Flashback bygger pepparkakshus!
2014-01-06, 21:45
Medlem
Hejsan. Jag beställde en ny TV 30 December 2013 från en utav de många hemelektronik webbshopparna i Sverige. Jag har fått orderbekräftelse och betalat. Produkten var då "Ej i lager" och skulle komma in någon gång i mitten på Januari nu.. Idag när jag kollar så är just denna produkt borta från webbsidan. Nu blev jag lite nyfiken, och tänkte lite vad som kan komma att hända med min order.

Kan de annullera den och skylla på någonting?
Tror ni jag kommer att få varan?
Vad har jag för rätt att få denna vara eller en likvärdig om de annullerar ordern?

Vad har jag som privatperson för rätt egentligen om de skulle få för sig att inte leverera den produkt jag beställt?

Tack!
Citera
2014-01-06, 21:59
Medlem
TinyPoliss avatar
Citat:
Vad har jag som privatperson för rätt egentligen om de skulle få för sig att inte leverera den produkt jag beställt?
Du har rätt att få tillbaka dina pengar.
Citera
2014-01-06, 22:19
Medlem
miikoss avatar
Man ska få tillbaka beloppet, behöver man köpa samma vara på ett annan affär, så bör man få mellanskillnaden ersatt om det blir dyrare. Om man försöker hålla kostnaden så låg som möjlig.
Citera
2014-01-06, 23:09
Medlem
Alla webbshoppar kör väl med saker i stil med "Slut! Beräknad i lager 2014-01-xx" eller "Preliminärt till lager - 2014-01-xx".

Du kan inte heller kräva att köpet ska gå igenom om det t ex är en utgående modell som inte finns mer (slut hos importör eller liknande).

Citat:
Rätt att kräva att säljaren fullgör köpet
12 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör köpet.
Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet. Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren fullgör köpet.
Köparen förlorar rätten att kräva att säljaren fullgör köpet, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in