2014-01-04, 14:07
Medlem
GulCitrons avatar
Har börjat med min första odling och det går väl sisådär.
Strain: Northern Lighter från Norden Seeds. Köpte 5 st för att prova hur det är att odla.
Började med att lägga fröet i ett glas vatten där den fick den stå 2 dagar innan den öppna sig och jag såg svansen. Jag planterade försiktig ner den i en kruka med såjord och sprayade den med vatten varje dag. Efter 2-3dagar hade det ännu inte dykit upp nåt började jag gräva försiktigt med mina fingrar genom krukan/jord, jag fick då se den lilla svansen som hade blivit längre petade genast tbx jorden och lät den va. Dagen efter såg jag något svagt dyka upp blev såklart överlycklig och sprayade den försiktigt med lite lite vatten. Dag för dag började den bli längre och längre. Under dessa känsliga dagarna hade jag faktisk ställt den ganska nära lampan jag har (400w hps) den va inte direkt under lampan utan mer längre bort vid sidan kanske 10-15 centimeter från lampan. Så här har jag gjort dom första dagarna jag tände lampan lite oregelbundet. Haft den tänd endast 20-30 minuter varje dag. Varit rädd att bränna plantan när den är så ung.
Dom senaste dagarna har jag märkt att plantan är svag och hänger ner detta har gjort mig väldigt ledsen. Här om dan fyllde jag dessutom krukan med mer såjord! Tänkte att det kanske får plantan att bli starkare och inte hänga ner så som den gör. Jag har precis vattnat den lite och ställt sen vid lampan. Min fråga är vad det är som händer med min lilla planta?
Varför mår den så som den gör?
Vad kan jag göra för att få den att må bättre och bli starkare?
Eftersom jag har 4 frön kvar tänker jag att jag ska lägga en glas vatten imorgon och satsa på den istället. Den här gånger tänker jag plantera den direkt i en stor kruka med P-jord. Hur tror ni detta kommer att gå? Vill gärna testa denna metod och se om de funkar. Det känns inte bra alls det här. Har liksom köpt lampa och jord för att odlingen ska gå bra och istället går det så som det går nu. Känns som att jag slösat bort 2000-3000 kr för ingenting.
Någon snäll människa som har råd och tips till mig gällande min odling?
Vill gärna veta vad jag gjort för fel så jag inte upprepar det igen.
En sak som jag vill säga är att jag plantera den med svansen uppåt kom jag på nu. Kanske det som är felet? För vissa frön ska man tydligen plantera med svansen neråt.
Ja som ni märker är jag väldigt förvirrad just nu och önskar att någon kan hjälpa och vägleda mig
Citera
2014-01-04, 14:29
Medlem
Extrakts avatar
Om du hade läst lite innan du började så hade du förstått varför..
"Haft den tänd endast 20-30 minuter varje dag."

Den absolut grundligaste informationen man lär sig är att i VEG-fasen så ska plantan ha ljus i 18-24 timmar.
I blom ska den ha 12 timmars ljus. Finns en stor risk att du har sumpat det helt.

Den behöver INTE mer näring. Den kommer att klara sig på jordnäringen i 2-3 veckor innan du behöver tillsätta mer.
Ifall du är rädd för att bränna plantan, placera den då LÄNGRE IFRÅN än 10-15cm.
Du kan hjälpa den lite om det är torrt eller liknande genom att kapa toppen på en petflaska, spraya insidan av den med vatten, och placera den över plantan som ett litet växthus.

Nej, du kan inte förvänta dig att du kommer kunna odla om du inte orkar läsa på något om det.
Gör om, gör rätt!

Kan tillägga att din planta INTE vill ha oregelbundet ljus. Skaffa en timer, eller ha lampan igång 24/7 tills det är dags för blom.
Senast redigerad av Extrakt 2014-01-04 kl. 14:35.
Citera
2014-01-04, 15:00
Medlem
GulCitrons avatar
Håller faktisk med dig! Borde läst lite mer men var så ivrig att sätta igång det hela. Glömde nämna att den är AF. Men det kanske är försent nu med allt för har precis planterat om den :/ bytte allt kruka och jord. Tog en större kruka och använda P-jord. Lät bara en liten del av växten sticka fram resten är under jord. Har ingen timer hemma får köpa de snart tills dess får lampan stå på hela tiden tror jag. Känner verkligen hur misslyckad det hela blev! Men som tur har jag 4 frön kvar.
Citera
2014-01-04, 15:44
Medlem
Extrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulCitron
Håller faktisk med dig! Borde läst lite mer men var så ivrig att sätta igång det hela. Glömde nämna att den är AF. Men det kanske är försent nu med allt för har precis planterat om den :/ bytte allt kruka och jord. Tog en större kruka och använda P-jord. Lät bara en liten del av växten sticka fram resten är under jord. Har ingen timer hemma får köpa de snart tills dess får lampan stå på hela tiden tror jag. Känner verkligen hur misslyckad det hela blev! Men som tur har jag 4 frön kvar.
Då kan det vara kört. Du kan ha stressat plantan för mycket.
Men vänta och se.

Att plantera om växten i ett sådant tidigt stadium är inte att rekommendera. Näringen som finns i jorden räcker kanske 2-3v. Plantera om gör man oftast i samband när man byter till en större kruka för att utöka rotutrymmet.
Pilla inte på din planta så mycket, låt den vara och sköta sig själv. När jorden är torr några centimeter ner, och inte bara på ytan, är det dags att vattna. Vattnar du för ofta finns det en stor risk för rotröta eller att den dränks pga övervattning.
Tillsätt inte näring i början, och förstå att båda för lite, för mycket eller obalanserad näring kan komma att ha ödestigande resultat för din växt.

