2014-01-05, 21:36
Medlem
Hej.

Har någon här, tidigare fått göra ett test där de testar ens ekonomiassistent kunskaper?
Vad innefattar dessa test? (i fråga om redovisingsprinciper, regler, debit/kredit, T konto)

Hur ska man förbereda sig på detta?
Är väldigt grön i detta område, kan ju yppersta grunderna då jag arbetat lite extra, har även boken principbaserad redovisning där jag eventuellt kan läsa in lite(vad fokusera på?), kunskaper från nätet som ni kan ge tips om? .
Citera
2014-01-05, 23:08
Medlem
Caparzos avatar
Det är väl det vanliga, t-konton och kredit och debit för vanligt förekommande affärshändelser. Jag fick bokföra olika händelser innan jag skulle bli anställd. Typ 6 transaktioner och därefter upprätta resultat- och balansräkning. Det viktiga är att du fattar hur bokföringen fungerar och det är bra om du kan periodisera inkomster och utgifter. Säg att du har en intäkt som ska fördelas till hälften på detta år och till hälften på nästa år, då ska du ha ett hum. Sedan allmän förståelse för hur resultat- och balansräkning hänger ihop. Toppa det med basic kunskap om vad som händer när utgifter aktiveras istället för att kostnadsföras och när det kan vara lämpligt så har du ditt på det torra. Det mesta lär du dig på jobbet, de vill att du kan en del och har vilja att lära dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in