2014-01-06, 11:12
Medlem
Xeliouss avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18124107.ab

Det är en gammal debatt som blossar upp igen. ADHD har anklagats att vara en påhittad diagnos där många olika hjärnskador, handikapp och personlighetsproblem hamnar. Elaka barn, låg IQ, psykopater, ouppfostrade, egoistiska... allt möjligt har varit tacksamt att sätta till diagnosen adhd för att föräldrarna ska få hjälp med uppfostringen. I aftonbladet står: "I den kommande kontroversiella boken "Adhd does not exist" beskriver Richard Saul adhd som en samling av ett 20-tal andra tillstånd och störningar. Saul studerade sina egna patienter och kom fram till att i princip alla visade sig ha någon annan funktionsnedsättning än adhd, såsom Tourettes syndrom, tvångssyndrom, inlärningssvårigheter, bipolaritet, depression eller dålig hörsel, skriver New York Post."

Det New York post skriver är: "One by one, nearly all of Saul’s patients turned out to have some disease other than ADHD, such as Tourette’s, OCD, fragile X syndrome (a genetic mutation linked to mental retardation), autism, fetal alcohol syndrome, learning disabilities or such familiar conditions as substance abuse, poor hearing or even giftedness. A boy who was disruptive and inattentive in math class (but no other) was, simply, bored by the material and needed to be advanced a grade to regain his concentration." http://nypost.com/2014/01/04/adhd-does-not-exist/

"Two minutes to jot down a prescription may lead to years of consequences: short-term side effects of stimulants include loss of sleep, increased anxiety, irritability and mood problems. Over the long term, use of these drugs can lead to unhealthy weight loss, poor concentration and memory, even reduced life expectancy or self-destructive behaviors not excluding suicide."

Är det fel av Aftonbladet att väcka den här gamla debatten till liv igen och hur skulle det påverka er med ADHD om ni fick veta att ni är feldiagnostiserade?

(om ni har svårt läsa engelska så kan ni prova att översätta med google translate http://translate.google.se/)
Senast redigerad av Xelious 2014-01-06 kl. 11:15.
Citera
2014-01-06, 11:20
Medlem
Sereenas avatar
Det är väl bara bra att ta debatten, det ligger ju i patientens intresse att få en korrekt diagnos för att kunna få rätt hjälp.
Citera
2014-01-06, 11:54
Medlem
kolvass avatar
Jag tycker att det är bra att ta upp debatten, för många nöjer sig med att barnet får diagnosen och kan sedan skylla alla möjliga sorters händelser på diagnosen, med en diagnos bör någon slags behandling komma men tyvärr så är följande scenario vanligt:

Bråk i klassrum ---> "Men h*n har ju ADHD, då är man lite störig och bråkig."

Tänk följande istället: Brutet ben ---> "bra, då vet vi det!"
Detta skulle ingen acceptera, benbrottet ska fixeras och allt annat som kommer i samband med det.
Citera
2014-01-06, 12:08
Medlem
Egon.Krenzs avatar
Det var en studie som fann att sannolikheten för att få ADHD ökade mätbart, desto senare på året som man är född.
Ett sådant resultat gör ju att man börjar fundera över vad kriterierna är...

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/adhd-kan-vara-omognad-hos-manga-pojkar/
Citera
2014-01-06, 12:11
Medlem
nnnipzs avatar
Är väl alltid bra att det förs en debatt så man kan komma framåt.
Citera
2014-01-06, 12:12
Avslutad
Nu läser jag inte Aftonbladet, men att en läkare gör ett påstående är väl inte direkt en vettig grund att stå på? Jag tror absolut att ADHD/ADD kan läggas på folk alldeles för enkelt. Min aspergerdiagnos tog nästan ett år, ADHD "utredningen" var typ 20 frågor.
Men sedan måste man se till vem som kommer med påståendet, jag orkar inte kolla själv men det är viktigt att kontrollera så inte denna läkare har några band till scientologerna. De lägger ned drivor av pengar för att förneka all psykisk sjukdom.
All debatt är bra, men den bör vara saklig och objektiv. Ställer Aftonbladet några relevanta motfrågor eller för de bara ut det som den ideologi läsarna ska acceptera och följa?
Senast redigerad av eodnhoj 2014-01-06 kl. 12:15.
Citera
2014-01-06, 12:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Camille Paglia skriver lite om detta här.
Citat:
Almost one in five high-school-age boys has been diagnosed with ADHD