Börjar plantan må dåligt behöver inte näringen vara ett problem, det kan lika gärna vara ett obalanserat PH-värde som spökar.

http://www.medicinskmarijuana.com/odla.html
http://wiki.magiskamolekyler.org/Odling_av_Cannabis
http://www.sky.org/data/astro/index.htm

Där har du lite att läsa. Hoppas nästa frö går bättre!
Citera
2014-01-04, 15:54
Medlem
GulCitrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extrakt
Då kan det vara kört. Du kan ha stressat plantan för mycket.
Men vänta och se.

Att plantera om växten i ett sådant tidigt stadium är inte att rekommendera. Näringen som finns i jorden räcker kanske 2-3v. Plantera om gör man oftast i samband när man byter till en större kruka för att utöka rotutrymmet.
Pilla inte på din planta så mycket, låt den vara och sköta sig själv. När jorden är torr några centimeter ner, och inte bara på ytan, är det dags att vattna. Vattnar du för ofta finns det en stor risk för rotröta eller att den dränks pga övervattning.
Tillsätt inte näring i början, och förstå att båda för lite, för mycket eller obalanserad näring kan komma att ha ödestigande resultat för din växt.

Börjar plantan må dåligt behöver inte näringen vara ett problem, det kan lika gärna vara ett obalanserat PH-värde som spökar.

http://www.medicinskmarijuana.com/odla.html
http://wiki.magiskamolekyler.org/Odling_av_Cannabis
http://www.sky.org/data/astro/index.htm

Där har du lite att läsa. Hoppas nästa frö går bättre!
Tack för infon!
Jag tror också att den är för stressad vet inte varför jagbyyte kruka och jord :/
Nu står den vi d lampan har lagt så pass mycket jord att den håller upp växten så den är ganska rak.men de syns bars 5-9 cm . Den får stå där hela natten så får jag se vad jag ska göra med den imorn.
Citera
2014-01-04, 20:22
Medlem
stuffexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulCitron
Tack för infon!
Jag tror också att den är för stressad vet inte varför jagbyyte kruka och jord :/
Nu står den vi d lampan har lagt så pass mycket jord att den håller upp växten så den är ganska rak.men de syns bars 5-9 cm . Den får stå där hela natten så får jag se vad jag ska göra med den imorn.

Du behöver inte göra något, låt den stå där och följ Extrakt's råd angående vattningen, den återhämtar sig lättare om den får stå och vila under lampan.
Citera
2014-01-04, 23:14
Medlem
GulCitrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuffex
Du behöver inte göra något, låt den stå där och följ Extrakt's råd angående vattningen, den återhämtar sig lättare om den får stå och vila under lampan.
Nu har den stått där under lampan 9 h och den ut ganska ok. Den får stå där under några dagar om den mår bra behåller jag och fortsätter därifrån om den däremot inte växer något slänger jag den och börjar om på nytt
Citera
2014-01-07, 23:19
Medlem
GulCitrons avatar
Nu e det så att jag gett den ett par dagar att växa på sig men de händer INGET. den växer inte på längden och de små bladen den har utvecklas väldigt väldigt sakta. Med andra ord, plantan e förstörd. Jag ska börja med en ny och se hur detta går! Ska absolut inte göra samma misstag igen!
Citera
2014-01-08, 00:54
Medlem
Thezainths avatar
Autoflovering är inget jag rekomenderar. Du kommer inte kunna toppa eller ta sticklingar. Upptäckte detta lååångt in i min första odling..

Sedan tar det ca 2.5 mån - 6 mån innan du får något märkbart att röka. (6 månaders af gav 10g av skit kvalitet)
Senast redigerad av Thezainth 2014-01-08 kl. 00:56. Anledning: avsaknad info
Citera
2014-01-08, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thezainth
Autoflovering är inget jag rekomenderar. Du kommer inte kunna toppa eller ta sticklingar. Upptäckte detta lååångt in i min första odling..

Sedan tar det ca 2.5 mån - 6 mån innan du får något märkbart att röka. (6 månaders af gav 10g av skit kvalitet)

- LST funkar ju bra som alternativ till toppning.

- Vilken af tog 6 månader? En af är ju snabbare än en icke autoblommande bara för att klargöra detta för folk som läser.

Går ju att få betydligt mer än 10g och dessutom av bra kvalite av en af så där håller jag inte med dig.

Har man dock tid, plats, kunskap osv och vill maximera så bör man väl köpa sig ett par fröer utan ruderalis gener.
Citera
2014-01-09, 23:36
Medlem
GulCitrons avatar
Citat:

Toppa eller ta sticklingar har jag inte tänkt att göra nu. Det e min första odling så vill bara prova på hur det är. Den strain jag har har bland dom kortaste blomnings tiden AF är inte så illa som du påstår att dom e.
Citera
2014-01-10, 13:30
Medlem
stuffexs avatar
Citat:

Varför skulle man inte kunna toppa menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av danieeel
- LST funkar ju bra som alternativ till toppning.

- Vilken af tog 6 månader? En af är ju snabbare än en icke autoblommande bara för att klargöra detta för folk som läser.

Går ju att få betydligt mer än 10g och dessutom av bra kvalite av en af så där håller jag inte med dig.

Har man dock tid, plats, kunskap osv och vill maximera så bör man väl köpa sig ett par fröer utan ruderalis gener.

Han syftar antagligen på kureringen när han säger 6 månader.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in