2014-01-05, 12:09
Medlem
Hej!
Jag flyttade till norge för ungefär en två månader sedan, när jag gick till banken för att skapa ett bankkonto så råkade jag signa upp mig på en försäkring som hette young living. http://www.tryg.fi/binary/file/-/id/9/fid/58/

Jag hörde att hon sa något om att jag behöver skicka in lite papper för att detta skulle träda i kraft, men nu fick jag ett mail från tryg.no att jag ska betala 904 kr i mitten av månaden. Det som jag länkar till är svenska young livings sida, men antar att dem arbetar ungefär likadant som i Norge. Det man kan läsa sig till är att dem kan säga upp försäkringen om man inte betalar in varje månad. Men kommer det gå till inkasso och liknande först? Eller kan jag bara strunta i att betala försäkringen utan några "jättenegativa" påföljder?

Det här kanske blev en aning luddigt men om det är någon som vet något om mina frågor får ni gärna skriva.

Mvh Jdagbok
Citera
2014-01-05, 12:28
Bannlyst
Struntar du i att betala kommer försäkringen så att säga annulleras men du kommer få betala den korta period du haft försäkringen. Så har det blivit för mig när jag väntade ut en faktura på en försäkring jag ej betalade för
Citera
2014-01-05, 12:57
Medlem
Varför inte kontakta försäkringsbolaget och där höra efter vad som gäller?
Citera
2014-01-05, 12:57
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jdagbok
Men kommer det gå till inkasso och liknande först?

Det beror på försäkringsbolaget. De har såklart juridisk rätt att kräva betalt för den period du varit kund, och därmed rätt att ta till inkassoåtgärder. Men om de väljer att göra det eller inte är en helt annan fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in