• 1
  • 2
2014-01-04, 17:21
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sieglinde
Hur kan det orsaka lidande för kvinnor av att behöva byta kopparspiral vart 5:e år?
Är det så besvärligt? Då må man vara jäkligt lat.
Har du fått spiral insatt själv? Lat handlar det inte om, hur kan du tro det?

Det gör rätt ont och dagarna efter får man molvärk. En del upplever det värre, det är ju olika hur man upplever smärta såklart men mest ont gör det på dem som inte fått barn. Barnmorskorna brukar inte vara pigga på att sätta in spiral förrän man fött.
Citera
2014-01-04, 19:56
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
1. Vad vet du om kopparspiraler? Tydligen inte så mycket. Har man en kopparspiral och vill skaffa barn är det bara att ta ut kopparspiralen (även om det inte gått 5/10 år). Det du säger om att "sterilisera sig i så mycket som tio år åt gången" är alltså helt fel.

2. Gillar man inte landet man bor i kan man alltid flytta någon annanstans.

Jag vet precis vad en kopparspiral är och hur den fungerar. Jag är vidare väl medveten om att man kan plocka ut den men jag antog att man inte behövde uttrycka precis varenda detalj. Eftersom sjukvården är skattefinansierad så känns de rimligt att de inte vill att folk skall stoppa in en spiral bara för att ta ut den igen efter några år bara för att kanske sedan sätta in en ny direkt osv och det är där mitt antagande om att staten inte anser oss vara mogna att tänka själva kommer in.

2. Ja, jag kommer emigrera inom kort, oroa er inte. Och med mig kommer ytterligare en väldutbildad och kompetent person att försvinna från detta land.

3. Har du en bättre förklaring till varför man inte skulle få sätta in dem i tio år?
Senast redigerad av bjornebarn 2014-01-04 kl. 20:00.
Citera
2014-01-04, 20:19
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
3. Har du en bättre förklaring till varför man inte skulle få sätta in dem i tio år?
Det vore bäst en barnmorska fick svara, men det finns många orsaker man kan tänka sig. Det finns inte bara en eller två modeller utan ganska många.

Den troligaste orsaken är att 10-årsspiralen hade allvarliga biverkningar, att kopparen inte räcker för att ge skydd i 10 år när man är högfertil osv.

Är man över 40 år brukar man inte byta spiral längre, utan man ska gå och få den dragen när klimakteriet är över. Så där handlar det fortfarande om 10 år eller mer.
Citera
2014-01-10, 19:24
Medlem
Sieglindes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Har du fått spiral insatt själv? Lat handlar det inte om, hur kan du tro det?

Det gör rätt ont och dagarna efter får man molvärk. En del upplever det värre, det är ju olika hur man upplever smärta såklart men mest ont gör det på dem som inte fått barn. Barnmorskorna brukar inte vara pigga på att sätta in spiral förrän man fött.
Jag har kopparspiral.
Fördelarna med spiral överstiger med lätthet smärtan och ett par dagars molande vart femte år.
Lathet? Ja, varför annars skulle det göra så stor skillnad att byta vart femte år mot vart tionde egentligen? Det handlar ju inte precis om varje år. Det är ju inte som att föda barn eller göra en lumbalpunktion.
Citera
2014-01-15, 20:11
Medlem
divinahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smeden80
text
Håller med till 100%! Din syn på preventivmedel är jävligt nyttig! Önskar fler tänkte som dig!!!
Citera
2014-01-15, 20:23
Medlem
divinahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sieglinde
Hur kan det orsaka lidande för kvinnor av att behöva byta kopparspiral vart 5:e år?
Är det så besvärligt? Då må man vara jäkligt lat.

FAN VAD DUM I HUVUDET DU ÄR, BLIR SÅ JÄVLA ARG PÅ SÅNA SOM DIG!!!

SJÄLVKLART gör det ont som fan att byta ut!? Det handlar inte om lathet utan att man orsakar FYSISK TRAUMA! De måste öppna ingången som om ett barn ska ut/in, även om de bara är några centimeter är kroppen inte redo för det och responderar med smärta... hatar idiotkillar som dig, tänker aldrig utsätta mig för sånt här shit för att en kille ska njuta med mig under sex! KONDOMS ALL THE WAY!

Edit:
läste din senaste post att du har spiral själv och är tjej... kul för dig, du spär på killars attityd med att tjejerna får ta allt ansvar med preventivmeldel... önskar alla kvinnor kunde göra revolution och vägra p-medel + tvinga män ta det istället! Typ att man kapar deras spermieledare sen sätter in en artificiell eller något som gör befruktningen fungerar när han ska göra en kvinna med barn bara...
Senast redigerad av divinah 2014-01-15 kl. 20:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in