Citat:
Ursprungligen postat av
undulaten1
Jag vet inte. Skulle hellre förbjuda alkohol. Skulle den drogen kommit idag, hade den blivit förbjuden på en 100 dels sekund. Alkohol är blad det värsta som finns. När slåss man mest? När säger man mest idiotiska saker och tror sig vara gud? Jo, när man fått i sig lite alkohol.
Man brukar säga att där förståndet tar slut tar knytnävarna vid. Helt rätt, men även när man fått i sig en droppe alkohol tar förståndet slut och man tar till knytnävar och fötter, knivar och skit.
Många som sitter fast i skiten vet hur djävligt det är att ta sig ur, både alkohol och narkotika av alla de slag.
Jag vet verkligen inte. Ta fram ett rusningsmedel där man inte blir aggressiv. Får den kick man tydligen behöver. Vad vet jag?
Man blir inte agressiv av cannabis. Rökte själv igår första gången och jag blev avslappnad, på gott humör och pratsam och jag översköljdes av en varm känsla. Mår jävligt bra dagen efter, ingen bakis som med spriten.
Sen måste du komma ihåg att en legalisering skulle leda till: skattepengar åt staten för att sköta de som skulle få problematiskt bruk (inte många, det finns inga bevis på att "alla skulle börja knarka" bara för att man släpper på tyglarna, se t.ex. portugal eller nederländerna), reglerad marknad där kunden vet vad den får och de kriminella har inte mera kontroll över försäljning, ungdomar får det svårare att få det köpt (seriöst, det tog mig 1 dag att förbereda och 2 minuter att köpa 2gram av en langare som skiter i ID) då ID skulle krävas och langning till unga skulle ge hårt straff (som spritlangning redan har), missbrukare skulle våga söka vård och ej behöva vara rädda för rättsliga följder inkl. prick i brottsregistret som försvårar studieplatsval/arbetssökande, minskade mängder pengar slösade av rättsväsendet på att jaga småbrukare och langare som inte skadar någon (till skillnad från fyllona som slår varandra och kör ihjäl folk i fyllan).
Avkriminalisering skulle leda till: sparande av rättsväsendets pengar (man jagar bara stora langare, ej brukare och smått innehav för eget bruk) och missbrukare skulle våga söka vård bättre.
Legalisering skulle självklart ge mera fördelar men det kan vara svårt att ta ett så stort ändringssteg på en gång.