Citat:
Ursprungligen postat av
Morgonribba
Hej Bullen,
IQ definierar jag som: det som mäts i IQ-tester. Dock tycker jag intelligens är svårare att definiera, för mig är det inte samma sak.
Andra människor gör ibland intryck på mig / imponerar på mig, genom sitt sätt att tänka och resonera. Dvs inte svaren som sådana, utan sättet de kommer fram till ett visst svar - ett slags "meta-IQ". Det tycker jag personligen är "intelligens" för mig, tillsammans med förmågan att känna av andra människors reaktioner / mående. (EQ). Dvs, för mig gäller att högt IQ + högt EQ + sättet att tänka och resonera sig fram till svar == hög intelligens.
Högt IQ tycker jag mig f.ö. ha märkt ofta har ett omvänt förhållande till social kompetens, såtillvida att personer som får höga värden på IQ-tester ofta är kufar som inte funkar bra socialt.
Och omvänt: folk som är socialt begåvade gör ibland anspråk på att ha högt IQ, vilket ofta är uppenbart att det är en lögn för att göra sig själva lite mer intressanta. Finns det en koppling som säger att socialt begåvade människor har lättare att acceptera smålögner, egna och andras, än folk med sämre social begåvning, som tycker det är viktigt att tala sanning?
Eller är jag ute och cyklar? Kanske de kopplingar / samband jag ibland tycker mig ha observerat från folk, har psykologiska förklaringar (t ex narcissism) snarare än koppling till intelligens?
Nej, jag tycker inte du är ute och cyklar!
Inte för att jag kan vara svaret på frågan men för mig har det varit så här, väldigt dålig social kompetens, inåtvänd, en del typiska kriterier för Asperger har jag, jag har även diagnosen sedan 2010, men använder den absolut inte mer än en förklaring för mig själv om mitt eget liv). Men har fått högt på olika IQ-tester, 136 som bäst. Även på utredningstesterna. Mensa-testet jag gjorde för ca ett och ett halvt år sedan var också bra. Dock ej över 131. Ska testa en andra och sista gång vid något tillfälle. Det här har boostat min självkänsla, för någon sådan har jag aldrig haft, inte hög i varje fall. Har vid några tillfällen trott att jag varit dum på något sätt!
Det kan nog ligga något i det du skriver som trådrubrik. Men som kvinna (härmar ofta och iakttar omgivningen kanske mer än män, undantag finns alltid), så har jag lärt in hur man ska te sig som en kompetent social person. Men det går en hel del kraft av energi åt det här. Men detta att iaktta och lära sig bete sig osv som socialt kompetenta tycker jag tyder på intelligens. Intelligens är vad man gör av vad man fått, på något sätt? Någon som tycker något annat?
Citat:
Ursprungligen postat av
Morgonribba
Finns det en koppling som säger att socialt begåvade människor har lättare att acceptera smålögner, egna och andras, än folk med sämre social begåvning, som tycker det är viktigt att tala sanning??
Jag tror det. Generellt tror jag att det kan vara så här. Smålögner och skämt osv är ett litet kitt som finns mellan de väl fungerande och socialt begåvade människorna. De skäms inte ens för sig själva om de på bekostnad på sig själv eller andra trampar på andra för att få en tjänst osv. Social nepotism. Finns på gott om arbetsplatser!
Sen finns det nötter bland osociala människor med!

Men man orkar inte med smålögner, tala osanning eller driva något för att få något bra etc. Jag "nätverkar" inte, som det heter, varken ute i livet eller på sociala medier. Jag har inte energin eller intresset. Och de dumheter som finns i världen utanför ytterdörrarna, de finns ju inne på facebook, twitter och instagram och allt vad det heter också! Orkar inte, däremot är min syster med och det fyller en härlig funktion för henne, hon bor i norrländs glesbygd och har fått fantastiska kontakter med roligt folk.