2014-01-04, 19:33
Medlem
Ja, som trådnamnet lyder, så börjar jag med Abilify (läkaren säger 5 mg, men tror att jag ska börja på 2,5 mg, vad säger ni?) imorgon bitti för första gången.
Det är första gången jag äter neuroleptika (dock har jag redan antiepileptika/stämningsstabiliserande i form av Ergenyl), så jag är ju självklart lite nojjig, speciellt med alla hjärtpåverkningar medicinen ska ha, men psykiatriker påstår att hon skriver ut den åt hjärtsjuka också, så att det ska vara någon fara, och jag bara känner "fuuuuuck." för att jag är så rädd.

Men vad kan jag vänta mig? Hört myrkrypningar, omöjligt att sitta still/RLS/speedad och en del som har spytt och allting, men ja. Vill höra den "average" historian så att säga.

Jag äter den främst för den eventuella ångestdämpande effekten, men även som extra stämningsstabiliserande då jag i princip har någon fin kombination av GAD, Panikångest, social fobi, hypokondri (som egentligen är det som tar form av ångest som gränsar till vanföreställningar om min hälsa, det säger läkaren iallafall, jag tror fortfarande att jag är sjuk ;D främst tror jag på hjärtfel och allt sånt där... trots att läkarna säger att allt är bra) och sen fobisk personlighetsstörning eller något åt det hållet, väldigt emotionell åt alla håll och kanter men inte riktigt svängningar som en bipolär är.
Det som stod på menyn var antingen den eller Cymbalta, och jag kände inte för att bli impotent och orkade inte den (vad jag har hört) otroligt jobbiga insättningen, så Abilify it is.
Är livrädd för mediciner, speciellt neuroleptika och allt sånt, så jag är bara... nej. Vill egentligen inte ens börja med Abilify men jag mår för jävla knas och jag vill inte direkt höja någon av medicinerna jag står på sen innan (Lyrica, Buspiron, Ergenyl).

Tack på förhand för svar!
Citera
2014-01-04, 20:00
Medlem
lithionits avatar
har icke abilify själv, men när det gäller biverkningar och allvarliga biverkningar har ergenyl mer risker.
Så på neuroleptikafronten är abilify det generellt "snällaste" preparatet.

Du kan ju alltid testa och se hur det hjälper någon månad, det går ju alltid att sluta och du kommer inte få några bestående men av det.
Citera
2014-01-04, 20:12
Medlem
Jag fick nästan inga biverkningar förutom att jag sov djupare och fick otroligt mycket hallucinationer. Ironiskt med tanke på att medicinen delvis ska motverka hallucinationer... Det försvann inte med tiden heller.
Citera
2014-01-04, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
har icke abilify själv, men när det gäller biverkningar och allvarliga biverkningar har ergenyl mer risker.
Så på neuroleptikafronten är abilify det generellt "snällaste" preparatet.

Du kan ju alltid testa och se hur det hjälper någon månad, det går ju alltid att sluta och du kommer inte få några bestående men av det.
Jaså? Jag har ätit Ergenyl i några månader nu, har bara gått upp i vikt (10 kg på lägsta dosen förvisso, så det är ju en del, men det är inte ALLVARLIGT, så att säga) och kanske tappat lite mer hår (svårt att säga... håller på att bli skallig ändå), men om den är farligare än Abilify så kanske jag ska klara det här utan att gå under!
Ergenyl har förövrigt hjälpt mig en hel del mot min emotionella ångest även fast jag skulle behöva höja dosen, men om jag har gått upp 10 kg på lägsta dosen så... känns det tveksamt att höja! D:

Jo har hört att den ska vara det snällaste preparatet, samtidigt som vissa säger att det är en döds"drog" också, så det är liksom svårt att veta vad man ska tro, speciellt när man är en nojjig människa överlag.

