• 1
  • 2
2014-01-05, 01:02
Medlem
Kändes inte som någon tråd passade in på just detta men, ifall jag har fel så ber jag hemskt mycket om ursäkt och tar gärna hänvisning åt rätt håll.

På 90-talet när mobil-telefonen kom så hörde jag ofta folk kalla den för "Yuppie-nalle" (stavning?) eller förkortat till bara "nallen".
Det kändes som ett ord många använde för att, antingen direkt prata nedvärderande om andra som hade en sån där "manick". Ifall dom hade en själv så sade dom Yuppie-nalle för att visa att "dom hade en, men gillar den inte riktigt/den är nödvändig."

Sedans fanns det några som jag träffade på som helt enkelt sa det för att det störde folk som ville kalla den mobila telefonen för "Mobiltelefon".

Har jag fel angående användandet av ordet?
Användes "Yuppie-nalle" i hela landet eller bara där jag bor?
Känner ni igen detta? Sen funderar jag vars det kommer ifrån?
Ser ingen som helst logik i att kalla den för yuppie-nalle?

Sist känner jag att jag vill fan slå ett slag för Yuppie-nalle! Kom att tänka på det för någon dag sedan och har sedan retat gallfeber på omgivningen (frun).
Citera
2014-01-05, 01:08
Medlem
Salorms avatar
Jag minns självklart ordet Yuppienalle och ska genast börja använda det igen här hemma.

Tack för uppvaknandet.
Citera
2014-01-05, 01:09
Medlem
BigFatCones avatar
Det kommer snarare från 80-talet då man kunde se så kallade yuppies ömt hålla sin dyrbara telefon mot kinden likt ett barn gör med sin nalle. Fullständigt logiskt alltså. Så vitt jag vet så var detta allmänt förekommande över hela landet.

Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Jag minns självklart ordet Yuppienalle och ska genast börja använda det igen här hemma.

Tack för uppvaknandet.
Jag säger fortfarande "nalle" om telefonen ibland faktiskt, jag tycker att det är lite mysigt.
Citera
2014-01-05, 01:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lustarn
Har jag fel angående användandet av ordet?
Användes "Yuppie-nalle" i hela landet eller bara där jag bor? Känner ni igen detta?

Ja, det användes [i princip] över hela landet. Vad vill du diskutera?

Innan vi återinför yuppienalle behöver vi ju återinföra yuppie och det tycker jag vi kan låta bli.
Citera
2014-01-05, 01:12
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det kommer snarare från 80-talet då man kunde se så kallade yuppies ömt hålla sin dyrbara telefon mot kinden likt ett barn gör med sin nalle. Fullständigt logiskt alltså. Så vitt jag vet så var detta allmänt förekommande över hela landet.
Mycket riktigt.
Citera
2014-01-05, 01:13
Medlem
Citat:

Jag säger fortfarande "nalle" om telefonen ibland faktiskt, jag tycker att det är lite mysigt.

Aha okej! Minns själv bara att jag började höra det i början av 90-talet. Men när du förklarar så bra så låter det ju självklart logiskt! Vad är en Yuppie? Blir då min nästa fråga.
Citera
2014-01-05, 01:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Aha okej! Minns själv bara att jag började höra det i början av 90-talet. Men när du förklarar så bra så låter det ju självklart logiskt! Vad är en Yuppie? Blir då min nästa fråga.

Young urban professional, en ung finansmäklare på 80-talet som hade fantasilöner för dåtiden..
Citera
2014-01-05, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja, det användes [i princip] över hela landet. Vad vill du diskutera?

Innan vi återinför yuppienalle behöver vi ju återinföra yuppie och det tycker jag vi kan låta bli.

Ja vad ska vi diskutera? Jag hade ju några frågor men det kändes som att dom blev besvarade snabbt av kunnigt folk.
Antar att min fråga då blir: Skulle ni kunna tänka er att börja om och säga Yuppienalle"?
Finns det någon här som fortfarande använder det för att prata om sin/andras telefoner?
Känner ni någon som säger detta som ni har social kontakt med?
Citera
2014-01-05, 01:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja vad ska vi diskutera? Jag hade ju några frågor men det kändes som att dom blev besvarade snabbt av kunnigt folk.
Antar att min fråga då blir: Skulle ni kunna tänka er att börja om och säga Yuppienalle"?
Finns det någon här som fortfarande använder det för att prata om sin/andras telefoner?
Känner ni någon som säger detta som ni har social kontakt med?

Nej, det är nog 15 år sedan jag hörde någon säga det. Jag har aldrig sagt det själv. Hade min första mobiltelefon 1990.
Citera
2014-01-05, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Young urban professional, en ung finansmäklare på 80-talet som hade fantasilöner för dåtiden..

Aha tack för upplysningen Var nog för ung på 80-talet och har ej hört detta tidigare Young urban professional... låter snobbigt! Speciellt med tanke på att det var 80-tal.
Citera
2014-01-05, 01:38
Medlem
C-3POs avatar
Citat:

Citat:
Aha tack för upplysningen Var nog för ung på 80-talet och har ej hört detta tidigare Young urban professional... låter snobbigt! Speciellt med tanke på att det var 80-tal.
Man ska i sammanhanget också komma ihåg att telefonerna på den tiden även var stora som teddybjörnar.

http://perrasmotornostalgi.blogspot....telefonen.html
Citera
2014-01-05, 01:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-3PO
Man ska i sammanhanget också komma ihåg att telefonerna på den tiden även var stora som teddybjörnar.

http://perrasmotornostalgi.blogspot....telefonen.html

Nja, detta var före yuppienallen. När uttrycket lanserades var det till den något mindre modellen som kom 1987. "Nalle" kom sig av att de kramades som ett gosedjur. Det gjorde man inte med den låda du länkar till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in