2014-01-03, 21:32
Medlem
fejsetnr1s avatar
Japp detta är en hypotetisk fråga. Men då jag letar bil och kör den Ena skroten efter den andra så har frågan kommit på tal. Bilarna jag kollar på ligger i prisklassen 10,000 - 40'000 då jag hellre läger pengarna på annat. Vad händer om en bil som jag testkör (vilket man gör gasar svänger kraftigt osv. )
Går sönder när man testar den? Kan ägaren kräva mig på beloppet det kostar att laga eller vad gäller?
En Renault jag testa börja ryka fick stanna öppna huven och kolla. Tror det var olja som avdunsta från grenrör men vet inte säkert. Körde sakta tillbaka och sa att jag skulle höra med frugan om bilen.
Men åter till frågan vad gäller om jag kör sönder den. Eller att den går sönder under mitt test?
Citera
2014-01-03, 21:34
Medlem
kinesarsles avatar
Är osäker här, men det rimliga är att du enbart blir ersättningsskyldig om du kan anses vållande.
Citera
2014-01-03, 21:46
Medlem
Det blir nog bara jävligt pinsamt för säljaren...
Citera
2014-01-03, 21:56
Medlem
Du ska självklart se till att säljaren följer med under provtiden.
Citera
2014-01-03, 22:03
Medlem
fejsetnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Du ska självklart se till att säljaren följer med under provtiden.

Ne då hade han stämt mig. Jag söndagskör inte när jag provar bilen jag eventuellt ska köpa. Så det är uteslutet. Man vet ju inte om bilen har vissa fel genom att köra försiktigt.
Citera
2014-01-03, 22:12
Medlem
Ni som tycker att man ska ta med säljaren i bilen är helt fel ute.

Skulle du vilja se någon tvärnita, accelerera, ta skarpa kurvor och allmänt misshandla bilen du vill sälja?
Nej.

Vetskapen om att det pågår räcker, och detta är för att köparen ska upptäcka om den hackar vid gaspådrag/nerdrag, bromsarna fungerar väl, handbromsen klämmer åt, inga missljud eller gnissel under påfrestningar i svängar.
Citera
2014-01-05, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkakommapanamn
Ni som tycker att man ska ta med säljaren i bilen är helt fel ute.

Skulle du vilja se någon tvärnita, accelerera, ta skarpa kurvor och allmänt misshandla bilen du vill sälja?
Nej.

Vetskapen om att det pågår räcker, och detta är för att köparen ska upptäcka om den hackar vid gaspådrag/nerdrag, bromsarna fungerar väl, handbromsen klämmer åt, inga missljud eller gnissel under påfrestningar i svängar.

Det rör mig inte i ryggen, de gånger jag sålt bil på Blocket.
Det som däremot hade rört mig ordentligt i ryggen är om någon jävla hobbypundare stulit bilen under provkörningen. Självklart följer man som säljare med på provkörningen!

Hur det gäller mellan privatpersoner vet jag inte, men provkör du bil från en bilfirma så blir du ersättningsskyldig i olika nivåer om bilen går sönder, om det är du som orsakar skadan.
Citera
2014-01-16, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fejsetnr1
Ne då hade han stämt mig. Jag söndagskör inte när jag provar bilen jag eventuellt ska köpa. Så det är uteslutet. Man vet ju inte om bilen har vissa fel genom att köra försiktigt.

Ta med en bilkunnig polare nästa gång du ska titta på en begagnad bil.
Citera
2014-01-16, 15:20
Bannlyst
det är även taktik från säljaren att låta folk köra den utan att säljaren följer med.
så att ev köparen verkligen får känna på bilen i lugn och ro utan att känna sig obekväm utav en säljare som sitter i bilen.

säljaren ger den ev köparen sitt förtroende och fria tyglar, då känner sig köparen bekvämare och ett köp är mer troligt.
Senast redigerad av bpzg 2014-01-16 kl. 15:23.
Citera
2014-01-17, 10:33
Medlem
Ssadulistens avatar
Så hände det för mig förut, skulle sälja en Volvo 855 T5 för 2000. Mitt under provkörningen havererar turbon, rök som in i helvete. Fick gå ner till 1000, han skulle ändå inte använda turbon.

Han körde den ända till Karlstad.
Citera
2014-01-17, 12:02
Medlem
Ni som säger att man inte ska ta med säljaren, vad åker ni för skit?
Jag åker alltid med när jag ska sälja. Nyligen sålde jag min 335d touring -11
Skulle jag se en möjlig köpare köra som en dåre med min bil så hade
jag förmodligen släckt den personen.

Självklart får dom gasa på lite grann och känna på bilen rent generellt men
inte mer.
Citera
2014-01-17, 13:30
Medlem
Jag provkör alltid bilen noga när jag köper bil.
Man kör ju inte direkt sönder något, men bilen ska inte ha några missljud vid skarpa svängar, höga varv eller inbromsning.
Bilen ska inte dra åt något håll när man bromsar.
Köra över lite hål / farthinder i lite högre fart än normalt för att se till att det inte är några brustna fjädrar eller liknande.

Däremot hade jag blivit tokig om någon idiot varvar upp innan allt är varmt.
Prestandabiten tar man sist.

Ska man provköra bilen ska man göra det ordentligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in