2014-01-03, 21:44
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Har ni några bra rekommendationer om böcker i ämnet sociolingvistik?

Alltså, böcker som bör sociologiska aspekter av språkforskningen. Högt som lågt, smalt som brett, all tips är bra och välkomnas.
Citera
2014-01-04, 00:58
Medlem
nocturne.no2s avatar
https://www.adlibris.com/se/bok/spraksociologi-9789144053264

Om du hittar någon specifik studie som verkar intressant kan du PM:a mig, har tillgång till t.ex. SocINDEX och kan då förhoppningsvis bistå med en pdf!
Citera
2014-01-04, 16:15
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nocturne.no2
https://www.adlibris.com/se/bok/spraksociologi-9789144053264

Om du hittar någon specifik studie som verkar intressant kan du PM:a mig, har tillgång till t.ex. SocINDEX och kan då förhoppningsvis bistå med en pdf!

Tack, men finns det inte en annan än Studenlitteraturs? För, enligt min erfarenhet, så brukar de böcker som kommer från Studentlitteratur vara väldigt generella på ett sådant sätt att det blir väldigt platt, och ibland så förstår man ingenting. Lustigt nog så brukar deras introduktionslitteratur kräva att man har rätt mycket förkunskaper eller någon som kan guida en.

Men, eftersom du rekommenderar den, så antar jag att den är bra?
Citera
2014-01-04, 18:23
Medlem
egon2bs avatar
Mina personliga motiv för att studera samhälle och språk i kombination är att i någon mån förstå språkets funktion i Imperiet. Detta imperium (eller om det är tre) är i kvantitativ mening en av de högsta nivåerna i den sociala artens stack. Höjden mäts i triljarder dollar. Arten är Homo sapiens sapiens där sapiens är ‘klok, vetande, förnuftig’ ! Studiet av arten kallas ibland antropologi – studiet av mannen. Antropologisk lingvistik är alltså ett delområde inom sociolingvistiken.

Wikipedia har en lång förteckning av delområden inom “sociolinguistics”:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sociolinguistics#See_also

Ändå svävar man på målet om ämnet är samhället som utgångspunkt eller som objekt för språkstudierna.

Med utgångspunkt från individens utveckling för att fungera i ett ursprungligt samhälle, säg en klan med 300 individer, har Steven Pinker skrivit några böcker, vars titlar är självförklarande.

När man studerar språkets roll i samhället kommer men till en punkt där man får välja väg. Pinker har valt att fortsätta på feelgood-spåret och det är i många avseenden det bekväma spåret.

Noam Chomsky valde att från sin förståelse av lingvistik förklara för en större allmänhet hur rått språket används för att säkra makt och styra massorna. Få titlar har illustrerat detta tydligare än “Manufacturing Conscent ...”. Opinionsproduktion via språk pågår särskilt målmedvetet i tankesmedjor och på forum som DrakeN Opinion.

Noam Chomsky & Al. skrev “Manufacturing Conscent ...” några år innan det enorma propagandanumret före ockupationen av Irak:s oljekällor.

Det moderna samhället är ord. I begynnelsen var Ordet, och så är det än mer i dag. EU är väsentligen ord – diverse fördrag och direktiv som sufflerats av särintressen. Om vi fastnar i att studera dialekter så missar vi de stora dragen i samverkan mellan samhälle och språk. Vägen mot Ragnarök är snitslad med ord. De nya föregivet sociala medierna handlar om nya metoder för att invadera själar. Den sammanlagda energiförbrukningen hos sociala medier, reklamkanaler och övervakningscentraler tar oss i rent fysiska termer allt närmare den termiska kollapsen.

Studentlitteratur lär knappast vara det förlag som problematiserar det lingvistiska bruset och välbetald opinionsproduktion. Det lingvistiska bruset säkrar att små sketna dissidenter inte hörs. Nyhetsmedierna är nyttiga idioter och lanserar som en världsnyhet att en avdankad F1-förare självförvållat åsamkat sig hjärnskada. What’s the news, när den andra hjärnskadan är obetydligt större än den första, sett ur humanisktisk synvinkel?
Senast redigerad av egon2b 2014-01-04 kl. 18:31.
Citera
2014-01-04, 22:00
Medlem
nocturne.no2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WardenMcClusky
Tack, men finns det inte en annan än Studenlitteraturs? För, enligt min erfarenhet, så brukar de böcker som kommer från Studentlitteratur vara väldigt generella på ett sådant sätt att det blir väldigt platt, och ibland så förstår man ingenting. Lustigt nog så brukar deras introduktionslitteratur kräva att man har rätt mycket förkunskaper eller någon som kan guida en.