Citat:
"Primary-school education is a crock, basically. It's oppressive to anyone with physical energy, especially guys," she says, pointing to the most obvious example: the way many schools have cut recess. "They're making a toxic environment for boys. Primary education does everything in its power to turn boys into neuters."

Dvs. hela skolan är så feminiserad att om pojkar uppträder som pojkar har gjort i alla tider så får dom en diagnos & sätts på behandling.
Citera
2014-01-06, 12:16
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eodnhoj
Nu löser jag inte Aftonbladet, men att en läkare gör ett påstående är väl inte direkt en vettig grund att stå på? Jag tror absolut att ADHD/ADD kan läggas på folk alldeles för enkelt. Min aspergerdiagnos tog nästan ett år, ADHD "utredningen" var typ 20 frågor.
Men sedan måste man se till vem som kommer med påståendet, jag orkar inte kolla själv men det är viktigt att kontrollera så inte denna läkare har några band till scientologerna. De lägger ned drivor av pengar för att förneka all psykisk sjukdom.
All debatt är bra, men den bör vara saklig och objektiv. Ställer Aftonbladet några relevanta motfrågor eller för de bara ut det som den ideologi läsarna ska acceptera och följa?

I detta fallet så handlar det om att man anser att ADHD som diagnos inte finns utan att det egentligen handlar om andra diagnoser.

Jag skulle nog tro att dom har delvis rätt, att många ungar får ADHD diagnoser lite för lätt, att det egentligen är andra saker som ligger bakom men att det är enklare (och billigare) att säga "ADHD" skriva ut lite piller och så vara av med "patienten" än att göra en nogrann utredning och sätta in adekvat vård.
Citera
2014-01-06, 12:17
Bannlyst
hur det än blir så är jag inte förvånad om dom har ljugit oss rakt upp i ansiktet!
Citera
2014-01-06, 12:21
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Återigen en överraskning som inte är en överraskning. Självklart vill man sätta maximalt med diagnoser så medicinbolagen kan sälja maximalt med mediciner.
Citera
2014-01-06, 12:27
Medlem
Har alltid sagt att ADHD är ett jävla påhitt, äntligen är det läkare som vågar säga sanningen.
Citera
2014-01-06, 12:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
I detta fallet så handlar det om att man anser att ADHD som diagnos inte finns utan att det egentligen handlar om andra diagnoser.

Jag skulle nog tro att dom har delvis rätt, att många ungar får ADHD diagnoser lite för lätt, att det egentligen är andra saker som ligger bakom men att det är enklare (och billigare) att säga "ADHD" skriva ut lite piller och så vara av med "patienten" än att göra en nogrann utredning och sätta in adekvat vård.
Med andra ord så är det lite av den sjuka som vården lider av generellt, man vill inte lägga tid och pengar på att göra ett djuplodat arbete utan kastar bara på en diagnos för att patienten med dennes problem ska försvinna. I det här fallet måste jag dock erkänna att jag är partisk då medicinen hjälper mig att kunna leva "normalt". I diagnosmanualen version 5 så slog de ihop asperger med autism så trenden är väl mindre diagnoser, men jag tror inte de vill stoppa in ADHD här då det skulle innebära en oerhörd ökning av samhällets utgifter. Med stoppa in menar jag att bryta upp den i mindre bitar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in