Citat:
Ursprungligen postat av
lisZa
Okej, på vilket sätt fungerar de mycket bättre än ett silvershampo?
Hur mycket sliter det på håret?
Innehåller det blekning? Och i jämförelse men en vanlig blekning hur mycket bättre är denna?
Schampo masseras bara in och sköljs ur, medan silvertoningen får sitta i ett litet tag och har då längre tid på sig att ge effekt. Ju längre produkten stannar i håret, dess bättre blir ju resultatet. Fast alla produkter har en gräns, och slutar fungera efter en viss tid.
Dessutom så blir håret strävt av silverschampo, och det gör det inte av silvertoningen.
En toning sliter inte på håret, utan den "ger" till håret i stället för att ta bort, som blekning gör.
Det finns inget blekmedel i vare sig silverschampon eller silvertoningar vad jag vet, utan det handlar om att den blå/lila nyansen korrigerar bort de gula och orangea tonerna i håret. Det är ungefär som när man blandar målarfärger, blandar du gult och grönt så blir resultatet blått. När det gäller silverschampo/toning så blandas blå/silver med gult och ger därmed ett ljusare och blondare resultat.
Silvertoning är alltså inget blekmedel, utan en toning som enbart gör håret gott.
Den som jag har rekommenderat: 1002 Nutri color cream, white platinum är den som rekommenderas av frisörer. Den finns både i kula och i tub. Kulan innehåller lite mer och är lite dyrare, medan tuben innehåller mindre och är lite billigare. Ska tilläggas att det ofta kan vara lite lättare med tuben, eftersom man då får ut absolut allt, medan det kan vara lite svårare med kulan.
Observera att både kulan och tuben räcker till mååånga toningar.
Dock rekommenderar jag kulan eftersom det ändå blir billigare i slutändan rent prismässigt. Ska du köpa den online, så ska du även söka på "1002 Nutri color cream, white platinum
+ bästa pris". Då får du upp den onlinebutiken som för tillfället har det absolut lägsta priset. Då klickar du bara på länken, och handlar där.
Det kan nämligen skilja ganska mycket från onlineshop till onlineshop.
Lycka till!