Tack för svaret lithionit, much appreciated! Ska åtminstone testa fram tills mitt nästa möte som är den 14:e, man ska ju få någorlunda något kännbart resultat inom en vecka egentligen, så får köra hårt! Vad tycker du om min tanke att börja med 2,5 mg istället för 5?
Citera
2014-01-04, 20:25
Medlem
NormaJeans avatar
Jag tyckte inte att den var bra, fick en massa rykningar och drömde mardrömmar.
Citera
2014-01-04, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CUBert91
Jag fick nästan inga biverkningar förutom att jag sov djupare och fick otroligt mycket hallucinationer. Ironiskt med tanke på att medicinen delvis ska motverka hallucinationer... Det försvann inte med tiden heller.
Shit, det låter onekligen inte roligt! Sover bra gör jag som det är ändå... Är mer rädd att jag inte ska kunna sova när jag tar den snarare. o:
Känns som att läkarna skriver ut Abilify mot allting som finns just nu förövrigt, är lagom skeptisk till det!
Citera
2014-01-04, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormaJean
Jag tyckte inte att den var bra, fick en massa rykningar och drömde mardrömmar.
Mardrömmar har jag varje natt ändå, så jag vet inte. D: Men jaha, fick du inget positivt resultat alls av medicinen utan bara ryckningar och mardrömmar?
Citera
2014-01-04, 20:37
Medlem
NormaJeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PostCollapse
Mardrömmar har jag varje natt ändå, så jag vet inte. D: Men jaha, fick du inget positivt resultat alls av medicinen utan bara ryckningar och mardrömmar?

Nej, jag tror inte det eftersom jag sa hela tiden att jag ville byta men fick aldrig förns jag hade tjatat ett 10-tal gånger. Men det var nog bara biverkningar och fick aldrig nåt ut av det.
Citera
2014-01-05, 18:58
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PostCollapse
Jaså? Jag har ätit Ergenyl i några månader nu, har bara gått upp i vikt (10 kg på lägsta dosen förvisso, så det är ju en del, men det är inte ALLVARLIGT, så att säga) och kanske tappat lite mer hår (svårt att säga... håller på att bli skallig ändå), men om den är farligare än Abilify så kanske jag ska klara det här utan att gå under!
Ergenyl har förövrigt hjälpt mig en hel del mot min emotionella ångest även fast jag skulle behöva höja dosen, men om jag har gått upp 10 kg på lägsta dosen så... känns det tveksamt att höja! D:

Alltså, rätt använt är det en mycket bra medicin för många. Mot krampsjukdomar är ergenyl verkligen top notch men även för bipolär sjukdom.

Citat:
Jo har hört att den ska vara det snällaste preparatet, samtidigt som vissa säger att det är en döds"drog" också, så det är liksom svårt att veta vad man ska tro, speciellt när man är en nojjig människa överlag.

Tack för svaret lithionit, much appreciated! Ska åtminstone testa fram tills mitt nästa möte som är den 14:e, man ska ju få någorlunda något kännbart resultat inom en vecka egentligen, så får köra hårt! Vad tycker du om min tanke att börja med 2,5 mg istället för 5?

Alltså, visst finns det folk som har negativa erfarenheter av en medicin medan den funkar jättebra för andra. Många här på forumet tycks tyvärr ha uppfattningen att benzo är den enda form av medicin som fungerar att allt annat utom benzo bara är skit :P

Ja varför inte? Det finns ingen fara i att trappa upp långsamt. Dock så krävs det att tabletten är delbar och att man får krossa/dela den.

Har du vanliga tabletter eller den munsönderfallande sorten?
Citera
2014-01-05, 21:56
Medlem
Jag äter 5 mg, kommer inte ihåg några biverkningar alls i början och har inga speciella biverkningar nu.
Citera
2014-01-05, 23:24
Medlem
Har nu börjat med den idag iallafall, höftade lite, tabletterna är sjukt små och har ingen brytskåra, men det finns ju inte 2,5 mg att köpa här i Sverige, så fick chansa ungefär att jag fick mitten på den, dom är lätta att bryta. Det är dom vanliga små pillrerna.
Men hursomhelst, det jag har märkt sen jag började, kan ju vara placebo, men det är egentligen lite ökad ångest på något sätt, just att jag har hjärtklappning hela tiden. Brukar ha det ganska ofta, men nu är det ganska... för mycket. Reser mig upp = hjärtklappning, tänker på någonting jobbigt ens litegrann = hjärtklappning. Men det kan också vara min nervositet över att jag faktiskt äter medicinen nu och jag tror att den ska död på mig för biverkningarna som finns i FASS, haha.
Är också sjuuukt trött och har somnat av och till under dagen, vet inte om det är för att jag håller på att bli förkyld eller om det är Abilifyn.
Vet inte heller vad det säger om min hjärnkemi heller, med tanke på att vissa blir trötta som fan och vissa blir äckligt speedade, måste ju ha att göra med hur det står till med dopaminet och serotoninet man har, no clue.
Citera
2014-01-06, 08:02
Medlem
Jag har 15 mg. Jag blir inte speciellt pigg eller speedad på den. Jag märkte vid insättning att 5-10 mg gjorde mig jättetrött, men 15 mg funkar bra. Jag somnar inte på jobbet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in