• 1
  • 2
2014-01-06, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
En nytt lågvattenmärke för polisstaten Sverige.

TRAMS!

De gånger jag hämtat ut förnyat körkort (på den tiden den riktiga Posten fanns), så öppnade kassörskan det rekommenderade brevet, tittade på det nya körkortet och jämförde med det gamla.
Därefter stämplades ett hål i det gamla och man gick glad därifrån med ett nytt och ett makulerat körkort.

Det är alltså ingen som helst skillnad om man bara ska byta ut ett gammalt körkort mot ett nytt.
Men om man håller på och pundar och inte kan bete sig som vanligt folk i samhället så blir det säkert en massa problem. Jag kunde inte bry mig mindre om dessa individer!
Citera
2014-01-06, 14:53
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steeler123123
Hur kan dom få öppna någonannans post.? Speciellt när det är en id-handling. Vad säger lagen?

Avsändaren anses ha tillåtelse att öppna breven.

Skulle bli problem vid retur annars.

Men kan alltid vägra hämta körkortet, om man nu vill. Men risken blir ju att behörigheten återkallas efter ett tag. Och då tillkommer det avgift för nytt körkortstillstånd samt tillverkning av nytt körkort.
Senast redigerad av miikos 2014-01-06 kl. 14:59.
Citera
2014-01-06, 15:15
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Avsändaren anses ha tillåtelse att öppna breven.

Skulle bli problem vid retur annars.

Men kan alltid vägra hämta körkortet, om man nu vill. Men risken blir ju att behörigheten återkallas efter ett tag. Och då tillkommer det avgift för nytt körkortstillstånd samt tillverkning av nytt körkort.

Jo, fast avsändaren är ju inte posten eller postombudet som i det här fallet är den som i så fall öppnar det rekommenderade brevet. Men här är självklart lagen utformad på så vis att det är lagligt och sedan så har posten fått direktioner om hur det hela ska gå till.

Så är det väl logiskt att det ligger till i alla fall.

Min fråga är: Ni som säger att postombudet bara öppnar brevet och jämför med ens gamla körkort, samt makulerar det gamla och ger en det nya: Är ni säkra på att det är så det går till även om ens gamla körkort har råkat gå ut?
Det blir inte så att dom ser att mitt gamla körkort gick ut för någon vecka sedan, och därmed så är inte det körkortet giltigt ID för att dom ska ge mig mitt nya?

Och om det nu är så illa, vad gör man då om man inte har något annat ID att visa upp? För många herrans år sedan så var det t.ex så när man skaffade postens ID, att man fick ha med en person som kunde intyga att man verkligen var den man påstod sig vara.
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2014-01-06 kl. 15:18.
Citera
2014-01-06, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
...

Min fråga är: Ni som säger att postombudet bara öppnar brevet och jämför med ens gamla körkort, samt makulerar det gamla och ger en det nya: Är ni säkra på att det är så det går till även om ens gamla körkort har råkat gå ut?
Det blir inte så att dom ser att mitt gamla körkort gick ut för någon vecka sedan, och därmed så är inte det körkortet giltigt ID för att dom ska ge mig mitt nya?

Och om det nu är så illa, vad gör man då om man inte har något annat ID att visa upp? För många herrans år sedan så var det t.ex så när man skaffade postens ID, att man fick ha med en person som kunde intyga att man verkligen var den man påstod sig vara.

Om man inte pundar bort den handling som Transportstyrelsen automatiskt skickar ut, så hinner ditt körkort inte "gå ut" innan det nya är klart att hämtas.
Citera
2014-01-06, 17:24
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Om man inte pundar bort den handling som Transportstyrelsen automatiskt skickar ut, så hinner ditt körkort inte "gå ut" innan det nya är klart att hämtas.

Nu har jag inte "pundat" bort något som helst, utan den bild jag skickade in tillsammans med handlingarna godkändes inte, och skickades således tillbaka till mig.

Nu måste jag ta en ny bild och skicka in det. Problemet är att körkortet hinner gå ut någon dag innan dom kommer hinna registrera det vilket medför att jag inte kommer ha ett giltigt körkort den dagen det ska hämtas ut hos postombudet.

Det finns ingen anledning att vara otrevlig när någon frågar om hur lagar och regler är, och har du inget att tillföra så kan du ju lika gärna hålla käften.
Citera
2014-01-06, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Nu har jag inte "pundat" bort något som helst, utan den bild jag skickade in tillsammans med handlingarna godkändes inte, och skickades således tillbaka till mig.

Nu måste jag ta en ny bild och skicka in det. Problemet är att körkortet hinner gå ut någon dag innan dom kommer hinna registrera det vilket medför att jag inte kommer ha ett giltigt körkort den dagen det ska hämtas ut hos postombudet.

Det finns ingen anledning att vara otrevlig när någon frågar om hur lagar och regler är, och har du inget att tillföra så kan du ju lika gärna hålla käften.

Jag är inte otrevlig, det var en generell formulering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in