2014-01-03, 17:12
Medlem
Chinisibas avatar
Precis installerat ubuntu 10.04 på min "nya" thinkpad efter att min gamla T42:a (eller var det T41:a?) blev påkörd. Iaf, installerade det en gång och då fanns xorg.conf.d. Sedan testade jag lite olika distar för skoj skull och nu installerat 10.04 som jag hade tidigare åter igen för att det fungerar bra och jag är bekväm med det. (Tyvärr verkar jag inte kunna installera Ardour 3. Vet någon hur, kan inte komma åt att betala, så skicka gärna PM.) Problemet är iaf att min Thinkpad, jag har bara Thinkpad, har en mellan knapp och i vanliga fall lägger man till en fil i xorg.conf.d mappen. Tyvärr verkar inte den mappen finnas. Och tyvärr är jag lite full. Så ber om usäkt (nyss brutit upp med tjejen ) lite fel.

Iaf....brukar lägga till en fil som heter 20-thinkpad.conf i xorg.conf.d mappen. Den mappen finns iaf inte. Filen jag brukar lägga till innehåller

Citat:
Section "InputClass"
Identifier "Trackpoint Wheel Emulation"
MatchProduct "TPPS/2 IBM TrackPoint|DualPoint Stick|Synaptics Inc. Composite TouchPad / TrackPoint|ThinkPad USB Keyboard with TrackPoint|USB Trackpoint pointing device|Composite TouchPad / TrackPoint"
MatchDevicePath "/dev/input/event*"
Option "EmulateWheel" "true"
Option "EmulateWheelButton" "2"
Option "Emulate3Buttons" "false"
Option "XAxisMapping" "6 7"
Option "YAxisMapping" "4 5"
EndSection

Vad ska jag göra? (detta är pinsamt....sorry...men men. Har iaf en snabbare dator T61a istället för T42:a...å ingen flickvän längre....fan)

(Faktum är, att jag lyckades övertala min mor att fixa en "ny" dator p.g.a min gamla blev påkörd och jag behövde något istället för att stirra in i väggen...tänkte vara utan dator ett tag men datorer e enda jag verkar vara bra på. Eller iaf relativt OK på. Förhållanden suger jag ju tydligen på. Vill någon skicka PM så skicka gärna det. Känner mig misslyckad. O det förstördes inte p.g.a bråk ens utan p.g.a hennes mående. Jag borde kunnat förutsett det p.g.a tidigare erfarenhet. Skit. Åter till daotrn....enda man e OK på...trots att jag hellre grejar med annat.)
Senast redigerad av Chinisiba 2014-01-03 kl. 17:14.
Citera
2014-01-03, 17:46
Moderator
vhes avatar
Wow, mycket svammel, lite mat ;-) Var har du letat efter xorg.conf.d? Lite googlande ger att den verkar ligga i /usr/lib/X11/ på Ubuntu, snarare än i /etc/X11 som är det traditionella.
Citera
2014-01-03, 17:54
Medlem
VeeJays avatar
Du kan söka efter en katalog med kommandot:

Kod:
sudo find / -name KATALOG
Citera
2014-01-03, 18:10
Medlem
sommarlovs avatar
10.04 supportas väl inte längre?