själv det gör den. den är ju enkel bara en massa frågor som man brukar kryssa i nej för. värre äre om du skulle söka för c då äre en läkarundersökning som gäller typ samma frågor men en läkare som ska fylla i den.
Citera
2014-01-07, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svempus
jo den ska du skicka in men du fyller i den själv. synundersökningen av en legitimerad optiker är det enda du inte kan fylla i själv det gör den. den är ju enkel bara en massa frågor som man brukar kryssa i nej för. värre äre om du skulle söka för c då äre en läkarundersökning som gäller typ samma frågor men en läkare som ska fylla i den.

Ja, det är det jag säger. H*n behöver ingen läkarundersökning för att fylla i dokumentet. Alla dokument som h*n fick när h*n ansökte ska fyllas i och skickas in.
Citera
2014-01-07, 23:32
Medlem
munspruts avatar
Se bara till att kryssa nej på precis allting sätter du ett kryss i fel kolumn kan det bli utredning skulle jag tro och det vill du inte
Citera
2014-01-08, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av munsprut
Se bara till att kryssa nej på precis allting sätter du ett kryss i fel kolumn kan det bli utredning skulle jag tro och det vill du inte
Ehm, ifall han är ute och kör, får ett epilepsianfall och kraschar, och han inte har angett att han har epilepsi, då kan det bli väldigt jobbigt med både försäkringsbolag och polisen. Samma sak om man kör utan glasögon/linser trots synfel

Jämför med en person som bara har körkortet med villkor för automatväxlad bil (10.02), om den då kör en manuell bil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in