Men, eftersom du rekommenderar den, så antar jag att den är bra?

Jag har tyvärr inte läst den, men jag har hört gott om den. Språksociologi är inget stort forskningsområde i Sverige, till exempel finns det ju inte mycket till sociolekter i Sverige idag jämfört med många andra länder. Eller ja, förortssvenskan är ju i allra högsta grad verklig men jag vet inte hur mycket som forskats om den.

Ett tips är ju att skaffa lånekort på ditt närmaste universitet så slipper du köpa den och kan se om den verkar läsvärd.

Den studentlitteratur från Studentlitteratur jag läst har varit varierad i stil, har s.a.s inte funnit några skillnader mellan förlag, men då har jag ju inte läst så mycket heller. Du letar ju lite efter det omöjliga, om det varken får vara för generellt eller kräva för mycket förkunskaper.
Citera
2014-01-05, 07:48
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nocturne.no2
Jag har tyvärr inte läst den, men jag har hört gott om den. Språksociologi är inget stort forskningsområde i Sverige, till exempel finns det ju inte mycket till sociolekter i Sverige idag jämfört med många andra länder. Eller ja, förortssvenskan är ju i allra högsta grad verklig men jag vet inte hur mycket som forskats om den.

Jag som trodde att det sociala studiet av språk skulle vara superpoppis här i Sverige. Det är väl inte enbart sociolekter som studeras i sociolingvistik/språksociologi?

Citat:
Den studentlitteratur från Studentlitteratur jag läst har varit varierad i stil, har s.a.s inte funnit några skillnader mellan förlag, men då har jag ju inte läst så mycket heller. Du letar ju lite efter det omöjliga, om det varken får vara för generellt eller kräva för mycket förkunskaper.

Hehe, ja, det kanske du har rätt i.

Men för att göra det enkelt: det bör inte vara så brett att det blir platt men inte heller så smalt att det blir ogreppbart.
Citera
2014-01-06, 00:34
Medlem
Einarssons bok är en okej grundbok i ämnet, men jag tycker att Norrby & Håkanssons Introduktion till sociolingvistik är mer pedagogisk och välskriven. Länk: http://www.adlibris.com/se/bok/introduktion-till-sociolingvistik-9789113022871

Även denna antologi är bra: http://www.adlibris.com/se/bok/sociolingvistik-9789147106097

(Alla tre titlarna används som litteratur på grundkurser i språksociologi/sociolingvistik på landets högskolor och universitet.)
Citera
2014-01-07, 11:29
Medlem
nocturne.no2s avatar
Citat:
Jag som trodde att det sociala studiet av språk skulle vara superpoppis här i Sverige. Det är väl inte enbart sociolekter som studeras i sociolingvistik/språksociologi?

Sociologin har typ lika många arbetsområden som det finns fenomen i samhället, språksociologin har kanske hamnat i skymundan. Men språket är viktigt på andra sätt i sociologin, genom samtalsanalys (http://sv.wikipedia.org/wiki/Conversation_Analysis) kan man tränga in i en människas språk och tillskansa sig kunskap om individen och tidsandan.

"Sociolinguistics differs from sociology of language in that the focus of sociolinguistics is the effect of the society on the language, while the sociology of language focuses on language's effect on the society"

Sociolingvistik fokuserar alltså på sociolekter etc, medan språksociologi fokuserar på språkets påverkan på och funktion i samhället.

Kolla in egons tips Steven Pinker, han har skrivit mycket om neurolingvistik. Det är möjligt att du finner det intressant, det gör jag i alla fall. Pinker skriver riktigt bra populärvetenskap.

Citat:
Hehe, ja, det kanske du har rätt i.

Men för att göra det enkelt: det bör inte vara så brett att det blir platt men inte heller så smalt att det blir ogreppbart.

Då råder jag dig att lyssna på FrayMan som verkar har bättre koll!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in