2014-01-06, 18:45
Medlem
Någon tog mitt bankkort som jag hade tappat på gatan och sedan lagt in 1000 kronor på en sida som heter STEAM. Men det konstiga var att dom hade lämnat tillbaka kortet med resten av pengarna. Hade 3000 kronor totalt men tjuvarna tog bara 1000. Alltså dom har använt mitt borttappade ospärrat kort för att lägga in 1000 kronor på en spel sida som heter STEAM. Men ändå har dom låtit de resten 2000 kronorna ligga kvar och sedan lämnat in anonymt till banken. Kan jag göra en polisanmälan och få pengarna tillbaka? Vad kommer hända med tjuvarna?
Citera
2014-01-06, 18:49
Medlem
Nightflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha.Kindergarden
Någon tog mitt bankkort som jag hade tappat på gatan och sedan lagt in 1000 kronor på en sida som heter STEAM. Men det konstiga var att dom hade lämnat tillbaka kortet med resten av pengarna. Hade 3000 kronor totalt men tjuvarna tog bara 1000. Alltså dom har använt mitt borttappade ospärrat kort för att lägga in 1000 kronor på en spel sida som heter STEAM. Men ändå har dom låtit de resten 2000 kronorna ligga kvar och sedan lämnat in anonymt till banken. Kan jag göra en polisanmälan och få pengarna tillbaka? Vad kommer hända med tjuvarna?

Hej kompis; det här låter ju initialt lite märkligt.

Du tappade alltså ditt bankkort, och sen lyckades någon att genomföra en överföring till Steam, varefter de lämnat in kortet till polisen anonymt.

Självfallet kan du göra en anmälan, bara att kontakta närmaste polismyndighet. Huruvida du kan få pengarna tillbaka är betydligt mer oklart. Hur länge var ditt kort försvunnet? Hur kom det sig att du inte spärrade kortet?
Citera
2014-01-06, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nightflower
Hej kompis; det här låter ju initialt lite märkligt.

Du tappade alltså ditt bankkort, och sen lyckades någon att genomföra en överföring till Steam, varefter de lämnat in kortet till polisen anonymt.

Självfallet kan du göra en anmälan, bara att kontakta närmaste polismyndighet. Huruvida du kan få pengarna tillbaka är betydligt mer oklart. Hur länge var ditt kort försvunnet? Hur kom det sig att du inte spärrade kortet?

jag skulle gå in till stan och tydligen tappades kortet där. Jag spärrade det när jag kom hem men tydligen han tjuven att lägga in pengar på STEAM innan jag hann spärra kortet. Är ens denna historia trovärdig för en fällande dom? Vill inte gå till polisen för dom vill antagligen inte göra något när bara 1000 kronor har försvunnit och det finns fortfarande pengar kvar.
Citera
2014-01-06, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaltazarLindblom
Förstod jag dig rätt. Du hade alltså 3000 från början. Tjuven satte in 1000 kronor på något som kallas stem och lät 2000 vara kvar på kontot. Är det korrekt uppfattat?

Ja det är det. Du glömde att tjuven gav banken anonymt tillbaka kortet.
Citera
2014-01-06, 19:06
Medlem
Citat:
Förstod jag dig rätt. Du hade alltså 3000 från början. Tjuven satte in 1000 kronor på något som kallas stem och lät 2000 vara kvar på kontot. Är det korrekt uppfattat?

Ja det är det. Tjuven gav banken tillbaka kortet anonymt också.
Citera
2014-01-06, 19:07
Medlem
Hade ditt kort blivit helt tömt så hade det vart en annan sak. Nu är det väldigt enkelt att kolla vart pengarna tagit vägen och polisen kan kolla vilket Steam konto som fått 1000kr inlagt. Hela historien känns väldigt märklig och jag misstänker att du gjort detta själv med hjälp av dina vänner.
Citera
2014-01-06, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitelarge
Hade ditt kort blivit helt tömt så hade det vart en annan sak. Nu är det väldigt enkelt att kolla vart pengarna tagit vägen och polisen kan kolla vilket Steam konto som fått 1000kr inlagt. Hela historien känns väldigt märklig och jag misstänker att du gjort detta själv med hjälp av dina vänner.

Så polisen kan inget göra. Jag får då helt enkelt hoppas på att tjuvarna kommer tillbaka med pengarna. Ingen domstol helt enkelt sakt.
Citera
2014-01-06, 19:12
Medlem
Citat:
Så polisen kan inget göra. Jag får då helt enkelt hoppas på att tjuvarna kommer tillbaka med pengarna. Ingen domstol helt enkelt sakt.
Jo polisen kan enkelt kolla upp med hjälp av din bank vilket konto som fått 1000kr insatt. Det blir nog fängele för tjuvarna. Det räknas som stöld. Kommer självklart att bli en rättegång med domstol och hela köret. Bättre att erkänna din bluff än att försöka luras.
Citera
2014-01-06, 19:13
Medlem
Citat:
Hur då. Hade hen rånarluva på sig när hen lämnade kortet?

brevlådan såklart. Finns inga kamerer i centrum där jag bor så man vet ju inte vem det är genom ansiktet. Men kanske så kan man gå efter personens IP address som den där sidan Steam har.
Citera
2014-01-06, 19:13
Medlem
Nightflowers avatar
Citat:
jag skulle gå in till stan och tydligen tappades kortet där. Jag spärrade det när jag kom hem men tydligen han tjuven att lägga in pengar på STEAM innan jag hann spärra kortet. Är ens denna historia trovärdig för en fällande dom? Vill inte gå till polisen för dom vill antagligen inte göra något när bara 1000 kronor har försvunnit och det finns fortfarande pengar kvar.

Citat:

Klart du kan gå till polisen; de borde inte ha några problem att via Steam få ut till vilket konto pengarna fördes över och på så vis identifiera tjuven. Däremot tvivlar jag på att banken kommer att ge dig de 1000 kronorna tillbaka, i och med att kortet inte var spärrat, och de med all sannolikhet kommer hävda att du tappade det på grund av vårdslöshet. Men ring/gå förbi och fråga banken vet'ja. Det värsta som kan hända är att de säger nej, och det förändrar ju ingenting i nuläget.
Citera
2014-01-06, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitelarge
Jo polisen kan enkelt kolla upp med hjälp av din bank vilket konto som fått 1000kr insatt. Det blir nog fängele för tjuvarna. Det räknas som stöld. Kommer självklart att bli en rättegång med domstol och hela köret. Bättre att erkänna din bluff än att försöka luras.

Men om man inte vet vem som tog då finns inga bevis? Det är inte ett bankkonto som pengarna har hamnat in utan på en sidas. Anonym sida som bara visar IP address. Själv tycker jag att tusen kronor inte ger fängelse men jag kan inte lagen.
Citera
2014-01-06, 19:16
Medlem
lingonkakas avatar
Dom lär ju kunna spåra steam-kontot?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto