Resultat: Ska cannabis legaliseras?
Ja
78,24%
169 röster
Nej
7,41%
16 röster
Avkriminaliseras
14,35%
31 röster
  • 5
  • 6
2014-01-10, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bro-cat
Fast det blev ju en skillnad i nederländerna när det gäller bruk av tyngre droger när man separerade dom mjuka drogerna från dom tyngre så jag håller inte riktigt med.

Jag är är för legalisering om någon missförstått det:P

Helt riktigt. Det var ju anledningen till att de valde det systemet i Holland. Man ville skilja på kontaktytorna mellan tunga droger och cannabis. Vidare finns det inga egenskaper i cannabis som gör att användaren vill ta tunga droger, utan det var väl de sociala aspekterna som gjorde att de valde denna vägen. Resultatet visade sig vara gynnsamt och man kan se idag att deras väg är mer lyckad än den svenska linjen som är behäftad med ständigt ökande dödsfall, marginalisering och missär.

Jag är också för en legalisering om någon har missat det
Citera
2014-01-10, 08:23
Medlem
Jimbos avatar
Frågan kommer upp på EU-nivå redan i år. Sverige kommer vara tvingade till att inta en position under 2015.

Om Sverige fortsätter på sin nuvarande linje kommer Sverige att invaderas att kriminella ligor på en nivå som får de 56 skjutningarna i GBG förra året att likna en svensexa.

Självklart måste även Sverige anpassa sin politik till resten av världen.
Vi kommer att bli korrumperat bananland annars.
Citera
2014-01-10, 10:31
Medlem
Bro-cats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PTYBDJGamer
Källa tack.

Jag säger åter igen, det finns inga bevis för att cannabis leder till tyngre droger. Du kan inte argumentera emot bevis, det bara går inte. Det är som när en kristen påstår att jorden inte är miljardtals år gammal fastän det finns bevis för att den verkligen är miljardtals år gammal. Jag förstår inte ditt argument över huvud taget.

Källa: (http://norml.org/library/health-repo...h-mythology#18)

Här i din källa står det "The one way in which marijuana does lead to other drugs is through its illegality: persons who deal in marijuana are likely to deal in other illicit drugs as well."

Det är precis det jag menar, det har egentligen inget med cannabis att göra mer än att du gått dit för att köpa det och då kan din langare ha flera substanser som han erbjuder dig, alltså är det lite "gateway" över det hela.

Användaren "Captain Napalm" förstod precis vad jag menade.
Citera
2014-01-11, 02:18
Medlem
cmc.88s avatar
STORTA ja!!! skulle göra sverige gott på alla sätt! ink mig, å dig
Citera
2014-02-02, 11:01
Medlem
Jag vet inte. Skulle hellre förbjuda alkohol. Skulle den drogen kommit idag, hade den blivit förbjuden på en 100 dels sekund. Alkohol är blad det värsta som finns. När slåss man mest? När säger man mest idiotiska saker och tror sig vara gud? Jo, när man fått i sig lite alkohol.

Man brukar säga att där förståndet tar slut tar knytnävarna vid. Helt rätt, men även när man fått i sig en droppe alkohol tar förståndet slut och man tar till knytnävar och fötter, knivar och skit.

Många som sitter fast i skiten vet hur djävligt det är att ta sig ur, både alkohol och narkotika av alla de slag.

Jag vet verkligen inte. Ta fram ett rusningsmedel där man inte blir aggressiv. Får den kick man tydligen behöver. Vad vet jag?
Citera
2014-02-02, 13:11
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undulaten1
Jag vet inte. Skulle hellre förbjuda alkohol. Skulle den drogen kommit idag, hade den blivit förbjuden på en 100 dels sekund. Alkohol är blad det värsta som finns. När slåss man mest? När säger man mest idiotiska saker och tror sig vara gud? Jo, när man fått i sig lite alkohol.

Man brukar säga att där förståndet tar slut tar knytnävarna vid. Helt rätt, men även när man fått i sig en droppe alkohol tar förståndet slut och man tar till knytnävar och fötter, knivar och skit.

Många som sitter fast i skiten vet hur djävligt det är att ta sig ur, både alkohol och narkotika av alla de slag.

Jag vet verkligen inte. Ta fram ett rusningsmedel där man inte blir aggressiv. Får den kick man tydligen behöver. Vad vet jag?
Man blir inte agressiv av cannabis. Rökte själv igår första gången och jag blev avslappnad, på gott humör och pratsam och jag översköljdes av en varm känsla. Mår jävligt bra dagen efter, ingen bakis som med spriten.

Sen måste du komma ihåg att en legalisering skulle leda till: skattepengar åt staten för att sköta de som skulle få problematiskt bruk (inte många, det finns inga bevis på att "alla skulle börja knarka" bara för att man släpper på tyglarna, se t.ex. portugal eller nederländerna), reglerad marknad där kunden vet vad den får och de kriminella har inte mera kontroll över försäljning, ungdomar får det svårare att få det köpt (seriöst, det tog mig 1 dag att förbereda och 2 minuter att köpa 2gram av en langare som skiter i ID) då ID skulle krävas och langning till unga skulle ge hårt straff (som spritlangning redan har), missbrukare skulle våga söka vård och ej behöva vara rädda för rättsliga följder inkl. prick i brottsregistret som försvårar studieplatsval/arbetssökande, minskade mängder pengar slösade av rättsväsendet på att jaga småbrukare och langare som inte skadar någon (till skillnad från fyllona som slår varandra och kör ihjäl folk i fyllan).

Avkriminalisering skulle leda till: sparande av rättsväsendets pengar (man jagar bara stora langare, ej brukare och smått innehav för eget bruk) och missbrukare skulle våga söka vård bättre.

Legalisering skulle självklart ge mera fördelar men det kan vara svårt att ta ett så stort ändringssteg på en gång.
Citera
2014-02-02, 13:18
Medlem
GanjahSmokes avatar
Ja sida vinner alltid stort i denna frågan i Sverige.
Citera
2014-02-02, 15:33
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undulaten1
Jag vet inte. Skulle hellre förbjuda alkohol. Skulle den drogen kommit idag, hade den blivit förbjuden på en 100 dels sekund.

Du menar att vi inte har lärt oss något alls av vad förbudspolitik ställer till med? Det finns naturligtvis många som fortaafrande inte förstår, men att en drog är farlig är ju knappast ett bra argument för att den ska hanteras av kriminella på en svart marknad. Det har dessutom redan testats i bland annat USA med förödande konsekvenser för alla utom de kriminella.
Citera
2014-02-03, 21:36
Medlem
IvanPavlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Du menar att vi inte har lärt oss något alls av vad förbudspolitik ställer till med? Det finns naturligtvis många som fortaafrande inte förstår, men att en drog är farlig är ju knappast ett bra argument för att den ska hanteras av kriminella på en svart marknad. Det har dessutom redan testats i bland annat USA med förödande konsekvenser för alla utom de kriminella.

Vi kan ju inte kapitulera inför ligister och legalisera alla droger med argumentet att de annars skulle hanteras av kriminella på en svart marknad. Vi bör på demokratisk väg bestämma vilka substanser vi tycker inte hör hemma i vårt samhälle, förbjuda dessa, och stå för konsekvenserna (dvs bekämpa kriminaliteten).

Nej till cannabis.
Citera
2014-02-03, 22:27
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanPavlov
Vi kan ju inte kapitulera inför ligister och legalisera alla droger med argumentet att de annars skulle hanteras av kriminella på en svart marknad. Vi bör på demokratisk väg bestämma vilka substanser vi tycker inte hör hemma i vårt samhälle, förbjuda dessa, och stå för konsekvenserna (dvs bekämpa kriminaliteten).

Nej till cannabis.
Varför stå för konsekvenserna när det inte gör någon nytta och skadar bra mycket mer än själva drogen någonsin hade kunnat göra? Man hade lika gärna kunnat elda upp alla pengar som läggs ner för att få ut cannabis och andra droger i samhället, det har ingen påverkan på marknaden. Sverige har bland de flesta tunga missbrukare i Europa trots att vi har en så restriktiv narkotikapolitik. Ni kan inte vinna över de kriminella nätverken när det är ni som ser till att de har ett så lätt sätt att tjäna pengar. Måste det bli som Mexico city innan ni förstår att förbudet inte fungerar?
Sen har varken du eller någon annan någon rätt att bestämma vilken drog som är okej och vilken som inte är det.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in