Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-01-06, 16:09
Medlem
lluBdeRs avatar
Hejsan, har lite problem med att fatta hur detta program fungerar, har kollat igenom / sökt information men antar att jag är för dum för att förstå =/

Har en GPG nyckelhanterare samt skapat ett "namn" med "typ" sec/pub

Dubbelklickar jag på mitt namn får jag upp "nyckelinspektör" och under nyckel ser jag ägare, datum, nyckel: Nyckel ID Fingeravtryck osv...

Hur vet jag vilken "kod" jag ska använda som public och vilken som är min privata nyckel? Var hittar jag detta?

Hur skriver jag meddelanden till andra? Krypterade meddelanden...
Hur packar jag upp meddelanden som jag fått skickade till mig krypterat?

Är det något speciellt jag måste tänka på när jag använder detta program?

Använder en Macbook...
Citera
2014-01-06, 16:21
Medlem
Sök på youtube så får du se steg för steg. Är du fortfarande förvirrad efter det så får du komma tillbaka hit och fråga igen.
Citera
2014-01-06, 17:42
Medlem
lluBdeRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endofin
Sök på youtube så får du se steg för steg. Är du fortfarande förvirrad efter det så får du komma tillbaka hit och fråga igen.

Kollat igenom några klipp nu, hjälpte lite, har lyckats få fram min public key nu, den jag ska dela med andra. Frågan är fortfarande hur jag gör för att skicka krypterade meddelanden och packa upp krypterade meddelanden?
Citera
2014-01-06, 18:01
Medlem
key33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lluBdeR
Frågan är fortfarande hur jag gör för att skicka krypterade meddelanden och packa upp krypterade meddelanden?

Om du ska skicka ett krypterat meddelande till Sture behöver du Stures 'public key'(som du använder vid krypteringen) för att han ska kunna dekryptera meddelandet. Ska någon skicka ett krypterat meddelande till dig behöver dom din 'public key' för att du ska kunna dekryptera och läsa.
Citera
2014-01-06, 18:08
Medlem
Citat:
.
Vet inte om vi använder samma program. Men i mitt program så lägger man först till en persons nyckel i programmet, sen högerklickar du på nyckeln och trycker på "Set Owner Trust". För att kryptera ett meddelande så trycker du på "clipboard", sen skriver du det som ska skrivas, sen trycker du "encrypt" och väljer sen den nyckeln/personen som meddelandet ska till.
Packa upp har jag aldrig gjort, men man gör det nog genom "clipboard" också.
Citera
2014-01-06, 18:20
Medlem
lluBdeRs avatar
Citat:
Vet inte om vi använder samma program. Men i mitt program så lägger man först till en persons nyckel i programmet, sen högerklickar du på nyckeln och trycker på "Set Owner Trust". För att kryptera ett meddelande så trycker du på "clipboard", sen skriver du det som ska skrivas, sen trycker du "encrypt" och väljer sen den nyckeln/personen som meddelandet ska till.
Packa upp har jag aldrig gjort, men man gör det nog genom "clipboard" också.

Hur lägger du till en persons nyckel?
Kan inte hitta något "clipboard" heller...
Citera
2014-01-06, 18:30
Medlem
Det bästa vore nog att flytta den här tråden till Programvara Mac OS. GPG Nyckelhanterare (GPG Keychain) är ett program som ingår i programsviten GPGTools (även känt som GPG Suite). Under huven används GPG men den grafiska delen (GPG Nyckelhanterare, GPGMail, GPG Services) skiljer sig från motsvarande Windows-program.

Hursomhelst, du kan importera någon annans nyckel genom att söka efter den på en nyckelserver. Om den inte finns där kan du be personen exportera sin publika nyckel till en textfil, så att du kan importera den manuellt. Givetvis måste du verifiera nyckelns äkthet i båda fallen genom att kontrollera dess "fingerprint".

Jag rekommenderar att du läser igenom dokumentationen på http://support.gpgtools.org/kb

Men framförallt tror jag att du måste lära dig om vad GPG innebär mer generellt: http://www.gnupg.org/gph/en/manual.html

Edit: här är en introduktion på svenska: https://www.iis.se/docs/lar-dig-kryptering.pdf
Senast redigerad av Xe89 2014-01-06 kl. 18:36.
Citera
2014-01-06, 19:01
Medlem
lluBdeRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xe89
Det bästa vore nog att flytta den här tråden till Programvara Mac OS. GPG Nyckelhanterare (GPG Keychain) är ett program som ingår i programsviten GPGTools (även känt som GPG Suite). Under huven används GPG men den grafiska delen (GPG Nyckelhanterare, GPGMail, GPG Services) skiljer sig från motsvarande Windows-program.

Hursomhelst, du kan importera någon annans nyckel genom att söka efter den på en nyckelserver. Om den inte finns där kan du be personen exportera sin publika nyckel till en textfil, så att du kan importera den manuellt. Givetvis måste du verifiera nyckelns äkthet i båda fallen genom att kontrollera dess "fingerprint".

Jag rekommenderar att du läser igenom dokumentationen på http://support.gpgtools.org/kb

Men framförallt tror jag att du måste lära dig om vad GPG innebär mer generellt: http://www.gnupg.org/gph/en/manual.html

Edit: här är en introduktion på svenska: https://www.iis.se/docs/lar-dig-kryptering.pdf

tack, verkligen, ska kolla igenom detta och hoppas att jag klurar ut hur det funkar, kan ju inte vara omöjligt
Citera
2014-01-06, 19:11
Medlem
Citat:
Hur lägger du till en persons nyckel?
Kan inte hitta något "clipboard" heller...
Jag öppnar Key Manager, kopierar nyckeln från personen, sen ctrl-alt-v så kommer den upp där. Clipbourd hittar du också i Key Manager.
Citera
2014-01-06, 19:26
Medlem
Citat:
tack, verkligen, ska kolla igenom detta och hoppas att jag klurar ut hur det funkar, kan ju inte vara omöjligt
Ja, det är alltid klurigt i början. Det var det för mig i alla fall. Men efter ett tag faller bitarna på plats.

Skrev ett inlägg i tråden om Mac-program för ett tag sedan:

(FB) Den stora tråden om Macprogram.

Citat:
Jag öppnar Key Manager, kopierar nyckeln från personen, sen ctrl-alt-v så kommer den upp där. Clipbourd hittar du också i Key Manager.
Du använder ett annat program som ser väsentligt annorlunda ut.
Citera
2014-01-06, 23:23
Moderator
Protons avatar
IT-säkerhet: allmänt --> Programvara - Mac OS
/Moderator
Citera
2014-11-14, 13:52
Medlem
Illuzionzs avatar
Lånar tråden lite om det är okej.

Jag vill kryptera en fil och det går ju bra men, när jag sedan ska öppna den krypterade filen så behöver jag inte skriva in något lösenord utan den bara öppnas när man dubbelklickar den. Antar att det är så för att det är jag själv som gjort krypteringen? Men hur gör så det alltid krävs ett lösenord för att öppna den krypterade filen? Har sökt i programmet men hittar inte, tycker att krypteringsprogram är jävligt krångliga...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in