2014-01-05, 20:20
Medlem
Hur kan jag paketera detta bäst? Älgsteken köper jag fryst.

Finns det speciella påsar med "aktiv kylning"?
Citera
2014-01-05, 20:41
Medlem
christerys avatar
Frigolitlåda med isklampar (finns för kylbag), men kylklamp, tidningspapper och vira in i kläder fungerar åxå ganska bra. Kylbag är väl ett alternativ, men jag har aldrig idats med nåt sånt.

Påsar såklart, dubbla minst så det inte läker ut köttsaft om du nu ska nån lägre sträcka.

Vissa länder (om du nu ska utomlands) är inte förtjusta i att man tar in mat hur som helst.

Alltså kylklamp/isklamp är en sånhär http://freezit.se/wp-content/uploads...00-165x300.jpg

Aktiv kylning finns, men den vill ha ström.
Citera
2014-01-05, 20:45
Medlem
Ska kolla om jag kan hitta frigolitlåda, det är 12 timmars resa så.
Citera
2014-01-05, 21:00
Medlem
Fickludds avatar
Har du kollat att du får ta in livsmedel i landet ifråga? En del länder är väldigt kinkiga, säger jag som sett Gränsbevakarna i Australien.
Citera
2014-01-05, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoranGoranGoran
Hur kan jag paketera detta bäst? Älgsteken köper jag fryst.

Finns det speciella påsar med "aktiv kylning"?

Köp en Frozzypack, finns exempelvis på Coolstuff, håller maten kall länge, väldigt bra!
Citera
2014-01-05, 23:01
Medlem
Precis som Fickludd säger, att resa till andra länder med mat kan ibland bli knepigt. Jag vet inte riktigt hur reglerna fungerar. Länken är en informationslänk angående flygresor med matprodukter. Kanske du hittar någon matnyttigt. Surströmming får du i alla fall inte ta med dig!

http://www.transportstyrelsen.se/sv/...Mat-och-dryck/
Senast redigerad av mrseabeach 2014-01-05 kl. 23:04.
Citera
2014-01-07, 14:21
Medlem
morkfromorks avatar
Linda in hela rasket i tidningspapper, sedan in i mjuk frysbag, in med allt i frysen ett dygn.

Den klarar sedan 24h utan problem.
Citera
2014-01-09, 02:42
Medlem
Ryttmaestarens avatar
Man får inte flyga med kylklampar då dessa innehåller vätska, enligt dem reglerna som gäller =/
Citera
2014-01-09, 09:25
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryttmaestaren
Man får inte flyga med kylklampar då dessa innehåller vätska, enligt dem reglerna som gäller =/

Även i incheckat bagage? Det var fan, där brukar jag då slänga med vätskor av olika slag. Trodde det bara var handbagaget som var begränsat.

Nåja, öl/whiskey kanske är undantaget i bagaget då... Samt taxfree vin/spriten i handbagage såkart enligt det jag har råkat ut för.

Men över 100ml tandkräm/deo/whatever i handbagaget, så ryker den i securitycheck... Kniv/gaffel osv likaså, men kniv/gaffel får man ju ombord på planet i alla fall (men precis likadana får du alltså inte ta med dig)

Är nog mer orolig över om man får ta med kött öht. Men papper+plastpåsar (om det börjar tina) och sen kläder runt i resväskan ska det mycket till om den hinner bli förstörd på 12 timmar. Isklampar om det är mindre mängd kött var inte en dålig idé.

Kylbag har jag inte testat, antar att resväskan isolerar tillräckligt väl ändå.
Citera
2014-01-09, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Även i incheckat bagage? Det var fan, där brukar jag då slänga med vätskor av olika slag. Trodde det bara var handbagaget som var begränsat.

Nåja, öl/whiskey kanske är undantaget i bagaget då... Samt taxfree vin/spriten i handbagage såkart enligt det jag har råkat ut för.

Men över 100ml tandkräm/deo/whatever i handbagaget, så ryker den i securitycheck... Kniv/gaffel osv likaså, men kniv/gaffel får man ju ombord på planet i alla fall (men precis likadana får du alltså inte ta med dig)

Är nog mer orolig över om man får ta med kött öht. Men papper+plastpåsar (om det börjar tina) och sen kläder runt i resväskan ska det mycket till om den hinner bli förstörd på 12 timmar. Isklampar om det är mindre mängd kött var inte en dålig idé.

Kylbag har jag inte testat, antar att resväskan isolerar tillräckligt väl ändå.

Nej, Ryttmaestaren trollar, sannolikt en vegan som inte vill att du ska få äta ditt fina älgkött!

Begränsningar av vätskor omfattar inte incheckat bagage. Bara det du tar med dig igenom passkontrollen i handbagaget.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/...esenar/Bagage/

Edit: Om du får ta med dig älgen utan att deklarera den i tullen eller inte beror på land du ska flygga till... Som redan påpekats så är Australien känsliga på sådant.
Senast redigerad av Sektion216 2014-01-09 kl. 10:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in